کد خبر: 16020180719
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

آرد، گوشت و ماکارونی پرچمداران گرانی موادغذایی در اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت محصولات پرمصرف در دوره یکساله منتهی به ماه آوریل (فروردین) ۹/۲درصد افزایش یافت. گرایشی تورمی که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین طی چند ماه آینده تشدید نیز خواهدشد.

براساس اطلاعات‌وآمار«مؤسسه بررسی وضعیت محصولات پُرمصرف» طی ماه آوریل قیمت‌های ماکارونی ۱۵ درصد، انواع گوشت‌منجمد۱۱درصد و آرد ۱۰درصد افزایش یافتند.

بنابراین متوسط  قیمت رخ داده در کل سبد کالاهای پر مصرف خانوارهای اروپایی در مجموع طی یکسال افزایش قیمت معادل۹/۲ درصد بوده است. تورم تولید کننده در این دوره برای موادغذایی ۱/۳ درصد است.

اما این افزایش قیمتها صرفا به دلیل جنگ اوکراین نیست. خانم«اِمیلی مایِر» مدیربخش دورنمای تجاری مؤسسه «بررسی وضعیت محصولات پُرمصرف» معتقد است:«این تورم ناشی از مجموع حوادثی است که در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) رخ داده‌اند.

به‌ویژه آنکه همه‌گیری کرونا منجر به افزایش قیمت حمل‌ونقل و صنعت بسته‌بندی شد. همیشه یک فاصله زمانی میان افزایش قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی و آماده فروش وجود دارد.»

براساس توضیحات وی افزایش قیمت۳۱/۱۵ درصدی ماکارونی، ۲۶/۹ درصدی خردل و ۴۷/۷ درصدی  بلغور و غلات ناشی از خشکسالی‌های تابستان ۲۰۲۱(۱۴۰۰) رخداده در کاناداست.

او دراین زمینه توضیح می‌دهد:«کانادا تولید کننده عمده گندم سخت و دانه‌های خردل است. خشکسالی‌ها برداشت این محصولات را کاهش دادند در حالیکه تقاضا برای آنها همچنان زیاد است.»

انواع گوشت منجمد در درجه بعدی محصولات پُر مصرف مشمول افزایش قیمت و تورم قرار دارند. افزایش ۳۳/۱۱درصدی قیمت گوشت‌منجمد و ۹۱/۷ درصدی قیمت گوشت‌چرخکرده در ماه آوریل (فروردین) به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژیست چرا که صنعت دامداری صنعتی بسیارانرژی‌براست. «اِمیلی مایِر»‌می‌افزاید:« افزایش قیمت غلات تغذیه دام را نیز گران می‌کند.»

افزایش قیمت ۹۸/۹درصدی انواع روغن نیزدلایل مختلفی دارد. در تابستان ۲۰۲۱(۱۴۰۰) موجی از یخبندان در برزیل برداشت محصول سویا را تحت تأثیر قرارداد و در نتیجه تولید روغن‌سویا نیز با وقفه مواجه شد.

از سوی دیگر افزایش قیمت سوخت منجر به روی آوردن به سوخت‌های زیستی شد و این امر خود نیز تقاضا برای روغنهای گیاهی را افزایش داد.

قیمت قهوه برشته۱۶/۸درصد افزایش یافت. علت اصلی این افزایش نیز یخبندان برزیل است. چراکه برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان است.

به علاوه برشته شدن قهوه نیز نیازمند گاز است که قیمت آن نیز افزایش یافته است. افزایش ۹/۱۰ درصدی قیمت آرد نیز ناشی از تغییرات اقلیمی است.

بنابر گفته های خانم مایِر:«موج گرمای شدیدی که در تابستان ۲۰۲۱(۱۴۰۰) ایالات متحده آمریکا، کانادا و حتی روسیه را درنوردید بر برداشت گندم نرم که منشاء تولید آرد است تأثیر مستقیم داشت.

تأثیرات تورمی جنگ اوکراین ظرف چندماه آینده بروز خواهند کرد. پیش‌بینی ما افزایش قیمت ۳درصدی در اواخر ماه مه( اوایل خرداد) و ۵ درصدی در ابتدای تابستان است.

روغن و آرد بیشترین افزایش قیمت‌ها را خواهند‌داشت.» اوکراین به تنهایی بزرگترین تولید کننده روغن آفتابگردان جهان است و روسیه و اوکراین با یکدیگر یک سوم صادرات گندم نرم به جهان را برعهده دارند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا