کد خبر: 2309998606
اقتصاد کلان

گزارش قاچاق پرده از منطقه آزاد ارس صحت نداشته و فاقد مستندات قانونی است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به گزارش منتشره از صدا و سیما مبنی بر واردات پرده قاچاق از منطقه آزاد ارس گفت: گزارش مذکور صحت نداشته و فاقد مستندات قانونی است و صدا و سیما با انتشار گزارش بدون صحت سنجی آن ، در حق منطقه آزاد ارس اجحاف نموده و منطقه آزاد ارس پیگیری حقوقی و قانونی موضوع را برای خود محفوظ می داند .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، صفر شاسفند ضمن گلایه از گزارش غیرمستدل صدا و سیما افزود: انصاف این بود که صدا و سیما حداقل ۵۰ ساعت در مورد فعالیت های درخشان بخش خصوصی منطقه آزاد ارس و نیز عملکرد سازمان در زمینه های مختلف از جمله میزان سرمایه گذاری، صادرات، تعداد شرکت های دانش بنیان، فعال و در حال ساخت، آمار تولیدات و اقدامات انجام یافته در خصوص مقابله با شیوع کرونا در ارس گزارش تهیه و پخش می نمود و بدنبال آن یک ساعت نیز نقد سازنده می کرد در صورتی که در این شرایط حساس و بحرانی گزارش پخش شده نه تنها سازنده نبوده بلکه موجب تشویش اذهان شده است .

شاسفند با تاکید بر اینکه در منطقه آزاد ارس تمامی کالاها با حضور گمرک ایران و فرآیندهای قانونی ترخیص می شوند، گفت: ترخیص کالا از منطقه آزاد ارس شامل کالاهای مصرفی و همراه مسافر می باشد که در ۸ ماهه اول امسال میزان ترخیص پارچه پرده ای از منطقه آزاد ارس به وزن خالص ۸۰۰ کیلوگرم و به ارزش تقریبی ١٠ هزار دلار بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: درمنطقه آزاد ارس جمعا ١٧ فروشگاه پارچه و پرده فعالیت دارند که در طول ۸ ماهه اول سال ۹۹ حدود ۲ هزار و ۲۷۵ کیلوگرم انواع پارچه و پارچه پرده ای به ارزش تقریبی ۲۸ هزار دلار ترخیص شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در واکنش به شایعه تعطیلی برخی فروشگاه ها در منطقه آزاد ارس نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری امکان ثبت سفارش کالا برای اصناف مناطق آزاد کشور امکان پذیر نبوده و از اوایل مهرماه کلیه ثبت سفارش های درخواستی اصناف در چارچوب لیست اعلامی ۸۰۰ قلم کالا انجام گرفته است.

صفر شاسفند ضمن تشکر از اعضای شورای تامین ویژه منطقه آزاد ارس و سایر مسئولین در حل مشکلات اصناف عنوان کرد: در ۶ ماهه اول سال علیرغم بسته بودن سامانه ثبت سفارش ، در منطقه آزاد ارس براساس دستورالعمل ها و استفاده از ظرفیت های قانونی از محل مانده ثبت سفارش های سال ۹۸ و موجودی انبارها به میزان کافی کالا برای اصناف منطقه ترخیص شده و اصناف منطقه از بابت کمبود کالا برای فروش مشکلی نداشته اند و کم رونقی بازار اساساً ناشی از مشکل جهانی پاندمی کووید ۱۹ بوده است.

شاسفند اظهار کرد: تعداد اصناف فعال دارای پروانه کسب از ارس، تا پایان سال گذشته ۱۸۷۱ فقره بوده که در شش ماهه امسال تعداد آن به ۱۸۷۹ فقره افزایش یافته است که نشانگر تعامل و همکاری سازنده بین سازمان و اصناف می باشد.

وی در خصوص میزان صادرات و واردات در طول ۸ ماهه امسال در منطقه آزاد ارس گفت صادرات قطعی و صادرات به سرزمین اصلی از محصولات تولیدی منطقه به میزان ۲۰۹ میلیو ن دلار بوده و در مقابل میزان واردات که شامل کالای مصرفی و مسافری به داخل منطقه می شود ، معادل ۴۱ میلیون دلار بوده است.

وی در پایان تراز تجاری منطقه آزاد ارس در طول ۸ ماهه را مثبت ۱۶۸ میلیون دلار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: علیرغم بسته بودن مرزها، مشکلات ترانزیت وحمل و نقل، تراز تجاری مثبت نشانگر عملکرد موفق سازمان ،تولیدکنندگان و اصناف ارس بوده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا