آخرین اخبار ترکیه و سوریه/ شمار قربانیان افزایش یافت

  کد خبر: 211101120311

آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه مجددا افزایش یافته و مجموع شمار قربانیان این حادثه در این دو کشور از ۲۱ هزار تن فراتر رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۷ هزار و ۶۷۴ تن رسیده است. همچنین در سوریه نیز آمار تلفات این حادثه افزایش یافته و به ۳۳۷۷ تن رسیده است.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داده که با گذشت بیش از چهار روز از وقوع زلزله ها در ترکیه که مناطقی از سوریه را نیز تحت تاثیر قرار داد، امیدها برای یافتن افراد زنده کمرنگ شده است و کارشناسان نگران هستند که تلفات به شدت افزایش یابد.

در همین حال “آنتونیو گوترش”، دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که پول بیشتری برای ترکیه و سوریه فراهم کند و دسترسی به کمک‌ها را برای مناطق زلزله‌زده سوریه افزایش دهد.

گوترش همچنین در این باره گفت: مردم با کابوس بر روی کابوس روبرو هستند.

لغو تحریم‌های سوریه برای ۱۸۰ روز

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام یک معافیت چند ماهه از تحریم‌ها در مورد سوریه، اجازه می‌دهد تا برخی از تعامل‌های مرتبط با تلاش‌های بازیابی و نجات پس از وقوع زلزله ویرانگر اخیر در مرز با ترکیه انجام شود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری “مجوز عمومی سوریه ۲۳” را صادر کرد که به مدت ۱۸۰ روز مجوز کلیه معاملات مربوط به امدادرسانی مرتبط با زلزله در این کشور را می‌دهد مگر اینکه توسط مقررات تحریم سوریه ممنوع شوند.

“والی ادیمو”، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه سوریه مانعی بر سر راه نجات جان انسان‌ها در این کشور نخواهد بود.

اخیرا زمین لرزه جنوب ترکیه که در سوریه هم ویرانی و تلفات جانی بسیار بر جای گذاشته، باعث کشته شدن ۲۰ هزار تن و زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر شده است.

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده به دلیل آنکه زودتر تحریم‌ها را پس از زلزله‌های ویرانگر که جان هزاران نفر را در سراسر سوریه و ترکیه گرفته، لغو نکرد، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.

اوایل روز پنجشنبه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت، هیچ تحریمی نباید باعث اختلال در روند کمک‌رسانی به سوریه شود چون این کشور نیز با آسیب‌های جدی زمین لرزه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

ششمین هواپیمای کمک‌های ایران

ششمین هواپیمای حامل کمک های انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه بامداد امروز جمعه در فرودگاه لاذقیه به زمین نشست.

دکتر علیرضا فدوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه در گفت و گو با ایرنا در سوریه گفت: این دومین هواپیمایی می باشد که در سه روز اخیر به لاذقیه رسیده است و شامل ۱۹ تن انواع کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده شمال غرب سوریه می باشد.

وی اقلام اهدایی این هواپیما را که تحویل مقامات سوری شد، شامل پنج تن خرما، ۲۶۹ کارتن شیر خشک، پنج تن برنج، ۵۰۰ قطعه تشک، ۹۰ تخته چادر و پک مواد غذایی اعلام کرد.

پیش از این نیز دو محموله کمک های هوایی جمهوری اسلامی ایران به دمشق و دو محموله نیز به حلب ارسال شده بود که با ارسال دومین هواپیما به لاذقیه، تعداد هواپیما های اعزامی کمک های جمهوری اسلامی ایران به سوریه در سه روز اخیر به شش فروند رسید.

زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری بامداد دوشنبه خسارت های زیادی در پنج استان سوریه برجای گذاشت که علاوه بر خسارات مادی، تا زمان مخابره این خبر ۲ هزار و ۳۷۰ نفر قربانی داشته است. باتوجه به شدت زمین لرزه پیش بینی می شود رقم قربانیان افزایش یابد.

خروج از نسخه موبایل