کد خبر: 180702140007
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورس

آخرین وضعیت سهام عدالت در کشور/ سهامداران به سود و سرمایه می رسند؟

خلیل بهروزی‌فر گفت: سهام عدالت حق‌الناس محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه از زمان اجرا تا کنون مسیر کجی را طی کرده است.

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت سال ۹۹ تاکنون متوقف است به همین خاطر دارندگان این سهام از حق فروش و دریافت وجه نقد حاصل از فروش سهام عدالت خود محروم هستند.  طرحی تحت عنوان سهام عدالت از دولت نهم اجرایی شد که بنا داشت اقشار کم درآمد جامعه را در سهام‌داری شرکت های دولتی شریک کند و سهام شرکت هایی را به دهک های پایین تر جامعه واگذار کند که به نوعی سرمایه گذاری برای این اقشار به حساب بیاید. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، که مجوز خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را داشت، می‌شود. افرادی که سهام عدالت به آن‌ها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به عدد و ارقامی که منتشر شده است این افراد رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

خلیل بهروزی‌فر، نماینده مجلس در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: سهام عدالت حق‌الناس محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه از زمان اجرا تا کنون مسیر کجی را طی کرده است. نگاه دولت‌ها متفاوت بوده است به‌ویژه دولت یازدهم و دوازدهم دررابطه‌با سهام عدالت در حق سهام‌داران اجحاف کرده‌اند. مجلس یازدهم فراکسیونی تحت عنوان سهام عدالت تشکیل داد که هم هیئت‌رئیسه سهام عدالت و هم اعضای آن پیگیری‌هایی را در ارتباط با حق‌وحقوق مردم داشتند و ما مجموعه‌ای بودیم که پیگیری کردیم.

در این راستا آنهایی که متولی سهام عدالت بودند از وزارتخانه تا شرکت‌هایی که تخلف کرده بودند و تکلیف سود بسیاری از کارکرد شرکت‌هایی که مربوط به سهام عدالت بود مشخص نبوده است که به کجا می‌رفت و صرف چه چیزهایی می‌شد، درحالی‌که این شرکت‌ها جزو سهام عدالت بودند و مردم در آنها تحت عنوان سهام عدالت سهم داشتند؛ اما سهم سهام‌داران به آنها پرداخت نمی‌شد و یا سود حاصله شفاف نبود.

خلیل-بهروزی-فر-1

 وی ادامه داد: بنابراین سهام‌داران در این مدت دریافتی‌های بسیار ناچیزی داشته‌اند و بعضاً بجای اینکه تعاونی‌های مردمی را در این راستا فعال‌تر کنند، شرکت‌های وابسته به دولت را در این سهام جا دادند که باعث شد سود حاصل از این شرکت‌ها به‌حساب آنها واریز شده و آنها هم این درآمد را در جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کردند که نه‌تنها سودی برای سهام‌داران نداشت؛ بلکه باعث ضایع شدن حق آنها نیز می‌شد. این مسائل را بررسی و شناسایی کردیم و مشخص شد که کجا خلاف کرده‌اند، چه مسائلی را دنبال کرده‌اند و چگونه این سهام را به انحراف کشانده‌اند، اخیراً جلوی بعضی از آنها گرفته شد و به همین شکل ادامه دارد، همچنین دستگاه‌های نظارتی، سازمان خصوصی‌سازی، متولیان سهام عدالت و… را در جلسات شرکت دادیم. در حق سهام‌داران عدالت فوق‌العاده اجحاف شده است و اگر شرایط سهام عدالت به قبل از وضعیت موجود بازگردد پشتوانه خوبی برای سهام‌داران خود خواهد شد.

 نماینده مردم فومن و شفت در رابطه‌با موضوع بسته‌شدن ۱۹ماهه سهام عدالت استانی گفت: اقدامی در کمیسیون صورت نگرفته است. و ان‌شاءالله موضوع بسته‌بودن ۱۹ماهه نمادهای استانی نیز مرتفع خواهد شد. از طرفی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع متناسب با سهام‌دارانی که در استان‌ها حضور دارند وجود دارد؛ بنابراین درصدی از آن مبلغی که در سطح استان‌ها موجود است را می‌توانستند در جهت سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی استان استفاده کنند که نه‌تنها از آن در این زمینه‌ها استفاده نکردند؛ بلکه هدر هم رفته و در جاهای دیگری هزینه شده است و چون این هزینه‌ها نه ردیف و فصلی و هدفی داشته به دلیل عدم شفافیتی که وجود داشته است، توانستند سود حاصله از شرکت‌های وابسته به سهام عدالت را در هر جایی که خواسته‌اند هزینه کنند.

 بهروزی‌فر بیان کرد: به امید خدا جلسات دیگری هم خواهیم داشت و موارد و موضوعات دیگری نیز وجود دارد. همچنین با وزارت‌خانه‌های مرتبط به سهام عدالت نیز جلساتی داشتیم. با شخص وزیر و معاونان و حدود ۱۱ وزارتخانه که در راستای سهام عدالت دخالت مستقیم دارند و همچنین سازمان خصوصی‌سازی. همچنین کمیته حقیقت‌یابی را تشکیل دادیم که بررسی‌های دقیقی انجام دادند. دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دستگاه‌های نظارتی را وارد نیز وارد این مسئله کردیم و اقدامات مناسب زیادی مجموعاً انجام شد. بسیاری از این مسائل به مدیریت گذشته و مجموعه هیئت‌مدیره و وزارتخانه و سایر دستگاه‌های ذی‌نفع و متولیان وقت بر می‌گشت.

 وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: کمیسیون سهام عدالت یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس است؛ زیرا زمانی که این فراکسیون تشکیل شد شاهد بودیم که وضعیت به‌شدت غیرشفاف است و دولت و متولیان وقت به‌شدت مخالف تشکیل این کمیسیون بودند و مقاومت بسیاری کردند؛ اما در نهایت این کمیسیون تشکیل شد و تا کنون پیش رفته‌ایم و امیدواریم در این راستا به واقعیت‌های موجود سهام عدالت برسیم که سهام‌داران آن به سود و سرمایه واقعی خود برسند.

سهامداران عدالت همچنان در بن‌بست بسته بودن نماد

اما مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه درباره بسته بودن نماد شرکت های سهام عدالت استانی چنین گفت: سهام عدالت منافع ۵۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد و گشایش نمادهای استانی سودی چندانی ندارد. چراکه شرایط طوری است که اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها انتخاب نشده‌اند و مجامع آنها برگزار نشده است. این بازگشایی نماد شاید منجر به لطمه زدن به دارایی سهامداران هم می‌شد. باید گفت که سود سهامداران سهام عدالت در حال واریز است و لطمه‌ای به پرتفوی سهامداران ایجاد نشده است. البته که از زمان بسته شدن نمادهای سهام عدالت تا به حال بازار نوسان مثبتی را به خود دیده است.

عشقی

وی افزود: هرچند این تصمیم گیری باید زودتر صورت می‌گرفت، شورای‌عالی بورس هم به دنبال آن است که بازگشایی هر چه سریعتر انجام شود. البته که این که این مهم همراهی تمام اعضای شورای‌عالی بورس و همه کسانی که در برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت دخیل هستند را نیاز دارد.

او همچنین در جمع خبرنگاران درباره واریز سود سهام عدالت عنوان کرد: سود سهام عدالت هنوز در شورای عالی بورس تصویب نشده و به محض اینکه سود مشخص شود تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

با این حال همچنان سهامداران عدالت باید منتظر نظر و رای قطعی شورای عالی بورس باشند تا اینکه بتوانند از حق فروش و دریافت وجه نقد حاصل از معامله سهام عدالت خود بهرمند شوند. اگر شما هم سهامدار سهام عدالت هستید، تجربیات و نظرات خود را درباره موضوع مطروحه با تیتر کوتاه در میان بگذارید.
منبع: تیتر کوتاه

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا