کد خبر: 09070048261
جامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامهصفحه یک

یک سال حبس برای سارکوزی به دلیل هزینه انتخاباتی بالاتر از سقف قانونی

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه، با حکم پنجشنبه، ۳۰ سپتامبر(۸مهر)، دادگاه پاریس؛  در خصوص تأمین غیر قانونی منابع مالی مبارزات انتخاباتی خود (موضوع بیگ‌مالیون) درسال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)  مجرم شناخته شد.

 رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به یک سال زندان قطعی محکوم شده است. این مجازاتی که قبلا دادستانی درخواست کرده بود یعنی  یک سال حبس با شش ماه تعلیق، شدید‌تر است. تیِری ارزوگ، وکیل نیکلا سارکوزی، هنگام خروج از دادگاه پاریس گفت: «من با موکلم تلفنی صحبت کردم و اواز من خواست  به این حکم اعتراض کنم و من فورا این کار را خواهم کرد.» سارکوزی در این جلسه دادگاه حضور نداشت.

کارولین ویگیه، رئیس دادگاه، هنگام خواندن حکم او و ۱۳تن از  همدستانش در تأمین غیر قانونی منابع مالی مبارزات انتخاباتیش گفت: «آنها به رغم هشدار در مورد تشکیل جلسات مبارزات انتخاباتی و خارج شدن از سقف قانونی آن به این کار ادامه دادند و به این دلیل مجرم شناخته شدند. حکم سارکوزی و همدستانش تحت نظارت الکترونیکی (حبس در خانه) اجرا می‌شود.»

البته همدستان او به دو تا سه سال و نیم زندان که بخشی از آن تعلیقی است؛ محکوم شده‌اند. این عده از اعضای قدیمی حزب UMP و سازمان بیگ‌مالیون برگزار‌کننده جلسات مبارزات اتنخاباتی  سارکوزی بودند و به دلیل دستکاری در صورت‌حساب‌های مالی مجرم شناخته شدند.

سارکوزی درامور مالی خلاف قانون دخالتی نداشته است. رقم هزینه‌های مبارزات انتخاباتی در آن زمان مبلغ ۸/۴۲ میلیون  معادل دو برابر حد قانونی برای این امر بوده است. طی چند ماه این دومین حکم دادگاه علیه الیزه‌نشین سابق است. چندی قبل در ماه مارس (فروردین) نیز او به اتهام فساد و اعمال نفوذ در موضوع معروف به «شنودها» به سه سال زندان که یک سال آن قطعی بود محکوم شد. البته او به این حکم نیز اعتراض کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا