کد خبر: 27070050629
روزنامهمجلس

کیفرخواست علینقی مشایخی علیه مداخله نمایندگان در امور دولت

این استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف با بر شمردن مصادیق دخالت نمایندگان خارج از وظیفه در قوه مجریه، این مداخله را سبب افزایش فساد و کاهش بهره‌وری معرفی کرد

علینقی مشایخی، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف معتقد است باید دخالت نمایندگان مجلس در امور دولت منع قانونی شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران، مشایخی در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش ‌بهره‌وری ایران که با موضوع «نوآوری، بهره وری و اقتصاد پیشرو»‌، با انتقاد از دخالت نمایندگان مجلس در کار قوه مجریه  و یادآوری آثار آن بر بهره وری و فساد بیان کرد: برای بهره‌وری ‌در یک نظام کارامد مدیران باید به وظایف خود در حوزه‌های برنامه‌ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، رهبری مجموعه و کنترل همه موارد واقف باشند.

او افزود: طبق وظایفی که برای هر مجموعه تعریف می‌شود، وظایف‌ مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه حاکمیت و نمایندگان آن تصویب قوانین، تصویب برنامه و‌ بودجه دستگاه‌ها، تایید وزرا، نظارت بر عملکرد قوه مجریه، نظارت و‌حسابرسی در اجرای بودجه و استیضاح و برکناری وزرا و رئیس‌جمهوری است اما آنچه امروز شاهد آن هستیم دخالت‌های خارج از وظایف مجلس در امور قوه مجریه است.

مشایخی افزود: دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، دخالت در تعیین پروژه‌های خاص و محل اجرای آنها صرف نظر از توجیه اقتصادی، سفارش اعطای امتیاز و سهمیه به افراد خاص، سفارش برای استخدام و غیره برخی از این نوع دخالت‌های خارج از وظیفه مجلس است.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: نتیجه این نوع دخالت‌ها و اهرم فشار که کاملا خارج از وظیفه مجلس است به اختلال در وظایف مدیریتی دولت، پایین آمدن بهره‌وری و در نتیجه فساد منجر می شود. مشکلات معیشتی، اخلاقی و ‌اجتماعی نتیجه و پیامد فساد به‌وجود آمده ناشی از اهرم فشار و دخالت‌های خارج از وظیفه مجلس و‌نمایندگان است.

او گفت: با دخالت در عزل و نصب مدیران دولتی، برنامه‌ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، رهبری و‌ کنترل مجموعه کاملا دچار نابسامانی‌ می‌شود و به کاهش اقتدار وزرا و مدیران ارشد سازمان‌ها، دلسردی افراد شایسته، از بین رفتن شایسته‌سالاری، افزایش ایجاد رابطه برای ارتقا به جای تمرکز بر بهبود عملکرد، کم‌صلاحیتی و بی‌ثباتی در مدیریت و در نتیجه کاهش بهره‌وری می‌انجامد.

مشایخی با یادآوری نتایج برخی از دخالت نمایندگان مجلس  و دیگر سیاسیون ‌خارج از قوه مجریه در عزل و‌ نصب مدیران گفت: تغییر مکرر و زودهنگام مدیران شرکت سایپا و عزل و نصب هفت مدیر عامل طی نه سال، تغییر مدیرعامل شستا هر نه ماه یک بار، تغییر مدیر عامل پتروشیمی جم هر دو سال یک بار نتیجه برخی از این دخالت‌ها بوده است.

او اضافه کرد: همچنین دخالت در تعیین پروژه‌ها نیز موجب می‌شود،‌ از یک سو، پروژه در جای نامناسبی با افزایش هزینه همراه باشد و از سوی دیگر، به تخریب محیط زیست منجر می‌شود، همچنین با افزایش هزینه‌های حمل و‌ نقل و کمبود منابع برای پروژه‌های اولویت‌دار را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه ساخت فرودگاه‌های بلااستفاده، احداث بیمارستان‌های بزرگ در مناطق کم جمعیت، احداث طرح‌های تولیدی در مناطق کم‌آب را برخی از مصادیق دخالت نمایندگان در اجرای پروژه‌های سفارسی عنوان کرد.

او اظهار کرد: اعطای وام‌های کلان به افراد و مجموعه های فاقد صلاحیت، دادن سهمیه خودرو، فولاد به افراد خاص و تخصیص ارز دولتی به افراد خاص و سفارش‌شده نیز بخش دیگری از دخالت نمایندگان مجلس در اعطای امتیاز‌ات ویژه روی بهره وری است. متاسفانه در سفارش برای استخدام نیز معضل دیگری است که بهره‌وری را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.

مشایخی اضافه کرد: برای جلوگیری از ایجاد فساد و افزایش بهره‌وری لازم است که برای جلوگیری از دخالت نمایندگان در امور دولت یک منع قانون، شرعی و مدیریتی شکل بگیرد و دخالت نمایندگان با ایستادگی دولت و تحریم دخالت نمایندگان اتفاق بیفتد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا