کد خبر: 26080055830
جامعه و فرهنگسلامت و رفاه

آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون همگانی در رسانه‌های صبح ایران؛ تغییر رویکرد مخالفان به تزریق واکسن

آمارهای واکسیناسیون در ایران به یک ثبات کلی رسیده و حتی افرادی که تا چند ماه پیش طرفداران طب سنتی را به مخالفت با واکسیناسیون اجباری تشویق می‌کردند، حالا مسئولان و حکیمان این طب، می‌گویند که باید مردم واکسن بزنند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های کشور ۲۶ آبان ۱۴۰۰ خورشیدی نگاه ویژه‌ای به وضعیت کرونا و واکسیناسیون عمومی داشته اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه هایی در این خصوص منتشر کرده اند که در ادامه بخشی از این گزارش ها رصد می شود.

رسانه های اعتدال‌گرا

جهش چاقی روی وزنه کرونا

روزنامه ایران از اضافه وزن مردم در روزگار کرونا گزارش می دهد: ۶۰ درصد ایرانی‌ها چاق هستند؛ این نگرانی جدی وزارت بهداشت درباره وضعیت سلامت ایرانی ها است که البته در دو سال گذشته شیوع ویروس کرونا و فقر حرکتی به تشدید بحران چاقی و متعاقب آن افزایش بیماری‌های زمینه‌ای همچون فشار خون و قند خون بالا و … در بین ایرانی‌ها دامن زده است.

کم تحرکی و کاهش فعالیت‌های بدنی به‌دلیل اعمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اصناف و کسبه و اعمال محدودیت‌های کرونایی و به‌طور کلی تغییر سبک زندگی تحفه منحوس ویروس کروناست به‌طوری که همه‌گیری بی‌تحرکی به‌عنوان عارضه جانبی همه‌گیری جهانی کووید۱۹، متخصصان حوزه سلامت را هم نگران کرده است.

بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، حدود ۷۸ درصد از مبتلایان کووید۱۹ گرفتار چاقی، دیابت و بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. همچنین یکی از عمده‌ترین علت‌های مرگ‌های زیر ۵۰ سال در کرونایی‌های دارای بیماری‌های زمینه‌ای، چاقی بوده است. این روزها پیامدهای ویروس کرونا بواسطه تمرکز نظام سلامت کشورها به جهت مداخلات درمانی برای کاهش مرگ و میرهای کرونایی به چشم نمی‌آید اما آن‌طور که سازمان بهداشت جهانی هشدار داده برخی از این پیامدها در آینده‌ای نزدیک تبدیل به ابرچالش نظام‌های سلامت خواهد بود.

نداشتن فعالیت بدنی و چاقی و اضافه وزن از جمله عواقب شوم کرونا است. در ایران نیز آن‌طور که پژوهش‌های منتشر شده در سایت Environmental Health and Preventive Medicine) نشان می‌دهد تیمی از محققان ایرانی فعالیت بدنی جمعیت ایران را در طول همه‌گیری کووید۱۹ بررسی کردند و دریافتند که در مجموع ۷۸ درصد از شرکت کنندگان در پژوهش دستورالعمل‌های فعالیت بدنی را در طول همه‌گیری رعایت نکرده‌اند.

در حالی که مطالعات قبلی نشان می‌داد پیش از همه‌گیری حدود ۳۳ درصد از جمعیت بزرگسال ایران دستورالعمل‌های استاندارد فعالیت بدنی را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که کاهش فعالیت‌های فیزیکی ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری مشاغل، تعطیلی رویدادهای اجتماعی، دانشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و پارک‌های عمومی به‌عنوان اثرات قرنطینه شرکت کنندگان در این پژوهش را در معرض خطر بالای ابتلا به افسردگی و اضطراب قرار داده است.

تحقیقات نشان می‌دهد، پیش از همه‌گیری ویروس کرونا از هر ۴ فرد بزرگسال یک نفر و از هر ۴ نوجوان ۱۱ تا ۱۷ ساله ۳ نفر فعالیت بدنی کافی ندارند. سطح بی‌تحرکی در برخی کشورها در دوران همه‌گیری به‌دلیل افزایش استفاده از فناوری، تغییر الگوی حمل‌ونقل و شهرنشینی حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و عوارض مرگ‌ومیر، عدم تحرک فیزیکی بار اقتصادی عمده‌ای را در سراسر جهان ایجاد می‌کند.

جزییات طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی

روزنامه حمایت در گزارشی آورده است:‌ همانطور که پیش از این مسئولان نظام بهداشت و درمان کشور، همچنین سایر نهادهای متولی در امور مربوط به مقابله با بیماری کووید۱۹ اعلام کرده بودند، از ابتدای ماه آینده طرح محدودیت‌های کرونایی هوشمند شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

خبری که روز گذشته نیز محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آن سخن گفت؛ اینکه کلیات و جزییات طرح یاد شده به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده و براین اساس مقدمات آن هم در حال آماده شدن است تا از اول آذرماه اجرایی شود. موضوعی که مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز به آن اشاره کرده است.

علاوه براین نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران هم به این موضوع پرداخته است که در روند این طرح به تدریج داشتن کارت واکسن برای افراد اجباری می‌شود. البته وی بر این موضوع هم تاکید کرده است که زدن واکسن به تنهایی اثربخش نخواهد بود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. به هر حال آنگونه که فرهادی اظهار کرده است؛ در طرح مذکور نخستین اولویت مدنظر مدیریت هوشمند محدودیت‌ها کارکنان دولت بوده که طبق آن کارکنان دولت و موسسات دولتی باید با تزریق واکسن کرونا در محل کار حاضر شوند.

در این میان اگرچه حدود ۸۰ درصد کارکنان دولت واکسن زده‌اند و آمارهای موجود نشان می‌دهد که تنها عده کمی که هنوز واکسینه نشده‌اند که این افراد نیز باید در فرصت باقیمانده واکسن خود را تزریق کنند. حال این سئوال مطرح می‌شود، در صورتی این افراد از تزریق واکسن خودداری کنند، چه برخوردی در انتظار آنها خواهد بود؟ در پاسخ باید عنوان کرد که اگر افراد مذکور خود را در برابر بیماری کووید۱۹ واکسینه نکنند، از ابتدای آذرماه از حضورشان در محل کار جلوگیری خواهد شد.

در این باره فرهادی هم گفته است که در وهله اول به چنین اشخاصی مرخصی بدون حقوق داده خواهد شد؛ در مرحله دوم برای آنها غیبت زده می‌شود و در مرحله سوم، پرونده کارکنان واکسینه‌نشده به هیات‌های بدوی تخلفات کارکنان دولت برای انفصال از خدمت به‌مدت یک‌ماه ارجاع داده خواهد شد.

در این میان باید گفت که اساس کار در طرح محدودیت‌های هوشمند، سامانه‌های طراحی شده، همچنین کارت دیجیتال واکسن و کد QR روی آن است. به این ترتیب تمامی افراد باید به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه و کارت دیجیتال فارسی خود را دریافت کنند، زیرا از بازه زمانی اشاره شده برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، ‌محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

رسانه‌های اصولگرا

تاثیر برخی داروهای ضدافسردگی در مهار نوع شدید کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند. آنها شامل داروهایی مانند Lexapro (اسکیتالوپرام)، Paxil (پاروکستین) و Zoloft (سرترالین) هستند. «مارینا سیروتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره گفت: «ما مشاهده کردیم بیمارانی که SSRIها را مصرف می‌کنند به طور متوسط ۸ درصد کمتر از افراد دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بودند.

حتی نتایج نشان داد نرخ زنده ماندن بالاتر در میان افرادی بود که دو SSRI خاص نظیر پروزاک (فلوکستین) و لووکس (فلووکسامین) مصرف می‌کردند. تیم مطالعه دریافتند ۴۸۱ بیمار که پروزاک یا لووکس را به تنهایی و بدون هیچ داروی ضدافسردگی دیگری مصرف کردند، ۲۶ تا ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بودند. این یافته به دنبال بررسی تجربیات بیش از ۱۰ هزار بیمار کووید ۱۹ است.

همه آنها بین ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰ در یکی از ۸۷ مرکز در سراسر ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند. همگی پیش از تشخیص، زمینه‌های پزشکی و اجتماعی-اقتصادی مشابهی داشتند، اما یک تفاوت اساسی وجود داشت: تقریباً یک سوم آنها SSRI مصرف می‌کردند.

طبق گزارش محققان، حدود ۵۰۰ بیمار (تقریباً ۱۵٪) که SSRI مصرف می‌کردند بر اثر کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند، درحالیکه کمی بیش از ۱۱۰۰ نفر (نزدیک به ۱۷٪) از بیمارانی که این دارو را دریافت نکرده بودند، فوت کردند. از سوی دیگر، اثر حفاظتی ظاهری SSRI ها هنگام تمرکز بر Prozac و Luvox به طور قابل توجهی افزایش یافت.

فقط ۴۸ نفر از ۴۸۱ بیمار (۱۰٪) در گروه دریافت کننده پروزاک یا لووکس فوت کردند. در همین راستا، محققان می‌گویند توصیه به استفاده از SSRI به عنوان درمانی برای کووید ۱۹ زود است. سیروتا هشدار داد: «قبل از اینکه بتوان از این داروها در بیماران آینده استفاده کرد، آزمایش‌های بالینی بیشتری باید انجام شود.»

برای پیشگیری از شیوع کرونا، هنگام وقوع زلزله چه کار کنیم؟

افکار نیوز در گزارشی آورده است:‌ هنگام وقوع زلزله شرایط بحرانی ایجاد می شود که همراهی این موضوع با شیوع کرونا ، توصیه ها و مراقبت ها را دوچندان می کند. پیش از وقوع حادثه، با اعضای خانواده در مورد اقدامات مورد نیاز قبل و پس از زلزله گفت و گو کرده و وسایل متناسب با شرایط را در کیف اضطراری، شامل کمک‌های اولیه، مواد غذایی خشک یا کنسرو شده و آب را همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز کرونایی را برای سه روز، شامل ماسک، صابون، محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح، کیسه‌ی زباله و دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید. همراه داشتن و تامین داروهای مورد نیاز افراد بیمار در خانواده به ویژه بیماران کرونایی از قبل وقوع زلزله ضروری است.

از تجمع در سوله‌های مدیریت بحران بپرهیزید و سعی کنید درپارک‌ها و فضاهای سبز بمانید. چنانچه درمکان‌های عمومی اسکان یافتید، حتما از ماسک و شیلد استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. هنگام عطسه و سرفه و با آرنج یا دستمال دهان خود را بپوشانید تا عامل ویروس منتقل نشود.

از لمس سطوح عمومی پرهیز کنید، ضد عفونی دست و اطراف را در دستور کار خود قرار دهید و از لمس چشم‌ها و بینی خود خودداری کنید. در مکان‌های عمومی از کسانی که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دارند دوری کرده و مراقب رعایت نکات بهداشتی از سمت کودکان و سالمندان باشید.

آنفلوانزا می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به کرونا شود؟

سایت خبری رویداد ایران در گزارشی آورده است: بیماری آنفلوانزا معمولاً از پاییز تا اوایل بهار مشاهده می‌شود. آنفلوانزا همراه با عطسه، سرفه، احساس خستگی است. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما به علت پاندمی کووید ۱۹ باید در این ماه‌ها بیش‌تر مراقب باشیم. احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفلوانزا مبتلا شوید، سویه‌هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند.

پس از شناسایی سویه‌ها از آن‌ها برای تهیه واکسن آنفلوانزا استفاده می‌شود. واکسن آنفلوانزا یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های جلوگیری از ابتلاء به بیماری آنفلوانزا است. در ابتدای بیماری، تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی کم است و می‌توانند شبیه به هم باشند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم یکسانی داشته باشند. اما ویروس‌های مختلفی منجر به ایجاد این دو بیماری می‌شود. علائم شما می‌تواند به تشخیص این دو بیماری کمک کند، اما آنفلوانزا و سرماخوردگی تا حدی علائم یکسانی دارند.

اگر تزریق دز دوم واکسن کرونا به ۷۰ درصد برسد ایمنی جمعی ایجاد می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نوشت: هم اکنون به لحاظ میزان شیوع بیماری کرونا، وضعیت شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، لردگان و فارسان نارنجی و وضعیت شهرستان‌های اردل، سامان، کیار، کوهرنگ، بن و خانمیرزا زرد است.

میزان شیوع بیماری کرونا در استان با ثبات نسبی همراه است و شاهد کاهش اندک در میزان بروز و بستری بیماران هستیم. کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شروع موج ششم بیماری کرونا، تهدید جدی سلامت و جان خود و عزیزمان را در پی خواهد داشت. وضعیت شیوع بیماری کرونا بسیار شکننده است و هرگونه واکسن هراسی و عادی انگاری موجب افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا می‌شود.

اگر درصد تزریق دز دوم واکسن کرونا در جامعه به ۷۰ درصد برسد که در استان تا این رقم ۴درصد فاصله داریم ایمنی جمعی ایجاد می‌شود. اگر چه ممکن است با اپیدمی مواجهه نباشیم، اما همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

بررسی عوارض ۴ واکسن کرونای تزریق شده در ایران

به گزارش راهبرد معاصر، مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه واکسن‌هراسی در کشورهای غربی بیشتر از ایران است، گفت: در ایران حدود ۸۲ درصد افرادی که تزریق واکسن به آن‌ها پیشنهاد شده، پذیرفتند که دز اول را تزریق کنند.

البته زیر ۱۲ سال را در آمار نمی‌آورم؛ چراکه جمعیت هدف ما بالای ۱۲ سال بوده است. از جمعیتِ بیش از ۶۷ میلیون نفر افراد بالای ۱۲ سال در کشور، بیش از ۵۵ میلیون نفر (۸۲ درصد)، دز اول را تزریق کرده‌اند. کسی که متقاعد شده دز اول را تزریق کند، دز دوم را هم در زمانی که نوبتش شود، تزریق می‌کند. اگر واکسن مناسب برای سنین زیر ۱۲ سال هم باشد، انتظار همین میزان واکسیناسیون را در افراد زیر ۱۲ سال هم می‌توانیم داشته باشیم.

کسی که متقاعد شده خودش واکسن را تزریق کند و به بی‌خطری آن اعتماد کند، برای فرزندش هم همین اعتماد را خواهد داشت. بر این اساس انتظار داریم به پوششی بالای پوشش واکسیناسیون کشورهای اروپایی و حتی آمریکا برسیم. در حال حاضر حدود ۶۵ درصد کل جمعیت کشور ما یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال‌مان هم یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

در عین حال ۵۰ درصد کل جمعیت کشور و ۶۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال کشور دو دز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. باید توجه کرد که در دنیا دو نظام برای ثبت عوارض واکسن‌ها داریم؛ یکی از روش‌ها نظارت غیرفعال است که به این صورت است که نهاد دولتی متولی واکسن، سامانه یا شماره تلفنی را اعلام می‌کند تا هرکس بعد از تزریق واکسن عوارض داشت، وارد این سامانه شده یا تماس بگیرد و عارضه را ثبت کند.

در این سیستم ممکن است افراد عارضه را گزارش کنند و شاید هم آن را گزارش نکنند؛ بنابراین کم‌شماری در ذات این سیستم وجود دارد، اما هزینه کمتری دارند. در مقابل سیستم‌های مراقبت فعال را داریم که به این معناست که افرادی با کسانیکه واکسن تزریق کرده‌اند، تماس می‌گیرند. البته این سیستم بر روی نمونه‌ای از جمعیت که قابل مدیریت باشد، انجام می‌شود.

طبیعتا به دلیل هزینه بالایی که دارد، معمولا نمونه‌های ۳۰ هزار نفره مدنظر است. بر این اساس سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که سعی کنید ۳۰ هزار نفر را به ازای هر واکسن بگیرید.

جواب آسیب دیدگان کرونا را چه کسی می‌دهد؟

به گزارش شفاآنلاین، حال که بحث گزارش‌های صد روزه دولت و راستی آزمایی وعده‌های رئیس جمهور داغ است، بد نیست نگاهی به یکی از وعده‌های مهم او بیندازیم تا ببینیم در عملکرد ۱۰۰ روزه آقای رئیسی در وضعیت نظام سلامت و واکسیناسیون چه وضعیتی دارد. واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت بود و هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که در مدت چند روز از انتصاب وزیر بهداشت جدید سیل واکسیناسیون به کشور سرازیر شد.

اما بدون‌شک، جدیت رئیس‌جمهور و نظارت مستقیم بر روند انجام این کار را هم نمی‌توان نادیده گرفت و اقداماتی همچون تماس تلفنی و گفت‏ وگوی مستقیم با روسای‌جمهور روسیه و چین نقش اثرگذار در آن داشته است.

آمارها نشان می‌دهد طی ۱۰۰ روز گذشته گذشته ۸۱ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۹۵۵ دوز واکسن جدید در کشور تزریق شده که عمده آنها وارداتی بوده است: بدین شکل که چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰؛ مجموع واکسن‌های تزریق‌شده: ۱۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۵ دُز، سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰؛مجموع واکسن‌های تزریق‌شده: ۹۳ میلیون دُز. اما یکی از وعده‌های مهم دیگر آقای رئیس جمهور که جمعیتی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، هنوز محقق نشده است و آن وعده مهم « کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا» است که در این رابطه می‌توان به دولت قبل نمره مردودی داد و دولت جدید نیز در ۱۰۰ روز گذشته برنامه‌ای برای این مهم نداشته و ثمره آن گسترش روز افزون فقر در جامعه بوده است.

طبق آمار وزارت کار، گسترش کرونا در کشور نه تنها به صاحبان بسیاری از مشاغل لطمه زد و کسب و کارهای خدماتی را با وقفه روبه‌رو کرد بلکه به بیکاری و از بین رفتن کسب و کار بیش‌ از ۹۰۰ هزار کارگر در کشور انجامید. چندی پیش وزیر کار نیز اعلام کرد: «حدود ۲.۴ میلیون نفر بیکار، ۲.۲ میلیون دارای اشتغال ناقص و ناپایدار، ۹.۷ میلیون نفر با اشتغال کم‌درآمد و ۴.۵ میلیون دارای اشتغال غیررسمی بدون بیمه هستند.

این افراد آمار رسمی است که این وزارتخانه منتشر می‌کند و گسترش و تاثیر کرونا برفقر بیش از این آمارهاست. شاید بد نیست به آمار وزارت بهداشت نیز نگاهی بیندازیم که در آن قید شده از زمان شیوع کرونا در اسفند ۹۸ تا به امروز، ۶ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۴۲ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند( هرچند که کارشناسان و مسئولان سابق وزارت بهداشت این آمار دو تا سه برابر بیشتر می‌دانستند.) در دولت دوازدهم که کرونا نیمی از عمر آن را با چالش روبه‌رو کرد، تنها تدبیر دولت، تعطیلی کسب و کارها (یک هفته در میان) بود و در این بین میلیون‌ها نفر، یا ورشکسته شدند یا زندگی و کار خود را از دست دادند و بر خلاف وعده‌ها در این میان کمترین حمایت از آسیب دیدگان کرونا صورت گرفت.

راهی برای کاهش ترس از کرونا

جوان آنلاین در گزارشی آورده است: همه‌گیری کووید-۱۹ شرایطی بحرانی در سراسر جهان ایجاد کرده است. ترس از این بیماری اجتناب ناپذیر است و نیاز به کنترل و مدیریت دارد و در صورت عدم مدیریت می‌تواند اثرات مخرب فراوانی داشته باشد. مدیریت ترس برای دانشجویانی که در حال تحصیل و ارائه خدمات در مراکز مراقبت‌های بهداشتی هستند، ضروری است، زیرا آن‌ها در معرض خطر بیشتری برای بیماری کووید-۱۹ هستند.

با توجه به اهمیت این مسئله؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انجام یک طرح تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰، ارتباط سواد سلامت و ترس از بیماری کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه به صورت مقطعی بر روی ۲۷۸ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد و پژوهشگران داده‌های موردنیاز تحقیق را به صورت آنلاین و از طریق دو پرسش‌نامه سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران و ارزیابی ترس از کووید-۱۹ جمع‌آوری کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که «خواندن»، «ارزیابی»، «درک»، «دسترسی» و «تصمیم‌گیری»؛ پنج مولفه سواد سلامت هستند که هر یک از آن‌ها همبستگی منفی و معناداری با نمره ترس از کووید۱۹ دارند. به این صورت که با افزایش هر یک از این مولفه‌ها، میزان ترس از بیماری کووید-۱۹ کاهش پیدا می‌کند.

پژوهشگران این تحقیق بر اساس یافته‌های به‌دست آمده می‌گویند که تمرکز بر ارتقای سواد سلامت دانشجویان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از اثرات منفی ترس از کووید-۱۹ در امان بمانند و در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یابد. این محققان معتقدند که کاهش ترس دانشجویان از کووید-۱۹، باعث آرامش بیشتر آن‌ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران در مراکز بهداشتی می‌شود.

علائم مشابه کرونا و عارضه‌های آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری دانشجو، علیرضا فاطمی فوق تخصص عفونی با اشاره به اینکه آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه‌ای ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: علامت‌هایی همانند سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

آلودگی هوا می‌تواند آلرژی و بیماری‌های زمینه‌ای در مبتلایان به بیماری‌های ریوی را تشدید کند. ممکن است تداخل بیماری‌های زمینه‌ای همانند آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد. این نشانه‌ها و علائم نباید با کرونا اشتباه گرفته شود، چرا که در افرادی که ریه‌های تحریک پذیر با آلرژن‌ها دارند، ممکن است علائمی همانند سرفه، تنگی نفس که از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلاء به کووید ۱۹ است، ایجاد شود.

معمولاً سردردهای مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست. عوارض کرونا با آلودگی هوا تقریباً یکسان و خطرناک است با این تفاوت که کرونا اختلالاتی همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی را معمولاً به دنبال دارد. علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلاء به کرونا ایجاد می‌شود طولانی مدت است و شاید ماه‌ها زمان بر باشد، ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می‌رود.

خلطی که به علت آلودگی هوا از گلو خارج می‌شود، سیاه رنگ است، در حالی که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولاً روشن است و چنانچه عفونی شده باشد، رنگ سبز متمایل به زرد دارد و سرفه‌های ناشی آلودگی هوا و کرونا تقریباً شبیه به هم هستند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری آنفلوانزا معمولاً از پاییز تا اوایل بهار مشاهده می‌شود. آنفلوانزا همراه با عطسه، سرفه، احساس خستگی است. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما به علت پاندمی کووید ۱۹ باید در این ماه‌ها بیش‌تر مراقب باشیم. احتمال دارد هر زمانی از سال به بیماری آنفلوانزا مبتلا شوید، سویه‌هایی مختلفی از این بیماری وجود دارد. هرساله پزشکان و محققان سویه مربوط به بیماری را مشخص می‌کنند. پس از شناسایی سویه‌ها از آن‌ها برای تهیه واکسن آنفلوانزا استفاده می‌شود.

واکسن آنفلوانزا یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌های جلوگیری از ابتلاء به بیماری آنفلوانزا است. در ابتدای بیماری، تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی کم است و می‌توانند شبیه به هم باشند. هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم یکسانی داشته باشند. اما ویروس‌های مختلفی منجر به ایجاد این دو بیماری می‌شود.

علائم شما می‌تواند به تشخیص این دو بیماری کمک کند، اما آنفلوانزا و سرماخوردگی تا حدی علائم یکسانی دارند. آنفلوانزا یکی از جدی‌ترین ویروس‌هایی است که سالانه بیماری‌های زیادی را به وجود می‌آورد. برای اینکه به آنفلوانزا مبتلا شوید نباید لزوماً جوان بوده یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.

احتمال ابتلای افراد سالم به بیماری آنفولانزا نیز وجود دارد و این افراد می‌توانند بیماری را از دوستان یا خانواده بگیرند. در برخی از موارد، آنفلوانزا می‌تواند مرگبار باشد. مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آنفولانزا در میان افراد ۶۵ ساله و مسن‌تر شایع است، اما احتمال وقوع آن برای کودکان و جوانان نیز وجود دارد.

یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوانزا دریافت واکسن آنفلوانزا است. محققین برای ساخت واکسن آنفولانزا از شایع‌ترین سویه ویروس آنفولانزا استفاده می‌کنند. میلیون‌ها واکسن از این سویه تهیه شده و توزیع می‌شود. با دریافت واکسن آنفولانزا بدن شما نسبت به آن سویه از ویروس آنفولانزا پادتن ترشح خواهد کرد. این پادتن‌ها شما را در مقابل ویروس ایمن خواهند کرد.

جواب آسیب دیدگان کرونا را چه کسی می‌دهد؟

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است:‌ کرونا برروی صد نفر فوتی در روز قفل شده و هر روز بسیاری در انتظار دو رقمی شدن آمار مرگ و میر و یا آرزوی تحقق این امر در ابتلا به این میهمان همیشگی بیمارستان‌ها هستند. حال که بحث گزارش‌های صد روزه دولت و راستی آزمایی وعده‌های رئیس جمهور داغ است، بد نیست نگاهی به یکی از وعده‌های مهم او بیندازیم تا ببینیم در عملکرد ۱۰۰ روزه آقای رئیسی در وضعیت نظام سلامت و واکسیناسیون چه وضعیتی دارد.

واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت بود و هنوز معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که در مدت چند روز از انتصاب وزیر بهداشت جدید سیل واکسیناسیون به کشور سرازیر شد. اما بدون‌شک، جدیت رئیس‌جمهور و نظارت مستقیم بر روند انجام این کار را هم نمی‌توان نادیده گرفت و اقداماتی همچون تماس تلفنی و گفت‏ وگوی مستقیم با روسای‌جمهور روسیه و چین نقش اثرگذار در آن داشته است.

آمارها نشان می‌دهد طی ۱۰۰ روز گذشته گذشته ۸۱ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۹۵۵ دوز واکسن جدید در کشور تزریق شده که عمده آنها وارداتی بوده است: بدین شکل که چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰؛ مجموع واکسن‌های تزریق‌شده: ۱۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۵ دُز، سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰؛مجموع واکسن‌های تزریق‌شده: ۹۳ میلیون دُز. اما یکی از وعده‌های مهم دیگر آقای رئیس جمهور که جمعیتی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، هنوز محقق نشده است و آن وعده مهم « کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا» است که در این رابطه می‌توان به دولت قبل نمره مردودی داد و دولت جدید نیز در ۱۰۰ روز گذشته برنامه‌ای برای این مهم نداشته و ثمره آن گسترش روز افزون فقر در جامعه بوده است.

طبق آمار وزارت کار، گسترش کرونا در کشور نه تنها به صاحبان بسیاری از مشاغل لطمه زد و کسب و کارهای خدماتی را با وقفه روبه‌رو کرد بلکه به بیکاری و از بین رفتن کسب و کار بیش‌ از ۹۰۰ هزار کارگر در کشور انجامید.

۷ معیار پروتکل‌های بهداشتی

همچنین این روزنامه در گزارشی دیگر آورده است:‌ پس از اینکه حکمی خیراندیش، از اساتید طب سنتی روز دوشنبه گفت: «که واکسن زدن واجب است»، روز پیش نیز رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه شرایط طب سنتی و نقطه نظرات طب ایرانی همواره بر پایه پیشگیری بوده و واکسن هم کاملا مبتنی بر پیشگیری است، گفت: «طب سنتــی کاملا با واکسیناسیون موافق است. امیرحسین جمشیدی توضیح داد: شرایط طب سنتی و نقطه نظرات طب ایرانی همواره بر پایه پیشــگیری بوده و واکسن هم کاملا مبتنی بر پیشگیری است؛ می توان گفت که طب سنتی کاملا با واکسیناسیون موافق است. امیدوارم شرایط از نظر تبلیغات و رسانه به گونه ای پیش رود که موجب تشدد افکار هموطنان نشود.»

این درگفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که تا چند روز دیگر (اول آذرماه) دولت، مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را آغاز می کند. برنامه یاد شده، شامل ۷ معیــار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است: تزریق واکسن یا انجام دو مرتبه تست پی‌سی‌آر آزمایشگاهی در هفته، استفاده مناسب از ماسک، رعایت حداقل دو متر فاصله، تامین چهار متر مربع فضا برای هر نفر، تامین تهویه مناسب، تامین امکانات ضد عفونی کردن دست‌ها و گندزدایی از سطوح مشترک. بر اساس آخرین آمار از روز دوشنبه تا سه شنبه (۲۵ آبان) ۶۴۳۰ مورد جدید کرونا شناسایی شده است.

مخالفت با علم یا مقاومت مدنی؟

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است:‌ مرور آمارهای وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که ظرف هفته‌های گذشته، مراجعات برای تزریق نوبت اول واکسن کووید ۱۹ در کشور کاهش یافته است. کاهش مراجعات برای دریافت دوز اول واکسن کووید ۱۹ در کشور در حالی است که هنوز بیش از ۳۵ درصد جمعیت کشور، دوز اول واکسن را نزده‌اند.

طبق آماری که دیروز وزارت بهداشت منتشر کرد، در فاصله ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۰، در مجموع، ۹۹ میلیون و ۴۲ هزار دوز (۹۹۰۴۲۰۰۰) واکسن کووید ۱۹ در کشور تزریق شده و مجموع دریافت‌کنندگان نوبت اول واکسن در کشور، ۵۵ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵ نفر (۵۵۸۶۰۰۶۵) و مجموع دریافت‌کنندگان نوبت دوم، ۴۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ نفر (۴۲۶۱۹۷۸۸) است و ۵۶۲ هزار و ۷۵۶ نفر هم، سومین دوز واکسن را تزریق کرده‌اند در حالی که به دنبال واردات ۱۴۷ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۷۰۸ دوز واکسن کووید ۱۹ طی ۹ ماه گذشته (با احتساب ترخیص سه محموله ۵۰۰ هزار دوزی واکسن وارداتی در شبانه‌روزی که پشت سر گذاشتیم)

حالا حدود ۴۸ میلیون دوز واکسن مازاد در انبارها ذخیره شده و البته طبق اعلام وزیر بهداشت، قرار است که واردات واکسن هم، تا سقف ۱۸۰ میلیون دوز ادامه یابد. سوال این است که با وجود جمعیت ۳۵ درصدی مخالف تزریق واکسن که ظاهرا با فعالیت‌های خودجوش و تبلیغ و توجیه در شبکه‌های اجتماعی، در حال جذب هواداران بیشتر هم هستند، تکلیف این حجم بالا از واکسن‌های انبار شده و حجم‌های بالاتری در روزهای آینده که همگی هم از همان برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی و با اطلاع کامل تمام مسوولان کشور خریداری شده، چه خواهد شد ؟

مردم بندرعباس با خسارات زلزله و کرونا چه می‌کنند؟

به گزارش روزنامه شرق، بیش از ۵۳ هزار زمین‌لرزه در عرض چهار سال؛ این آماری است که از تعداد زمین‌لرزه‌های کشور پس از زلزله سهمگین کرمانشاه در ۲۱ آبان سال ۹۶ تا به امروز ثبت شده است. ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ بود که زلزله‌ای به وسعت ۷.۳ ریشتر، مناطق مختلفی از غرب کشور را تحت تأثیر خود قرار داد.

زلزله‌ای که کانون آن ازگله و سرپل‌ذهاب بود و درپی آن دست‌کم ۶۲۰ نفر جان خود را از دست دادند و خانه‌ها و منازل شهری و روستایی بسیاری در غرب کشور از بین رفت. پس از آن بیش از ۵۳ هزار بار دیگر نقاط مختلف ایران لرزید و البته هیچ‌کدام از آنها خسارت جانی و مالی‌اش حتی نزدیک به حادثه سال ۹۶ هم نشد. این آخرین زمین‌لرزه در جنوب ایران رخ داد.

بندرعباس مرکز این زمین لرزه ۶.۴ ریشتری در استان هرمزگان بود اما بوشهر، بندر گناوه و قشم هم لرزش اولیه و پس‌لرزه‌های متعدد آن را حس کردند. تا به این لحظه، مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران براساس اطلاعات شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به این مرکز اعلام کرد: از ساعت ۱۵:۳۷ بیست‌وسوم تا ساعت ۹ صبح بیست‌وچهارم آبان ۱۴۰۰ تعداد ۶۳ زمین‌لرزه در حوالی شهر فین واقع در استان هرمزگان ثبت شده است.

در این حادثه دو نفر از مردم ایران جان باختند و تا به امروز نزدیک به ۱۱۰ نفر هم مصدوم شدند. به نظر همین آمار هم سبب شده این زلزله با وجود خسارت‌های نسبتا قابل تأملش چندان مورد توجه واقع نشود. مهرداد حسن‌زاده، مدیر کل بحران استان هرمزگان، درباره وضعیت این استان پس از زلزله به شرق می‌گوید: «با پیگیری‌های انجام‌شده و بسیج همه نیروها در استان خوشبختانه توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. همه امکانات موجود را جمع‌بندی کردیم و می‌توانم بگویم که پس از گذشت حدود دو روز از حادثه، همه‌چیز تحت کنترل است».

و حالا معضل جعل کارت واکسن

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورده است: این روزها برخی از هم وطنان ما برای خروج از کشور و مسافرت‌های کاری، تفریحی و… با مشکل جدیدی مواجه شده اند. در حقیقت افرادی که واکسن‌های سینوفارم یا برکت را تزریق کرده‌اند برای خروج از کشور با مشکل مواجه می‌شوند. زیرا این واکسن‌ها مورد تایید بسیاری از کشورهای دیگر نیست و در همین راستا افراد نیاز دارند که حداقل یک دوز واکسن آسترازنکا را دریافت کنند.

این مشکل باید هرچه زودتر مورد توجه مسئولین قرار بگیرد زیرا عده‌ای برای شرایط مهم و خاصی مجبور به خروج از کشور هستند.برخی از افراد برای حل این معضل به کارت‌های واکسن تقلبی روی آورده اند. استفاده از کارت‌های واکسن تقلبی ممکن است باعث شود به نقطه‌ای برسیم که کارت‌های واکسن صادر شده از ایران صرف نظر از نوع واکسن تزریق شده مورد تایید سایر کشورها قرار نگیرد و این علاوه بر ایجاد اختلال در انجام سفرهای ضروری می‌تواند به پرستیژ ملی کشور ما آسیب برساند.

بابک قرائی مقدم کارشناس و پزشک در این باره به آفتاب یزد گفت:«بر اساس پروتکل کشور الان برای کسانی که دو دوز واکسن سینوفارم یا برکت تزریق کرده‌اند دوز دوم هم واکسن مشابه تزریق می‌شود. باید جلوی عده‌ای که خلاف می‌کنند و می‌خواهند از کارت جعلی استفاده کنند گرفته شود. اما در این مورد کار خاصی نمی‌توان انجام داد. تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد فراهم کردن واکسن آسترازنکا برای درصدی از جامعه است که قصد خروج از کشور را دارند.

از سوی دیگر الان برای واکسن سینوفارم جوامع جهانی به دنبال مراحل تایید نهایی آن هستند و احتمالا به زودی سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم را به عنوان واکسن‌های مورد تایید مورد تایید قرار دهد. به اضافه اینکه درباره واکسن برکت هم باید این اقدامات صورت بگیرد.

بررسی عوارض ۴ واکسن کرونای تزریق شده در ایران

مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه واکسن‌هراسی در کشورهای غربی بیشتر از ایران است، گفت: در ایران حدود ۸۲ درصد افرادی که تزریق واکسن به آنها پیشنهاد شده، پذیرفتند که دز اول را تزریق کنند.

البته زیر ۱۲ سال را در آمار نمی‌آورم؛ چراکه جمعیت هدف ما بالای ۱۲ سال بوده است. از جمعیتِ بیش از ۶۷ میلیون نفر افراد بالای ۱۲ سال در کشور، بیش از ۵۵ میلیون نفر (۸۲ درصد)، دز اول را تزریق کرده‌اند. کسی که متقاعد شده دز اول را تزریق کند، دز دوم را هم در زمانی که نوبتش شود، تزریق می‌کند. اگر واکسن مناسب برای سنین زیر ۱۲ سال هم باشد، انتظار همین میزان واکسیناسیون را در افراد زیر ۱۲ سال هم می‌توانیم داشته باشیم.

کسی که متقاعد شده خودش واکسن را تزریق کند و به بی‌خطری آن اعتماد کند، برای فرزندش هم همین اعتماد را خواهد داشت. بر این اساس انتظار داریم به پوششی بالای پوشش واکسیناسیون کشورهای اروپایی و حتی آمریکا برسیم. در حال حاضر حدود ۶۵ درصد کل جمعیت کشور ما یک دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال‌مان هم یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

در عین حال ۵۰ درصد کل جمعیت کشور و ۶۳ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال کشور دو دز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. باید توجه کرد که در دنیا دو نظام برای ثبت عوارض واکسن‌ها داریم؛ یکی از روش‌ها نظارت غیرفعال است که به این صورت است که نهاد دولتی متولی واکسن، سامانه یا شماره تلفنی را اعلام می‌کند تا هرکس بعد از تزریق واکسن عوارض داشت، وارد این سامانه شده یا تماس بگیرد و عارضه را ثبت کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا