پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ دی ۱۴۰۲ /طلا سقف زد

  کد خبر: 281001117290

روند قیمت در بازار فلز زرد، همچنان صعودی است. قیمت طلا و سکه در حال کف‌سازی در کانال‌های قیمتی جدید است و سیگنال‌های بازارساز نیز نتوانسته مانند گذشته مسیر افزایشی قیمت را کُند کند.

به گزارش تجارت‌نیوز روند قیمت طلا و سکه، امروز نیز صعودی بود. قیمت انس جهانی طلا ۱۰ دلار بالا رفت و به منطقه ۱۹۱۹ دلاری رسید و دلار در معاملات بازار آزاد ۴۲ هزار تومانی شد.

با وجودی که به نظر می‌رسد نوسانات ۲ روز گذشته دلار، قیمت طلا و سکه را در روند صعودی قرار داده است اما تلاش بازارساز نیز نتوانست این روند صعودی را کُند کند.

تاکتیک معامله‌گران برای مصونیت از بازار انتظامی

از سوی دیگر معامله‌گران نیز به حراج ربع سکه در بورس کالا توجهی نکردند. به نظر می‌رسد اقدامات انتظامی بازارساز طی ماه‌های گذشته در بازار دلار، باعث شده تا خریداران از خرید در بازارهای رسمی منصرف شوند تا از دردسر مالیات و قطع یارانه و بگیر و ببندهای دولتی مصون بمانند.

همچنین گفته می‌شود که معامله‌گران بزرگ نمی‌خواهند دولت را نسبت به حساب‌های خود حساس کنند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند، خریدهای خود را از بازار غیررسمی و در فضایی با شفافیت کمتر انجام دهند.

روز گذشته یخ  قیمت دلار آب شد و در محدوده ۴۱ هزار تومانی معامله شد و امروز نیز این اسکناس آمریکایی یک پله صعود داشت. انس طلای جهانی نیز بازیگر افزایشی دیگر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی بود و بازیگران را واداشت تا خریدهای خود را بالا ببرند. هر چند به اعتقاد معامله‌گران دلار، چشم خریداران به اخبار بین‌المللی است و معامله‌گران فلز زرد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

هر گرم طلا ۲ میلیون تومان!

سکه امامی دیروز مرز ۲۱ میلیون تومانی را شکست و در کانال ۲۲ میلیونی قرار گرفت. امروز هر گرم طلا، در کانال جدید معامله شد و اکنون این مقدار طلا در محدوده ۲ میلیون تومانی در حال معامله است. این در حالی است که قیمت هر مثقال طلا ۱۸ دی‌ماه، در کانال جدید ۸ میلیون تومانی قرار گرفت.

تحلیلگران فنی باور دارند تا زمانی که فلز گرانبهای داخلی بالای مرز ۲۰ میلیون تومان قرار دارد، احتمال نزول معنی‌دار در بازار سکه، چندان زیاد نخواهد بود.

حباب سکه نیز امروز روند صعودی داشت. برخی تحلیلگران، در روزهای گذشته افزایش حباب سکه را سیگنال افزایش قیمت برای دلار می‌دانستند.

در روزهای اخیر قیمت دلار بار دیگر افزایش داشت و به نظر می‌رسد سیگنال حباب سکه که کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند در قیمت دلار خود را نشان داده است.

امروز چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی با ۳۴۸ هزار تومان افزایش قیمت با قیمت حدودی ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. هر چند در لحظه نگارش این گزارش نوسان زیادی داشت.

دهن‌کجی ربع سکه به حراج دولتی

سکه بهار آزادی در لحظه نگارش این گزارش بیش از ۳۰۰ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه امروز ۲۱ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان شد و نوسان زیادی داشت. نیم سکه نیز امروز ۲۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید .

ربع سکه نیز با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی، یک کانال صعود کرد و با قیمت  ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین حباب ربع سکه امروز ۵۳۷ هزار تومان گران شد و بیشترین سهم از افزایش حباب را در خانواده سکه‌ها داشت.

سکه گرمی امروز کمترین افزایش قیمت را داشت. این قطعه ۲۰۰ هزار تومان گران شد و با قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت طلا نیز روند افزایشی داشت.

امروز هر مثقال طلا، با قیمت ۸ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان معامله شد و افزایش ۱۱۲ هزار تومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومانی با قیمت ۲ میلیون و ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.قیمت هر گرم طلای دست دوم یک میلیون و ۹۸۷ هزار تومان است.

گرانی طلا طبیعی است

در همین راستا عبداله مشکانی، کارشناس بازار، رشد فعلی قیمت در بازار فلز زرد را به دلیل فاکتورهای اقتصادی کشور، اجتناب ناپذیر دانست و به تجارت‌نیوز گفت: «به دلیل نداشتن رشد اقتصادی، اثر نقدینگی روی تورم تخلیه شده و اولین حوزه‌های تاثیرگذار نیز دلار، طلا و سکه است این در حالی است که اکنون نیمی از اثر نقدینگی تخلیه شده و هنوز تاثیر نقدینگی به طور کامل در بازارهای سرمایه خود را نشان نداده است.»

او ادامه داد: «اگر همین شرایط ویژه که بر اقتصاد و مسائل سیاسی حاکم است، ادامه داشته باشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه می‌تواند اعداد بالاتری را ببیند تا نهایتا اثر نقدینگی در بازار خنثی شود.»

این کارشناس بازارهای مالی درباره راهکار کاهش اثر نقدینگی در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: «راهش این است که جلوی رشد نقدینگی گرفته و سرعتش کُند شود و فعلا هم اتفاق خاصی در ۲ سال گذشته در این زمینه رخ نداده است.»

مشکانی گفت: « قیمت طلا و سکه پیرو دلار است. در فرمول قیمت‌گذاری طلا، اولین فاکتور نرخ طلای جهانی و دومین فاکتور نرخ دلار داخلی است. سکه الان در حال پیش‌خور کردن نرخ‌های دلار ‌ASD است.»

او تاکید کرد: «در حال حاضر سکه با دلار حدود ۴۵ هزار تومان معامله می‌شود. اگر اثر تورم به طور کامل در بازار تخلیه شود، طبیعتا کسانی که با این نرخ در حال خرید هستند، آسیب خواهند دید. مگر اینکه دلار با اعداد بالاتر از نرخ فعلی مواجه شود.»

خروج از نسخه موبایل