کد خبر: 11090058886
اقتصاداقتصاد کلان

آب و انرژی در هفته‌ای که گذشت: تقویت دیپلماسی انرژی ایران در منطقه

ادامه مطالبات احیای زاینده‌رود، تشریح برنامه‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت، امضای قرارداد سوآپ سه‌جانبه و وعده پتروپالایشی وزیر نفت از اهم اخبار حوزه آب انرژی در هفته گذشته بود.

به گزارش مهر هفته گذشته، هفته پر فراز و نشیبی برای حوزه آب و انرژی کشور بود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته می‌شود.

ادامه مطالبات و اعتراض مردم اصفهان نسبت به احیای زاینده‌رود

این هفته با اعتراضات نسبت به کمبود آب اصفهان و خشکی زاینده‌رود شروع شد. هرچند که از هفته گذشته اعتراضات مسالمت‌آمیزی در این زمینه از طرف کشاورزان شده بود ولی جمعه گذشته با دخالت سوءاسفاده‌گران مطالبات کشاورزان اصفهانی به حاشیه رانده شد.

با وجود اینکه مسئولین استانی و وزیر نیرو وعده احیای زاینده‌رود را داده‌اند اما طبیعتاً راه‌حل کوتاه‌مدتی برای مشکلی که در پی تصمیم‌های غلط بلندمدت به وجود آمده، وجود ندارد و فعلاً این اعتراضات با توافقی که میان صنف کشاورزان با مسئولین استانی شده، فروکش کرده است.

در همین زمینه کارشناسان نسبت به اخذ تصمیم‌های زودگذر و غیرکارشناسی هشدار داده‌اند. حمید سینی‌ساز، کارشناس مدیریت منابع آبی به خبرنگار مهر گفت: این کارشناس منابع آب در ادامه گفت: راهکارهای که در حال حاضر ارائه می‌شود عموماً ماحصل تحلیل شرایط و ریشه‌یابی علل بروز وضع موجود است. اگر تحلیل درستی از چرایی آنچه تاکنون به وقوع پیوسته، صورت نگیرد، راهکارها ممکن است گاهی نه‌تنها راهگشا نباشند، بلکه خود تبدیل به آخرین حلقه از سلسله معضلات و مشکلات شوند.

از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم اما معطل آن نمی‌مانیم

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ابتدای این هفته اولین نشست خبری خود را برگزار کرد و تا از برنامه‌های این شرکت رونمایی کند.

خجسته مهر در این دیدار با تأکید بر اینکه حذف فراورده‌های هیدروکربوری از بازار جهانی به این زودی ممکن نیست، افزود: ما آمادگی داریم در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف قراردادی نسبت به جذب سرمایه خارجی اقدام کنیم اما معطل و منتظر آن نمی‌مانیم و سناریوهای مختلفی شامل استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که براساس آن می‌توانیم از عوائد تولیدی میدان به میزان ۵۰ درصد برای توسعه آن هزینه کنیم و همچنین استفاده از انتشار اوراق مشارکت، منابع مالی شرکتهای خصوصی، تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری و منابع مالی نفت و صندوق توسعه ملی در برنامه داریم.

وی افزود: سال آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی که دو دهه تولید از آن انجام نشده بود به بهره برداری خواهد رسید و همچنین قطب جدید توسعه گاز در منطقه عسلویه با توسعه میدان گازی پارس شمالی که کار مطالعات پایه آن آغاز شده به ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز و با سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری ایجاد می‌شود. همچنین میدان گازی کیش با احداث یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتر دریایی برای تولید ۴ حلقه چاه توسعه می‌یابد که مطالعات پایه احداث این خط لوله دریایی آغاز شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید و ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد که برای تحقق این برنامه نیاز به سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد دلاری در بخش نفت و نیز سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری دربخش توسعه میادین گازی هستیم. همچنین در صورت تحقق این برنامه‌ها ظرفیت پالایشی کشور و ظرفیت‌های صادراتی کشور به ۱.۵ برابر قبل از تحریم‌ها خواهد رسید.

خجسته مهر در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر شایعات فضای مجازی در مورد قرارداد ایران و روسیه در مورد ساختار گازی چالوس گفت: نابع و ذخایر این ساختار هنوز به صورت رسمی در ذخایر شرکت ملی نفت ایران قرار نگرفته و این ساختار هنوز در مرحله مطالعه است و هیچ‌گونه مذاکره رسمی در این خصوص با شرکتها و کشورهای خارجی صورت نگرفته است. ادعاهای نشریه‌های مذکور در این باره بیشتر جنبه سیاسی دارد و وجاهت حقوقی ندارد.

تقویت جایگاه راهبردی ایران در منطقه با قرارداد سوآپ سه‌جانبه

مهمترین اتفاق نفتی این هفته را می‌توان امضای قرارداد سوآپ گازی میان ترکمنستان، ایران و آذربایجاندانست. در این قرارداد که در پایان سفر ریاست جمهوری و هیأت همراه به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو به ثمر نشست، مقرر شد سالانه بین یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد خط لوله شمالی کشور شده و به جمهوری آذربایجان تحویل داده می‌شود.

کارشناسان از جهات مختلفی این قرارداد را به شدت مهم می‌دانند و معتقدند این قرارداد علاوه بر تحکیم جایگاه راهبردی ایران در منطقه و تقویت دیپلماسی انرژی ایران، مقدمه خوبی برای احیای رابطه گازی با ترکمنستان و رفع اختلافاتی است که در دولت گذشته به وجود آمد.

همچنین بخشی از گاز این قرارداد سوآپ نیز به شبکه گازی شمال و شمال شرقی کشور که همواره با مشکل تأمین گاز در فصل زمستان دست و پنجه نرم می‌کند می‌پردازد. در همین راستا نیر مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه براساس این قرارداد، سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان و سرخس دریافت و از آستارا تحویل آذربایجان می‌شود گفت: یکی از مزایای این قرارداد، پیش‌بینی تعلق حجمی از این سوآپ به ایران است که مهم‌ترین تأثیر آن، کمک به تقویت شبکه گاز شمال و شمال‌شرق کشور برای افزایش پایداری انتقال گاز است.

مکاتبه رئیس جمهور با رهبری درباره افزایش ظرفیت پالایشی

وزیر نفت در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران طرح‌های پتروپالایشی داشت با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و رسالت‌های مهم آن افزایش ظرفیت پالایشی است، اظهار کرد: برای این موضوع نظام پای کار آمده است، طرح‌ها مصوب شده و مجوز لازم هم داریم و خوشبختانه زحمات زیادی کشیده شده، هر چند پیشرفت پروژه‌ها همچنان با حد مطلوب فاصله دارد.

اوجی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری هم در این‌باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته است که اگر دغدغه‌ای در تأمین خوراک باشد برطرف می‌شود، بیان کرد: ظرفیت پالایشی کشور تعریف چندانی ندارد و مصرف در بخش حمل و نقل و استفاده در صنایع و نیروگاه‌ها افزایشی است، بنابراین این طرح‌ها باید به بهره‌برداری برسد و وزارت نفت هم حمایت می‌کند، این نشست‌های مشترک هم هر دو تا سه ماه یک‌بار برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا