کد خبر: 02020179163
بازاربازارها و خدمات مالی

آخرین تحولات بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار

باتوجه به روند صعودی قیمت دلار در چند روز گذشته این ارز تا چه قیمتی احتمال بالا رفتن دارد و درصورت احیای برجام چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

یک کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص گفت: درصورت احیای برجام نیز من نزول چشم‌گیری را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنم، ولی اگر برجام با شرایط ایده‌آلی به امضا برسد این ارز بین محدوده ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان ثابت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته یکم ادریبهشت تا ساعت ۱۸، به رقم ۲۷ هزار و ۸۶۴ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را کماکان ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرد.

صرافی‌‌‌ها بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۵ هزار و ۳۴۴ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۹۱ تومان خریداری می‌کنند.

صعود ملایم دلار نیمایی

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگ. با تجارت‌نیوز بیان کرد: برای ارزیابی بازار دلار به‌جای نگاه کردن به دلار بازار آزاد باید بازار دلار نیما را مدنظر قرار دهیم. بازاری که صادرکنندگان از آن استفاده می‌کنند و در بازار رسمی کشور استفاده می‌شود.

او ادامه داد: این دلار شیب افزایشی ملایمی داشته که سیگنالی برای دلار آزاد است و نشان‌ می‌دهد که علیرغم تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز به‌دلیل عوامل جانبی و اقتصادی این امر امکان‌پذیر نیست.

شرایط نرخ دلار درصورت احیای برجام

علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند دلار گفت: من احتمال می‌دهم دلار در طولانی‌مدت تا ۳۲ هزار تومان نیز افزایش داشته باشد.

او ادامه داد: درصورت احیای برجام نیز من نزول چشم‌گیری را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنم، ولی اگر برجام با شرایط ایده‌آلی به امضا برسد این ارز بین محدوده ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان ثابت می‌شود.

عده‌ای از تحلیلگران، عدم‌حصول نتیجه نشست‌های ایران و گروه ۱+۴ را از مهم‌ترین عوامل آغاز روند افزایش نرخ دلار در سال جدید می‌دانند.

از اواخر اسفند ماه سال گذشته و با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین برای مدتی نامعلوم، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی بازار ارز مطرح شد.

اکثریت این افراد در راستای کانال شکنی‌های کاهشی دلار در سه ماه پایانی سال گذشته دچار ضرر و زیان‌های قابل‌توجهی شده بودند در همین راستا با بزرگنمایی اخبار و سیگنال‌های منفی و از طرف دیگر ارائه نرخ‌های بالاتر از نرخ روز در معاملات فردایی دلار را در مسیر افزایشی جدید قرار دادند.

البته عده دیگری از کارشناسان اقتصادی بازار تهران این صعود یک کانال دلار را در راستای نرخ تورم دانسته و بر این باورند که حضور نرخ این ارز در کانال ۲۷‌هزار تومانی با توجه به تورم حدودا ۶‌درصدی زمستان ۱۴۰۰ تعجب برانگیز نیست.

همچنین این افراد سطوح قیمتی دو کانال ۲۷ و ۲۸‌هزار تومانی را در صورت عدم‌انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، بازه نوسان متعادل دلار در بهار ۱۴۰۱ خواندند.

در نهایت قیمت روز گذشته، به سطح ۲۷‌هزار و ۷۸۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبل از آن ۱۶۰ تومان افزایش را تجربه کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا