کد خبر: 07080051700
اقتصادبانک و بیمه

آرامش نسبی بازار ارز در هفته نخست آبان‌ماه

بازار ارز اولین هفته آبان‌ماه را آرام و کم‌نوسان پشت سر گذاشت. با وجود طرح مباحث مختلف درباره مذاکرات هسته‌ای و وقوع برخی تحولات اقتصادی، معامله‌گران ارزی ترجیح دادند تا از هیجان‌زدگی خودداری کرده و منتظر تحولات و سیاست‌های جدید اقتصاد باشند.

به گزارش ایرنا، در هفته‌ای که گذشت معاملات دلار در بازار آزاد از قیمت ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز شد و پس از تجربه کف قیمتی ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومانی روز شنبه و سقف قیمتی ۲۷ هزار و ۸۷۰ تومانی روز چهارشنبه، در نهایت در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه در محدوده قیمتی ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش شد.

نوسان قیمتی برای یورو نیز در بازار آزاد از معامله در نرخ ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومانی روز شنبه آغاز شد و پس از گذر از کف قیمت ۳۱ هزار و ۸۲۰ تومان روز ابتدایی هفته، در روز چهارشنبه به بالاترین سطح قیمتی خود در هفته یعنی ۳۲ هزار و ۳۸۰ تومان رسید و در نهایت معاملات خود را در محدوده ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان به پایان رساند.

دلار و یورو در حالی طی این هفته در محدوده نوسانی حدودا ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی معامله شدند که سیاست خارجی ایران و اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام روزهای داغی را در این روزها از سر گذراندند.

اما این اتفاق به وقوع نپیوست و تحلیلگران بازار ارز، مهمترین عامل آن را به سفر معاون وزیر خارجه ایران به بروکسل، برای انجام مذاکره در خصوص تداوم مذاکرات وین مربوط می دانند. گفت‌وگویی که در نهایت منجر به مخابره اخبار مثبت شد و از احتمال آغاز مجدد مذاکرات وین در هفته آینده خبر داد. به اعتقاد تحلیگران این خبر مهم به تنهایی با تقویت وزنه کاهشی‌های بازار ارز، از تاثیر اخبار منفی و نگران کننده جلوگیری کرد و در نهایت مانع از جابه‌جایی جدی در نرخ ارز طی هفته‌ای که گذشت شد.

البته از رخداد مهم دیگر این هفته نیز نباید به سادگی گذشت. حمله سایبری در سیستم مکانیزه کارت‌های سوخت اتقاق غیر منتظره ای بود که بسیاری بخش ها را در روزهای پایانی این هفته درگیر خود کرد و انتظار می‌رفت بازار ارز را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد، اما به نظر می‌رسد این اتفاق هم در سایه سفر علی باقری کنی به بروکسل، اهمیت خود را برای معامله گران ارزی از دست داده است.

با این وجود بررسی روند معاملات ارز در این هفته و در ادامه معاملات هفته‌های گذشته نشان می‌دهد، بهای ارز به صورت آهسته در حال بالا بردن سطح منطقه ثبات خود است.

در ابتدای هفته تحلیلگران فنی محدوده مقاومتی برای افزایش بهای دلار را در دو سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان معرفی کرده بودند و انتظار داشتند در صورتی که در معاملات بازار آزاد دلار از این سطوح گذر کرد، شاهد تشدید شیب افزایشی قیمت‌ها باشیم.

اما مجموعه تحولات سیاسی و اقتصادی هفته گذشته منجر به این شد که بازار به آرامی و بدون تنش ویژه‌ای از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بدون مقاومت خاصی عبور کند و جایگاه خود را در نیمه بالایی کانال ۲۷ هزاری مستحکم سازد.

هرچند دسته دیگری از کارشناسان نگاهی معکوس به تحولات بازار ارز دارند و به اعتقاد این افراد، ناکامی اخبار منفی در ایجاد موج صعودی در این هفته‌ نشان داد بازار ارز توان چندانی برای جهش‌های افزایشی در کوتاه مدت ندارد.

بنابراین معامله‌گران عمده بازار، در شرایط فعلی همچنان احتیاط در خرید و فروش را ترجیح می‌دهند. به اعتقاد این افراد در این شرایط، دلالان افزایشی بازار پس از تلاش‌های مکرر در هفته‌های اخیر، برای بازگشت مجدد به بازار باید مدت زمان بیشتری صبر کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا