کد خبر: 16060045336
اقتصادکشاورزی

۴ هزار تن بذر برنج امسال در کشور تولید می شود

یک مقام مسئول گفت: تولید بیش از ۴ هزار تن بذر خام برنج در سال ۱۴۰۰ با حدود ۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این مطلب افزود: تخمین زده می‌شود از این میزان تولید بذر خام برنج، نزدیک به ۳۵۰۰ تن بذر پس از بوجاری و ارزیابی کیفی، برچسب گواهی از مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بر و نهال دریافت کنند.

صمد مبصّر، برنامه کشت بذر برنج در سال ۱۴۰۰ را حدود ۱۳۷۷ هکتار در استان‌های گیلان و مازندران عنوان کرد و اظهار داشت: کشت بذر برنج در اواخر اسفند ۹۹ و اوایل سال جاری انجام شده است و مزارع بذری هم اکنون در شرف برداشت هستند.

وی گفت: از کل سطح کشت بذر برنج، ۸۸۴ هکتار آن متعلق به استان گیلان و ۴۹۳ هکتار در استان مازندران است.

مبصّر اضافه کرد: سطح سبز مزارع بذری در گیلان نسبت به سال قبل نزدیک به ۹ درصد افزایش و در استان مازندران ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شرکت‌های تولید بذر برنج با پیمانکارهای زبده قرارداد منعقد کرده‌اند

وی درباره علت کاهش سطح کشت بذر برنج در مازندران اذعان داشت: امسال شرکت‌های تولید بذر برنج با پیمانکارهای زبده قرارداد منعقد کرده‌اند و امیدوارند به رغم کاهش سطح سبز، بر اساس برنامه در سال جاری بذر تولید کنند.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در مورد کشت بذرهای بومی و محلی نیز گفت: سطح کشت بذرهای بومی و محلی برنج در سال جاری کمی کمتر از سال گذشته است، زیرا ارقام جدیدی که اخیراً از سوی مؤسسه تحقیقات برنج معرفی شده‌اند مانند گیلانه، آنام و تیسا از نظر کیفیت نزدیک به ارقام بومی و محلی بوده و در عین حال تولید بیشتری دارند.

وی با این توضیح که از حدود سه سال پیش ارقام بومی و محلی نیز در یک فرآیند قانونگذاری در هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وارد نظام گواهی محدود شده است، اذعان داشت: سه رقم طارم هاشمی، گرمه طارم و سنگ طارم در برنامه گواهی محدود قرار گرفته‌اند.

مبصّر میزان تولید بذر خام برنج در سال ۹۹ را ۳۹۹۳ تن عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان تولید پس از مراحل بوجاری و آزمایش‌های مربوطه برای ۳۳۷۳ تن بذر، نشان گواهی صادر شد.

وی افزود: این میزان بذر برنج تولید شده در سال ۹۹ مربوط به ۱۰ رقم اصلاح شده و ۳ رقم بومی و محلی بوده است.

مبصّر خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد کل بذرهای تولید شده معادل حدود ۳۴۰ تن را بذرهای ارقام بومی و محلی شامل شدند.

وی گفت: ارقام اصلاح شده برنج توسط مؤسسه تحقیقات برنج و ۱۱ شرکت خصوصی و تعاونی در استان‌های گیلان و مازندران تولید می‌شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا