کد خبر: 22080054880
اقتصادانرژی

آتش چالش‌های دولت بایدن با بنزین شعله‌ور می‌شود؟

افزایش قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین نرخ در هفت سال گذشته رسید و با عبور از ۳.۴۱ دلار، چالشی دیگر برای دولت بایدن ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، میانگین قیمت بنزین در آمریکا در آستانه تعطیلات روز شکرگزاری و افزایش سفرها، در هفته گذشته شاهد بالاترین میزان خود بود.

مطابق گزارش دست‌اندرکاران توزیع بنزین آمریکا، میانگین قیمت این محصول در هفته گذشته بیش از ۱.۸ سنت بوده است و قیمت هر گالن بنزین به ۳.۴۱ دلار افزایش یافت.

این قیمت نسبت به ماه گذشته خود، رشد ۱۵.۱ سنتی را نشان می‌دهد و در مقایسه با سال گذشته، ۱.۳۱ دلار گران‌تر شده است.

قیمت گازوئیل هم ۱.۷ سنت در مقایسه با هفته گذشته رشد داشته و به طور میانگین در عدد ۳.۶۳ دلار به ازای هر گالن ایستاده است.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان آمریکا، اوکلاهاما با ۳ دلار و آرکانزاس با ۳.۰۶ دلار به ازای هر گالن، کمترین قیمت بنزین و کالیفرنیا با ۴.۶۵، هاوایی با ۴.۲۷ و نوادا با ۳.۹۴ دلار به ازای هر گالن، بیشترین قیمت بنزین را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته سی ان ان به نقل از انجمن خودروسازان آمریکا، توفان‌های شدید در شمال کالیفرنیا ظرفیت تولید را کاهش داده است که سپس به کالیفرنیای جنوبی سرازیر شد، درست مانند آنچه در لوئیزیانا با توفان آیدا رخ داد.

اما این بهانه از نظر جمهوری‌خواهان مورد پذیرش قرار نگرفته و مدعی هستند سیاست‌های بایدن و اتکای آن به انرژی خارجی باعث افزایش قیمت نفت و بنزین در آمریکا شده است.

همچنین کرونا عامل دیگری است که گفته می‌شود باعث کاهش تولید پالایشگاه‌های آمریکا و به تبع، افزایش قیمت بنزین در این کشور شده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید هم روز گذشته در مواجهه با پرسش‌های مکرر خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین و راه‌کارهای دولت بایدن برای مهار آن، اینگونه مطمئناً قیمت گاز دغدغه رئیس جمهوری است، همانطور که دغدغه بسیاری از آمریکایی‌ها در سراسر کشور است.

وی افزود: ما چندین گام برداشته‌ایم، از جمله فشار آوردن به کمیسیون تجارت فدرال (حمایت از مصرف‌کننده) یا درخواست از آن برای بررسی افزایش قیمت است.

سخنگوی کاخ سفید دلیل این رویداد را مشکل عرضه نفت دانست و یادآور شد قیمت‌ها متعاقب این مشکلات افزایش یافت اما دیگر کاهش نیافته است.

ساکی از دیگر راه‌کارهای دولت بایدن را تحت فشار قرار دادن اوپک برای عرضه بیشتر به منظور تامین تقاضا برشمرد و اطمینان داد طیف وسیعی از گزینه‌های داخلی دیگر هم وجود دارد، اما چیزی برای گفتن نداشت.

سخگوی کاخ سفید در ادامه توجیهات خود نسبت به افزایش قیمت بنزین، مدعی شد این افزایش قیمت در بلند مدت به نفع آمریکا است و گفت: دیدگاه ما این است که افزایش قیمت گاز در بلندمدت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری و تمرکزمان بر گزینه‌های انرژی پاک دو برابر شود، به طوری که به نوسانات، اوپک و تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر تکیه نکنیم.

از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای آمریکا در یادداشت‌های متعددی این نکته را هم یادآوری کرده‌اند که شرکت‌های نفتی این کشور هم تمایل ندارند مشکل ایجاد شده در قیمت بنزین را به سرعت حل کنند. بی تردید آنها از این افزایش قیمت منتفع خواهند شد و کسری درآمدی ناشی از طوفان و کرونا را جبران خواهند کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا