کد خبر: 260702140797
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

آرامش قبل از طوفان در بازار قطعات خودرو /احتمال افزایش قیمت‌‌ها از ۲ هفته آینده!

این روزها مشکلات و چالش‌های بازار خودرو کم نیست. از طرفی در بحث تامین لوازم یدکی نیز با بحران‌هایی مواجه هستیم که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

در این میان شاهد واردات خودروهای جدید نیز هستیم که تامین لوازم یدکی این خودروها هم به شدت نیاز به برنامه‌ریزی دارد. برای بررسی بیشتر این موضوعات گفت‌وگوهایی با علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران و سید احمد حسینی، ریاست هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو انجام دادیم. با روزگار خودرو همراه باشید.

تغییر نرخ لوازم یدکی

نیک آئین در مورد فزایش نرخ لوازم یدکی گفت: نمی‌توان معیاری برای افزایش نرخ لوازم یدکی قرارداد و باید از راه تحقیقات میدانی بزرگ به آن ورود کرد ولی اگر بخواهیم میانگینی برای آن درنظر بگیریم با هر نوسان بازار ارز، نرخ لوازم یدکی چه شخصی که تولیدکننده است و چه کسی که واردکننده آن است تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: تولیدکننده لوازم یدکی باید برای تولید محصولات خود مواد اولیه وارد کند و این موضوع چالشی است که روی تولیدات لوازم یدکی تاثیر بسزایی دارد و نباید آن را نادیده گرفت. به طور مشخص نمی‌توان درصدی را برای افزایش نرخ لوازم یدکی در نظر گرفت ولی نرخ محصولات لوازم یدکی به‌طور قطع رشد داشته و در چند روز گذشته به علت جنگ‌ و رشد نرخ ارز در کشور تغییرات محسوسی را در بازار مشاهده کردیم.

نیک آئین در مورد افزایش نرخ قطعات خودرو گفت: همیشه به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در بازار قطعات پر مصرف، چه قطعاتی که در داخل تولید می‌شوند و چه قطعاتی که وارد می‌شوند تغییرات بیشتری را از نظر رشد قیمتی داشته‌ایم و تاثیر مضاعفی بربازار خواهند گذاشت.

راه تشخصی تقلبی از اصل

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در ادامه درباره راه تشخیص قطعه اصلی از تقلبی عنوان کرد: متاسفانه تشخیص جنس اصل از غیر اصل در بازار حتی برای تعمیرکاران هم بسیار سخت شده و باعث ایجاد خسارت زیادی شده است. مخصوصا روغن‌های تقلبی که در بازار بسیار مشاهده می‌شود و این موضوع غیر قابل انکار و رد نشدنی است. همانطور که اشاره شد روغن تقلبی باعث ورود صدمات و خسارات زیادی به خودروها می‌شود و ما هم به مردم و به خصوص به فروشندگان تعویض روغن اطلاع رسانی کرده‌ایم. اما پیدا کردن این کارگاه‌های سازنده لوازم تقلبی از جمله روغن موتور خودرو بسیار سخت وپیچیده است که باید دستگا‌های مسئول این امر را به درستی انجام دهند.

روغن موتور ایرانی بخریم یا خارجی؟

وی در مورد مصرف روغن موتور داخلی یا خارجی گفت: صد ‌در صد در شرایط و وضعیت فعلی مردم از روغن موتورهای تولید داخل استفاده کنند چون تقلبی بودنشان خیلی کمتر از محصولات خارجی است. ضمن اینکه خیلی راحت‌تر ‌هم می‌توان آن را پیگیری کرد. همچنین حتما تاکید می‌کنم این نوع محصولات پرمصرف خودرو از جمله روغن موتور را از مراکزی که دارای مجوز اتحادیه تعوض روغن هستند تهیه و استفاده کنند.

حداقل هزینه برای تاسیس یک تعمیرگاه در تهران

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در پایان در پاسخ به این سوال که حداقل بودجه مورد نیاز برای تاسیس یک تعمیرگاه تخصصی چقدر است گفت: تهران یک کلانشهر محسوب می‌شود و نرخ اجاره در مناطق تهران مختلف است ولی اگر به طور متوسط بخواهیم بگوییم چیزی حدود ۱ میلیارد و نیم تقریبا سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک تعمیرگاه نیاز است.

اما قبل از تامین سرمایه اولیه باید آموزش‌های لازم برای کار تعمیرات را گذرانده باشید و یک تعمیرکار و مکانیک متخصص در نظر بگیرید که بتواند آزمون‌های اتحادیه را قبول شود و جواز مربوطه را از اتحادیه دریافت کند. برای دیریافت مجوز هم تاکید می‌کنم حتما به درگاه ملی مجوز‌های کشور مراجعه کنند.

افزایش قیمت‌ها به دلیل جنگ

در ادامه گفت‌وگو حسینی در رابطه با افزایش نرخ لوازم یدکی از ایتدای سال تا کنون اظهار کرد: از ابتدای سال باتوجه به افزایش دستمزد‌ها کمی افزایش نرخ داشتیم اما بعد ازآن به جهت رکودی که دربازار حکم‌فرما شد تا حدودی به ثبات نرخ رسیدیم.

البته متاسفانه این ثبات نرخ مدت طولانی پایدار نماند و طی دو‌هفته گذشته به دلیل اتفاقاتی که درکشور‌های همسایه رخ داد و به‌دلیل افزایش نرخ ارز و بسته شدن ثبت سفارش با ارز نیمایی شاهد افزایش نرخ در بازار بودیم. پیش‌بینی ما این است که اگر وضعیت کنونی تداوم پیدا کند طی دوهفته آینده شاهد افزایش نرخ لوازم یدکی در کشور خواهیم بود.

حسینی در رابطه با اینکه کدام قطعه افزایش نرخ بیشتری نسبت به سایر قطعات داشته است گفت: قطعات یدکی به دوسته وارداتی و تولید داخل تقسیم می‌شوند و قطعاتی هم که در داخل کشور تولید می‌شوند مواد اولیه آنها وارداتی است. یکی از مواردی که در افزایش نرخ لوارم یدکی تاثیر چشمگیری دارد نرخ ارز است که وارد می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: بروکراسی اداری که در گمرک‌ها از طرف وزارت اقتصاد و مامور دارایی وجود دارد باز هم اثر زیادی در افزایش نرخ قطعات یدکی دارد. یکی دیگر از عواملی که می‌توان بدان اشاره کرد بحث عرضه و تقاضا است؛ ولی مهم‌ترین چیزی که بازارهای کسب‌و‌کار را از حالت تعادل خارج می‌کند و مردم را برای تامین قطعات با مشکل مواجه می‌کند این است که متاسفانه تصمیم گیری‌های غیر کارشناسانه برخی ازمدیران دولتی بدون اشراف بر بازار و درنظر نگرفتن شرایط حاکم برآن است که باعث به چالش کشیدن بازار می‌شود.

مشکل تامین قطعات چینی

رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو در رابطه با تامین قطعات یدکی خودرو اظهار کرد: ما در تامین قطعات خودرو کمبود محسوسی نداریم ولی برای همین خودرو‌های چینی که هم‌پیمانان تجاری ما در زمینه‌های گوناگون هستند متاسفانه از طرف خود چین ما مقداری به مشکل برمی‌خوریم. ولی در کل شرایط به‌گونه‌ای است که ما در تامین قطعات یدکی خودرو مشکل خاصی را نداریم. البته یکی از کشور‌های که با ما بدعهدی می‌کند و به قراردادهای تجاری توجهی نمیکند کشور چین است.

همچنین وی در مورد تولید قطعات داخلی در کشور گفت: از نظر تولید داخلی ما تقریبا مشکلی نداریم و اگر قطعه‌ای خاص را نمی‌توانیم تولید کنیم به‌دلیل نداشتن تکنولوژی آن است که وارد کشور نشده است. قسمتی از این موضوع به‌دلیل شرایط تحریمی است که در کشور وجود دارد و قسمتی از آن مقرون به صرفه نبودن تولید آن قطعه در داخل کشور است.

حسینی با ذکر مثالی برای این موضوع عنوان کرد: بطور مثال اتاق‌های خودرو را اگر در نظر بگیریم ما امکان تولید آن را داریم واگر کار خانه‌ای آنها راتولید کند برای نیاز کل کشور دو الی سه ماه باید وقت بگذارد ولی مابقی آن را باید صادر کنیم که به‌دلیل شرایط تحریم امکان صادرات آن وجود ندارد.

ولی به‌طور کل بعید می‌دانم اگر برای ساخت و تولید قطعه‌ای تکنولوژی آن را در اختیار داشته باشیم با وجود تولید‌کنندگان خوبی که در کشور فعال هستند و با کمی حمایت از طرف دولت نتوانیم آن قطعه را تولید کنیم.

شرایط تامین قطعات خودرو‌های وارداتی جدید

رئیس هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو در رابطه با تامین قطعات خودرو‌های وارداتی گفت: برای تامین قطعات خودرو‌های وارداتی چون هیچ اطلاعات دقیقی نداریم و نمی‌دانیم چه خودرو‌هایی وارد کشور می‌شوند نمی‌توانم به طور دقیق نظر خودم را بگویم ولی به‌طور کل اگر خودرو‌هایی باشند که مشابه آن در داخل کشور باشند مسلما تامین آن‌ قطعات کار بسیار راحتی است.

ولی اگر خودروهای معروفی نباشند یکی از چالش‌های ما خواهند بود. باید در نظر داشته باشیم اگر این محصولات خودرو‌های خوبی باشند نباید برای تامین قطعات آن به چالش بزرگی بر بخوریم و می‌توانیم با کمی تلاش یا وارد کنیم یا در داخل تولید و تامین شود.

سخن پایانی

آنطور که به نظر می‌رسد تامین لوازم یدکی خودروهای داخلی درحال‌حاضر با چالش اساسی مواجه نیست اما در مورد خودروهای چینی و وارداتی جدید مشکلاتی وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

در این میان باید منتظر ماند و دید که چه محصولات وارداتی جدیدی به کشور راه پیدا می‌کند. برخی از این محصولات تاکنون سابقه حضور در بازار ایران را نداشته‌اند بنابراین باید تامین قطعات آنها به درستی صورت گیرد.

منبع: صمت

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا