کد خبر: 18100064264
روزنامهعصر انقراض (طنز)

یا شانس و یا اقبال  (طنز)

راضیه حسینی

رییس مدیریت بحران کشور: «سیل ما را غافلگیر نکرد، جان‌باخته‌ها بی احتیاطی کردند. اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد سیل اخیر گفت‌: به هیچ عنوان غافلگیر نشدیم، غافلگیری یعنی ما از چیزی خبر نداشتیم و ناگهان رخ داد و معمولا در مورد زلزله به کار می‌رود، چرا که زلزله همچنان قابل پیش‌بینی نیست اما در مورد سیل اخیر نمی‌توان گفت غافلگیر شدیم، چرا که از چند روز قبل طبق پیش‌بینی و هشدار هواشناسی احتمال جاری شدن سیل مطرح شده بود.»

شاید لازم باشد فرهنگستان ادب، لغتی ابداع کند که معنی‌اش بشود: وقتی از چیزی خبر داری و ناگهان رخ نمی‌دهد، ولی کاری هم برای پیشگیری از اتفاق انجام نمی‌دهی.

خیلی از اتفاق‌ها در کشورمان قابل پیش‌بینی است. مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها که همیشه خدا در هنگام باد گرم اعلام می‌شود و تقریباً بدون استثنا هم بعد از آن، خبر آتش‌گرفتن یک جنگل می‌رسد. البته این هم باز تقصیر مردم است و اگر کسی پیدا نشد، می‌توان تقصیر را گردن درخت‌ها و حیوانات جنگل هم انداخت.

در مسأله برف وسیل هم دقیقاً مشکل از مردم است. اگر سد و راه‌بند و پل درست و حسابی وجود ندارد، مردم باید همت کنند درست کنند، یا این‌که اصلاً از خانه بیرون نیایند. بنشینند کنار بخاری گرم، زیر لحاف چهل‌تکه و تلویزیون ببینند. حقوق و مزایا‌ی‌شان هم سر وقت در یک پاکت با احترامات فائقه، می‌رسد دم در خانه.

این‌که طبیعت گاهی وحشی می‌شود، به مسئول غافلگیرنشده همیشه بیدار چه ربطی دارد؟ نمی‌تواند برود با سیل مذاکره کند تا آرام‌تر بیاید و کمتر خرابی به ‌بار بیاورد.

لطفاً از این به بعد بیشتر احتیاط کنید. از کنار بروید، مراقب حوادث طبیعی مثل سیل، برف، ریزش کوه، فرونشست زمین، صاعقه، آتش‌سوزی و… باشید.

اگر از این مراحل به سلامتی عبور کردید وارد مرحله جدید بازی خواهید شد. در این قسمت باید با حوادثی روبرو شوید که جدی جدی مسئولان را غافلگیر می‌کند و دیگر اصلاً از دست‌شان کاری برنمی‌آید. خیلی نگران نباشید، این مرحله با قبلی زیاد متفاوت نیست و فقط باید شانس بیاورید تا جان سالم به در ببرید.

مطمئن باشید دعای خیر مسئولان، همیشه بدرقه راه ما مردم خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا