کد خبر: 140802142360
آموزشجامعه و فرهنگروزنامه

چرا معلم کم است؟

مسعود شریعت زاده/ مدیرمسئول

پرده اول، رضایت نامه اردوی دانش آموز نهمی برای دومین بار از اول مهر ماه تا کنون است، چرا؟ چون معلم ندارند. پرده دوم، جلسه اولیا و مربیان در یکی از مدارس قلب پایتخت، والدین نگران و ناراضی و مسئولان مدرسه که نه می‌توانند قولی برای حل مساله بدهند و نه مقصر این شرایطند. پرده سوم معاون آموزشی مدرسه که می‌گوید بقیه درس ها را یک کاری می‌کنیم، اکثر این بچه ها متقاضی رشته علوم تجربی هستند اما نه معلم علوم داریم نه ریاضی!

به این شکل ماه مهر تمام شد اما هنوز مشکل کمبود معلمان حل نشده است. مجلس در آخرین روز مهر بر اساس وعده‌ای که داده بود زیر آموزش و پرورش و روسای سازمان های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه را فراخوانده بود تا دلایل کمبود معلم و راهکارهای ضربتی حل این مساله را بررسی کند.

مقصران اصلی مشکل پیش آمده از نکاه مجلس عبارتند از: وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت کشور به دلیل ضعف مدیریت و عدم پیش بینی به موقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه. البته بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه کرده است.

سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عدم صدور مجوز کافی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش و تعلل و تأخیر در صدور مجوز آموزگاری و دبیری در سال جاری. سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل عدم پرداخت مناسب، منظم و ماهانه حق‌التدریس شاغلان و بازنشسته‌ها و سایر مطالبات معلمان که باعث کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری شد.

تدوین و اجرای طرح تربیت معلم دو ساله و جذب از بین دانشجویان سایر دانشگاه های دولتی کشور بر اساس سال های سوم و چهارم در تسریع پوشش کمبود نیروی انسانی. تصویب فوری مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری که قریب دو سال است در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد در جهت ساماندهی نیروهای انسانی وزارت آموزش و پرورش و تعیین تکلیف نحوه جذب نیروهای غیر رسمی که سال ها به صورت مستمر با آموزش و پرورش همکاری نموده اند.

دوشیفته کردن مدارس به صورت موقت با توجه به کمبودهای شدید فعلی. پرداخت بسته های تشویقی و مزایای موثر به معلمان مناطق محروم و روستایی متناسب با درجه بندی روستاها جهت ماندگاری معلمان در آن مناطق. استفاده از طرحهایی مانند انتقال دانش آموزان با وسایل نقلیه از روستاهای اطراف به روستای مرکزی و همچنین استفاده از خوابگاه مرکزی شبانه روزی و کاهش مأموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیر دولتی موضوع ماده ۲۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در حال حاضر ۸۶۴۰ نفر می باشند و بازگشت این نیروها به مدارس دولتی با توجه به نیاز شدید مدارس دولتی.

امروز علاوه بر این گزارش، نماینده ها به صورت جدی با وزیر آموزش و پرورش موضوع استیضاح را مطرح کردند. استیضاحی که در حیاط دولت از سوی معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری گرفته نشد و درباره آن به خبرنگاران گفت: سوالی از سوی خضریان مطرح شد و جلساتی گذاشته و توضیحات دولت هم ارائه داده شد. نگرانی مجلس این بود که در شروع سال تحصیلی برخی مدارس معلم ندارند که آموزش و پرورش در حال تلاش برای حل این مسله است. سازمان سنجش هم آزمونی برگزار کرده و خلاء برای کمبود معلم رفع می‌شود.

دولت اطمینان دارد که در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه هیچ طرح، لایحه، سوال یا استیضاح در دستور کار قرار نمی‌گیرد و بر همین اساس حسینی تاکید کرد که استیضاح جدی نیست.

در این مورد علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود می‌گوید: برخلاف اظهارات معاون محترم رئیس جمهور، استیضاح کنندگان در بهره بردن از این ابزار نظارتی جهت اصلاح روندها در آموزش و پرورش کاملاً جدی هستند و این را در جلسه با وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح کردند و به دلیل افزایش نارضایتی‌ها، روزانه به تعداد امضاء کنندگان استیضاح افزوده می‌شود.

استیضاحی که ترک فعل دولت در تحویل اساسنامه جدید صندوق ذخیره فرهنگیان برای جلوگیری از ساختارهای فسادزا و هدر رفت منابع، عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین، مشکلات فرهنگی و پرورشی در مدارس و وضعیت نابسامان کتب درسی به عنوان بخشی از مطالبات بر زمین مانده مجلس از وزارت آموزش و پرورش از محورهای آن است و حالا موضوع کمبود معلم نیز به آن اضافه می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا