کد خبر: 180502134907
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

آخرین وضعیت پروژه مهم جانجا و درآمد “تجلی” از باطله‌ برداری

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در پروژه مهم جانجا گفت: ۴۰ درصد درآمد حاصل از باطله‌برداری متعلق به تجلی است.

به گزارش عصر اقتصاد و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی علی اکبری درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای پروژه مهم جانجا به چیلان گفت: در پروژه جانجا به عنوان بزرگترین معدن مس، فعلا کارهای باطله برداری در حال انجام است که برای این کار ۳ سال پیش‌بینی کردند. پس از باطله‌برداری می‌توان وارد بخش‌های نیمه‌ صنعتی و صنعتی بابت استحصال و بهره‌برداری شد.

وی افزود: این پروژه در مرحله اول سه بخش معدنکاری و باطله‌برداری دارد که بخش اول آن ۲۰ میلیون تن است. در مشارکت مرحله نخست جانجا، شرکت معدن‌کار که ۴۰ درصد سهام آن به تجلی تعلق دارد، برنده مناقصه شد و ماشین‌آلات در منطقه مستقر شدند و کارها به نحو مطلوب پیش می‌رود. در مراحل ۲ و ۳ میزان باطله‌برداری به ۶۰-۷۰ میلیون تن خواهد رسید که احتمالا در ادامه هم شرکت معدنکار بتواند فعالیت باطله‌برداری را انجام دهد.

۴۰ درصد درآمد باطله‌برداری جانجا به حساب تجلی واریز می‌شود

این مقام مسئول ادامه داد: ۴۰ درصد درآمد حاصل از باطله‌برداری توسط شرکت معدنکار متعلق به تجلی است. از طرفی تجلی سهامدار جانجا بوده و حضور در افزایش سرمایه جانجا برای تجلی سودآوری خواهد داشت.

پروژه جانجا که ماحصل کنسرسیومی از چندین شرکت معتبر و در حال اجرا است با محوریت و تجارب مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به نحو مطلوب پیش می‌رود.

علی اکبری عنوان کرد: گرچه بهره برداری کامل جانجا در سال ۱۴۰۶ اتفاق می افتد اما زمان دستیابی به ماده معدنی تولید کنسانتره آغاز می شود که به نظر می‌رسد طی ۲ تا ۳ سال آینده قطعا به بهره‌برداری و سودآوری می‌رسد که همه آن سود می‌تواند صرف توسعه و تکمیل شرکت شود.

این پروژه، سهامدارانی همچون توسعه معادن و فلزات، چادرملو، گل گهر، گهرزمین، تجلی و غدیر دارد و قطعا منابع لازم برای تزریق به پروژه وجود دارد.

البته با پایان باطله‌برداری باید از منابع دیگری مانند انتشار اوراق در بورس و سایر منابع استفاده کرد. برای تامین منابع از بازار و فروش اوراق هم قطعا بلوکی خواهد بود. به طوری که به بازار سرمایه به جهت عرضه‌ها خللی وارد نشود.

قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد به یک شرط!

وی درخصوص اثر افزایش نرخ گاز سوخت بر پروژه‌ها توضیح داد: بطور کلی در زنجیره فولاد در تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه اصلی، نیاز بیشتری به گاز وجود دارد ولی در سایر زنجیره فولاد، ساخت فولاد، نورد، گندله یا کنسانتره نیاز به گاز کمتری است.

در نتیجه برای آهن اسفنجی که یک ماده حیاتی محسوب می‌شود، گاز مصرف بیشتری دارد و می‌تواند بخشی از قیمت تمام‌شده را بیشتر از سایر بخش‌های زنجیره افزایش دهد.

علی اکبری پیشنهاد داد قیمت حامل‌های انرژی آزاد شوند ولی به شرط اینکه قیمت‌ها هم دستوری نباشد. قیمت ها آزاد و در اختیار تولیدکننده باشد و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ محصولات باشد.

اگر همه چیز در اختیار عرضه و تقاضا گذاشته شود، قطعا متوازن و با قیمت جهانی تطبیق می‌شود اما تا زمانی که این اتفاق نیفتاده، همچنان به نفع واسطه‌ها و به زیان تولیدکننده خواهد بود

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا