کد خبر: 14119914574
روزنامهکشاورزی

کشت‌های جایگزین چغندرقند در صورت تعیین نشدن قیمت تا هفته آینده

دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر با انتقاد از تعلل وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندر قند عنوان کرد که دولت باید حداکثر تا هفته آینده قیمت چغندرقند را اصلاح و اعلام کند. در غیر اینصورت محصولات دیگر جایگزین کشت چغندرقند می‌شوند و کشور با کمبود شدید این محصول مواجه می‌شود.

بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، عنوان کرد که متأسفانه با گذشت حدود دوماه از ابلاغ قانون، وزارت جهاد کشاورزی هنوز شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک را تشکیل نداده است.

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی چغندرقند گفت: درخواست ما از دولت این بود که قیمت چغندرقند تا اوایل آذر اصلاح شود. به دلیل اینکه کشاورزان باید تکلیف خود را بدانند و برای کشت، تصمیم‌گیری کنند. اگر قیمت خرید تضمینی چغندرقند هر چه زودتر اصلاح نشود اتفاق بدی در حوزه تولید این محصول و کشت محصولات جایگزین رخ می‌دهد.

دانایی با انتقاد از تعلل وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: بر اساس قانون جدیدی که در مجلس به تصویب رسیده وزارت جهاد کشاورزی باید شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک را تشکیل دهد تا این شورا نرخ‌های خرید تضمینی را اصلاح کند. متأسفانه با گذشت حدود دو ماه از ابلاغ این قانون به وزارت جهاد کشاورزی هنوز این شورا تشکیل نشده است.

او با تاکید به اینکه درخواست ما این است که قیمت خرید تضمینی چغندرقند بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰تومان تعیین شود، گفت: با توجه به اینکه قیمت شکر وارداتی افزایش پیدا کرده اگر دولت این نرخ را برای چغندرقند در نظر بگیرد و زودتر آن را اعلام کند ما در سال آینده بیش از ۷میلیون تن چغندرقند در کشور تولید می‌کنیم. متأسفانه مسئولان به واردات دل بسته‌اند. تمام اقدامات در حوزه تولید چغندرقند و شکر از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و تنها اقداماتی که دولت باید انجام دهد اعلام قیمت مناسب در زمان مناسب است که همین کار را نیز انجام نمی‌دهد.

دانایی ادامه داد: تمام اقدامات در حوزه تولید چغندرقند و شکر از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود به طوری که کشاورز آب و زمین را فراهم می‌کند و کارخانه‌ها تمام نهاده‌های تولید را در اختیار او قرار می‌دهند و محصول نهایی نیز از سوی کارخانه‌ها از کشاورز خریداری می‌شود. بنابراین دولت در این زمینه هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و تنها اقداماتی که باید انجام دهد اعلام قیمت مناسب در زمان مناسب است که متأسفانه همین کار را نیز انجام نمی‌دهد در حالی که ما خواسته زیادی از دولت نداریم. با خودکفایی در تولید شکر که به راحتی نیز امکانپذیر است بین ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

دانایی تاکید کرد: ما نه از دولت تسهیلات می‌خواهیم و نه پول و بودجه. در سال جاری کارخانه‌ها ۳هزار و ۲۶۰میلیارد تومان چغندر از کشاورزان خریداری کرده‌اند که تا ۳۰ آذر ۹۹، ۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان معادل ۹۵درصد مطالبات کشاورزان تسویه شده و در بهمن این رقم به طور کامل تسویه و مطالبات صفر خواهد شد.

او تصریح کرد: دولت باید حداکثر تا هفته آینده قیمت خرید تضمینی چغندرقند را اصلاح و اعلام کند در غیر این صورت حتی اگر قیمت را ۱۰۰هزار تومان را نیز تعیین کند دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

دانایی با اشاره به اینکه کشت چغندرقند علاوه بر تأمین شکر مورد نیاز کشور در بحث ایجاد اشتغال تناوب زراعی و احیای اراضی کشاورزی بسیار تأثیرگذار است گفت: متأسفانه دولت با دخالت در کار بخش خصوصی در این زمینه خرابکاری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تولید شکر در کشور توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به به اینکه وزارت جهاد کشاورزی قرار بود از ابتدای مهر امسال فاز اول طرح الگوی کشت را در کشور اجرا کند، بیان کرد: نه تنها دولت نتوانست این طرح را اجرا کند بلکه اقداماتی را هم که انجام می‌دهد برخلاف جهت اجرای الگوی کشت است. در صورتی که قیمت چغندرقند به موقع اصلاح نشود کشاورزان به کشت گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز روی می‌آورند و سریال افزایش تولید این محصولات و کمبود تولید شکر مجدداً تکرار می‌شود؛ در نتیجه دولت باید ارز زیادی را صرف واردات کشور کند و از طرف دیگر محصولاتی را که روی دست کشاورزان مانده خرید توافقی کند و دور بریزد.

دانایی تاکید کرد: سوال ما این است که مسئولان چندبار قرار است این سناریو را اجرا کنند و چه زمانی قرار است از این تجربه‌ها درس بگیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا