کد خبر: 23070049831
تولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

آزادسازی نرخ گندم صنف و صنعت در راه است

رئیس بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید با توجه به نشتی گندم به سمت سایر صنایع به این نتیجه رسیدیم که نرخ گندم صنف و صنعت آزاد شود.

عطاالله هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار ۴میلیون و ۶۵۰ تا ۴ میلیون و۷۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

او  افزود: برآوردهای وزارت جهاد بر آن است که سطح زیر کشت گندم به ۶میلیون هکتار برسد که در صورت تحقق این میزان و شرایط مناسب جوی، امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، امکان افزایش سطح زیرکشت گندم آبی وجود ندارد و تنها برنامه تولید در مزارع دیم است به طوریکه مزارع دیم که برای آیش نگه داشته می‌شوند، ظرفیت تولید دارند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران عنوان کرد که تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد فرمان امام با وزارت جهاد مبنی بر تامین نهاده ۱۵هکتار به صورت رایگان منعقد شد که این امر به سبب ایجاد انگیزه در بین کشاورزان، می‌تواند عملکرد در واحد سطح را افزایش دهد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به آزادسازی نرخ گندم صنف و صنعت بیان کرد: شورای قیمت‌گذاری و تشکل‌ها به این‌ نتیجه رسیدند که قیمت گندم صنف و صنعت باید آزاد شود، این در حالی است که از ابتدای امسال به رغم آنکه دولت با نرخ ۵ هزار تومان گندم را از کشاورزان خریداری می‌کرد، اما با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تومان گندم در اختیار صنف و صنعت قرار می‌گرفت که همین امر منجر به نشتی گندم به سمت سایر صنایع شده است، بنابراین به این‌نتیجه رسیدیم که در جلسه آتی شورای قیمت‌گذاری و آزادسازی گندم صنف و صنعت با نرخ تمام‌شده که حدود ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، در اختیارشان قرار گیرد تا از رانت و فساد جلوگیری شود که با این وجود صنف و صنعت دیگر گندم یارانه‌ای از دولت نمی‌گیرند.

او ادامه داد: با آزادسازی قیمت گندم، حمایت‌های یارانه‌ای به کارخانه‌ها صرفا از طریق کشت قراردادی میسر است که براین اساس قرار است ۲میلیون تن گندم صنف و صنعت از طریق کشت قراردادی تامین شود که در صورت نهایی شدن و تصویب آن در روز دوشنبه، بازرگانی دولتی دیگر از سال آینده گندم با نرخ آزاد و دولتی نخواهد داد و تنها در قالب کشت قراردادی با نظارت بنیاد ملی گندمکاران و سایر سازمان های وزارت جهاد باید تامین‌کند.

به گفته هاشمی، با توجه به آنکه شورای قیمت‌گذاری حرکت مناسبی در راستای اصلاح قیمت انجام داد، حمایت‌هایی همچون تامین نهاده شرکت خدمات حمایتی بصورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار داد.

او اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی شورای قیمت‌گذاری و مدیریت مزرعه را راهی برای خودکفایی گندم برشمرد و گفت: اگر بارش در سال زراعی جدید همانند سال زراعی ۹۹_۹۸ باشد، بی‌شک خودکفایی مجدد حاصل می‌شود.

هاشمی در پایان درباره آخرین وضع واردات‌ گندم تصریح کرد: امسال واردات گندم به منظور تامین کمبود نیاز داخل و ذخایر استراتژیک امری اجتناب‌ناپذیر است که هم‌اکنون واردات گندم از سوی بازرگانی دولتی در حال انجام است، برآورد می‌شود که امسال ۵ تا ۶ میلیون تن گندم وارد شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا