کد خبر: 150403165097
اقتصادبازارها و خدمات مالیروزنامهسلامت و رفاهرئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

گردش مالی ۴۵ هزار میلیارد تومانی صادرات در حوزه دارو در سه ماه اخیر

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، بازار دارویی کشور در سه ماه گذشته حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته که ۹۸ درصد آن مربوط به تولید داخل بوده است.

به گزارش عصراقتصاد، سید حیدر محمدی روز پنجشنبه در گشایش ششمین نمایشگاه بین‌المللی مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، در نمایشگاه شهر آفتاب افزود: عمده مشکلات ما در حوزه ارزی و نقدینگی است و یکی دیگر از مشکلات ما عدم بازگشت سرمایه به‌ویژه در مراکز درمانی دولتی است.

وی افزود: از سازمان تأمین اجتماعی مطالبه می‌کنیم که بدهی خود به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند.

محمدی با عنوان این مطلب که امسال ۱۵ هزار میلیارد از سهم دارویار را گرفته‌ایم که شاید عدد قابل توجهی نباشد، گفت: وضعیت تخصیص به داروسازان نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی افزود: موضوع دیگر، تسهیل امور مرتبط با شرکت‌های تولیدکننده بوده است که خیلی کار سختی است. بایستی بپذیریم سیستم دولتی باید کوچک شود و وظایف غیرحاکمیتی خودمان را برون‌سپاری کنیم.

محمدی گفت: آمارنامه مواد اولیه دارویی نیز کلید خورده است و به زودی لیست جدید محدودیت در واردات مواد اولیه دارویی از سوی اداره کل دارو ابلاغ خواهد شد که شامل ۲۷۰ قلم مواد اولیه دارویی آیت

تولید بیش از ۷۰ درصد مواد دارویی در کشور

فرامرز اختراعی رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، نیز گفت: ایران در صنعت داروسازی مورد وثوق کشورهای منطقه و آفریقا قرار دارد و خیلی از کشورها برای خرید دانش فنی تولید مواد مؤثره دارویی سراغ ایران آمده‌اند و تاکنون ۱۶ قرارداد آماده همکاری شده است.

وی افزود: این افتخار بزرگ در شرایط تحریم‌ها به دست آمده و باعث شده کشورمان به خود ببالد.

اختراعی با اشاره به جایگاه صنعت مواد دارویی در تولید محصول نهایی، تاکید کرد: بعد از دوران کرونا، مقوله تولید مواد مؤثره دارویی مورد توجه دنیا قرار گرفته و در ایران بیش از ۷۰ درصد مواد دارویی در داخل تولید می‌شود.

وی افزود: دستاورد تولید مواد مؤثره بسیار با ارزش است و باید به آن افتخار کرد.

رشد ۲ برابری صادرات در سال گذشته

در ادامه، عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب، با عنوان این مطلب که افتخار می‌کنیم برای اولین بار در فضایی به مساحت ۲۵ هزار مترمربع در خدمت فعالان صنعت داروسازی کشور هستیم، گفت: شهرآفتاب طی دو سال گذشته توانسته به شرایطی برسد که فضای خالی برای برپایی نمایشگاه نداشته باشد و این باعث افتخار است که همگان متوجه جایگاه شهرآفتاب در برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند.

وی افزود: در حوزه دارو به سمت استقلال در تولید می‌رویم، به طوری که در سال گذشته صادرات به رشد ۲ برابری رسیده است.

تقدسی نژاد ادامه داد: ما امیدواریم یک مرکز تجارت دائمی را برای صنعت داروسازی داشته باشیم و تلاش می‌کنیم شهرآفتاب به مرکز تبادلات تجاری و منطقه آزاد تبدیل شود.

وی افزود: مصرف دارو با توجه به افزایش هرم سنی کشور، نشان می‌دهد که صنعت داروسازی نیازمند حمایت بیشتری است.

نمی توان منکر مافیای دارو شد

محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت، نیز با عنوان این مطلب که زحمات صنعت مواد دارویی در کشور قابل چشم‌پوشی نیست، گفت: توجه برگزارکنندگان نمایشگاه برای برپایی کارگاه‌های آموزشی هم‌زمان با نمایشگاه، قابل توجه است؛ به طوری که ۱۱۲ دوره آموزشی را در فارمکس شاهد هستیم.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها بیش از غرفه، نیاز به هم‌اندیشی دارد که این ضعف را فارمکس اصلاح کرده است.

برادران ادامه داد: نگاه به صنعت دارو، نگاه سیاسی نیست و در بدنه مدیران اجرایی، نگاه محدودسازی صادرات را شاهد هستیم؛ گرچه صادرات در دو سال اخیر ۸۰ درصد رشد داشته است، اما می‌توانیم جهش‌های بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: اگر فقط به ۱۴ میلیارد دلار بازار جهانی استامینوفن توجه می‌کردیم، باید سهم خودمان را به دست می‌آوردیم.

برادران گفت: زنجیره تولید مواد اولیه دارویی باید کامل شود و شرکت پتروشیمی برای اولین بار در سال گذشته به این موضوع ورود کرد و توانستیم حضور شرکت‌های پتروشیمی را در فارمکس شاهد باشیم.

وی با انتقاد از اینکه یک رویکرد فقط به نیاز داخلی و واردات توجه دارد، در حالی که یک رویکرد به بازار جهانی نگاه می‌کند، ادامه داد: ما به دنبال کاهش ارزبری دارو هستیم.

برادران به موضوع مافیای دارو اشاره کرد و گفت: یک نگاه منکر مافیای دارو می‌شود که این طور نیست و رئیس‌جمهوری شهید نیز به مقوله مافیای تجهیزات پزشکی و دارو توجه داشت.

وی افزود: هنوز پرونده‌های مفتوح در صنعت داروسازی را داریم و نمی‌توانیم منکر مافیا باشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا