کد خبر: 140901111659
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ /پافشاری طلا و سکه بر افزایش قیمت

قیمت طلا و سکه امروز نیز روند افزایش داشت و سکه بهار آزادی، نیم و ربع سکه را به کانال‌های جدید قیمتی کشاند. این روند افزایشی در سکه امامی هم پابرجاست. قیمت این فلز زرد تا کجا افزایشی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت تلاش می‌کند بازار ارز را مهار کند و با ارائه بسته‌های متنوع این بازار را در حالت احتیاطی قرار دهد. در همین حال قیمت طلا و سکه از سقف تاریخی خود عبور کرده و روند رشد قیمت در این بازار به کانال‌های جدید رسید.

 بانک مرکزی با وجود تلاش‌‌های گسترده طی یک ماه گذشته برای مهار قیمت دلار همچنان پیروز بازار نبوده. در چنین شرایطی روند جهش قیمت در کانال ۳۶ هزار تومان برای اسکناس آمریکایی حفظ شده است.

اما قیمت طلا و سکه با رشد تقاضا و افزایش قیمت انس جهانی طلا، جهش قیمتی دارد.

به طور متوسط هر قطعه از سکه‌های مورد معامله در بازار در هر یک از روزهای گذشته ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشتند.

معامله‌گران بازار در روزهای گذشته محدوده ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را برای قیمت سکه امامی، محدوده مقاومتی می‌دانستند.

این قیمت در ۲ روز گذشته شکست. امروز سکه امامی در برخی ساعات به پله ۹ کانال ۱۷ میلیون تومانی بسیار نزدیک شد.

طلای جهانی گران نشد

قیمت انس جهانی طلا بعد از بازگشایی بازارهای بین‌المللی در محدوده ۱۷۹۵ دلار نوسان دارد و امروز روند کاهشی محدودی داشت.

ضمن این‌که قیمت دلار نیز اندکی افزایشی بود. قیمت طلا و سکه اما با سقف‌شکنی مجدد فعالان بازار را شگفت‌ زده کرد.

قیمت طلا نیز امروز افزایش داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک پله بالاتر از روز قبل نشست.

در حال حاضر قیمت هر انس طلا ۱,۷۹۵.۵۴ دلار است.

تحلیلگران بازار معتقدند افزایش تمایل به خرید طلا در سطح بین‌المللی موجب رشد قیمت انس جهانی شده است. از سوی دیگر کوچ معامله‌گران دلاری به بازار سکه نیز باعث پافشاری قیمت طلا و سکه در روند افزایشی شده است.

امروز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱، قیمت طلا و سکه در روند صعودی آغاز به کار کرد. این روند در قیمت سکه امامی در میانه روز اندکی کاهش داشت اما قیمت را به روز یکشنبه برنگرداند.

در لحظه نگارش این گزارش، قیمت سکه امامی ۱۷ میلیون ۷۵۷ هزار تومان شد. این قطعه از سکه نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشت.

سکه تمام، نیم و ربع به کانال جدید رسیدند

قیمت سکه بهار آزادی هم با افزایش نزدیک به ۲۰۰ هزار تومانی به کانال جدید ۱۷ میلیون تومانی رسید. سکه بهار آزادی با قیمت حدودی ۱۷ میلیون و ۶۰ هزار تومان داد و ستد شد.

نیم و ربع سکه هر کدام ۱۲۰ هزار تومان گران‌ شدند. این قطعات از سکه به کانال‌های جدید وارد شدند و به ترتیب با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار معامله شدند.

سکه گرمی امروز مانند روزهای گذشته روند افزایشی کمتری نسبت به سایر اعضای خانواده خود داشت و ۵ هزار تومان گران شد. سکه گرمی امروز با قیمت ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان در بازار داد و ستد شد.

قیمت طلا امروز هم افزایشی بود. هر مثقال طلا امروز نزدیک به ۲۵ هزار تومان افزایش داشت و با قیمت حدودی ۶ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار هم در کانال یک میلیون تومان یک پله فراتر رفت و با رشد نزدیک به ۶ هزارتومانی قیمت با نرخ یک میلیون و ۶۰۴ هزار تومان معامله شد.

حباب ربع سکه در ۱۰ روز گذشته رشد قابل توجهی داشت امروز هم گران شد. افزایش قیمت حباب سکه در ربع سکه بیشتر از سایر قطعات سکه است. این امر موجب شد که حباب این قطعه از سکه از کانال ۲ میلیون تومانی عبور کند و به بیش از ۳ میلیون تومان برسد.

افزایش قیمت طلا و سکه قابل پیش بینی بود

محمد کشتی آرا، کارشناس طلا و جواهر در گفت‌‌وگو با تجارت‌نیوز با اشاره به سیر صعودی قیمت انس جهانی طلا در هفته‌ گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «در تمام دنیا قیمت طلا و سکه از دو عامل قیمت جهانی و قیمت ارز تبعیت می‌کنند.»

او افزود: «با توجه به احیا نشدن مذاکرات هسته‌ای برجام، اخبار نامساعد سیاسی و تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت دستوری دلار، علی‌الرغم فاکتورهای افزایشی و همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا، افزایش قیمت طلا و سکه در چند روز گذشته اتفاق افتاد.»

این کارشناس بازار طلا و جواهر در ادامه به جنگ اکراین و اتفاقاتی که در خاورمیانه در حال وقوع است اشاره کرد و گفت: «افزایش قیمت جهانی طلا قابل پیش بینی بود.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا