کد خبر: 23090060958
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

چرا ایلان ماسک مرد سال مجله تایم شد

محمود نواب مطلق

شرکت اِسپیِس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک در ماه آوریل (اردیبهشت) قراردادی انحصاری با سازمان ناسا برای اعزام فضانورد به کره‌ماه برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۲(۱۳۵۱)  امضاء کرد.

مدیرعامل خارق‌العاده تسلا و اِسپیِس‌ایکس در توئیتر بیش از ۶۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. دوشنبه ۱۳دسامبر(۲۲آذر) مجله آمریکایی تایم ایلان ماسک ۵۰ ساله مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و شرکت اکتشافات فضایی اِسپیِس‌ایکس را به عنوان مرد سال انتخاب کرد.

ماسک با ثروتی بالغ بر ۲۶۵,۴میلیارد دلار به عنوان ثروتمندترین فرد این کره‌خاکی و مرد شماره سه آمریکا پس از جو بایدن رئیس جمهوری و کامالا هریس معاون او است. وی که در توئیتر بیش از ۶۰ میلیون مشترک دارد به عنوان چهره‌ای خارق‌العاده و بسیار معروف شناخته شده‌است. این کارآفرین برجسته بااصالتِ آفریقای جنوبی و تابعیتِ اول کانادایی و سپس آمریکایی؛ شخصیتی توافق ناپذیر دارد.

خبرنگاران مجله تایم در خصوص ویژگی‌های کارآفرین میلیاردر منتخب خود این چنین نگاشته‌اند:«او فردیست که به حسودان هیچ اعتنایی ندارد و در حال حاضر با موقعیتش آنها را برجای خود نشانده است.»

سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) برای ایلان ماسک سالی سرشار از موفقیت و کامیابی بود. شرکت اِسپیِس ایکس او در ماه آوریل (اردیبهشت) قراردادی انحصاری با سازمان ناسا برای اعزام فضانورد به کره‌ماه برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۲(۱۳۵۱)  امضاء کرد.

در ماه سپتامبر(شهریور) برای اولین بار در تاریخ چهار گردشگر فضایی به یک مأموریت مداری فرستاد که هیچکدام از چهره‌های سرشناس و حرفه‌ای فضانوردی نبودند. ماسک با هیجان زیادی از به تسخیر در آوردن کره مریخ ظرف چند سال آینده سخن می‌گوید. شرکت خودروسازی تسلا که برتری مشخص خود را در بازار خودروهای برقی به اثبات رسانده است ارزش بیش از هزار میلیارد دلار را نیز در بورس وال استریت به خود اختصاص داده است.

ایلان ماسک در مصاحبه‎ای با مجله تایم می‌گوید:« هدف ما در تسلا همواره ارائه خدمت به نحوی نمونه و کامل بوده است. امیدواریم دیگر سازندگان خودرو نیز خودروهای برقی تولید کنند تا دوران گذر به فناوری‌های پایدار شتاب گیرد.» او در هفته‌های اخیر در مورد فروش ۱۰درصد از سهام این شرکت در توئیتر خود نظر سنجی کرده بود. اغلب دنبال کنندگان او با این کار موافق بودند. او نیز در پی موافقت اکثریت دنبال کنندگانش، از آن زمان تا کنون ۱۱میلیون سهم تسلا را فروخته است.

در صنعت تفریح و سرگرمی نیز ماسک فعال است. او در ماه مه (اردیبهشت) مجری برنامه زنده معروف «شنبه شب» در شبکه اِن بی سی بود. او همچنین در شبکه‌ اجتماعی محبوب خود برخی ارزهای مجازی از جمله «داج کوین» را تبلیغ می کند. توئیت‌های او در مورد این ارزها منجربه تغییرات گسترده در قیمت‌ها می‌شود.

مجله تایم از سال ۱۹۲۷(۱۳۰۶) عنوان شخصیت سال را به افراد معروف و موفق اعطا کرده است. آخرین‌بار که یک مدیر معروف و موفق آمریکایی توانست این عنوان را تصاحب کند مارک زوکربرگ مدیر فیس بوک در سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) بود.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا