کد خبر: 020802141307
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

آزاد سازی توکن چیست؟ خروج از مرحله وستینگ

تریدرها و افراد مشغول در حوزه ارزهای دیجیتال، روزانه با مفاهیم مختلفی روبه‌رو می‌ شوند؛ یکی از مهم‌ترین مفاهیم در دنیای کریپتو کارنسی، مفهوم آزادسازی توکن یا Token Unlock است. آزاد سازی توکن، مفهوم دیگری با عنوان وستینگ (Vesting) را به همراه دارد.

به دلیل اهمیت آشنایی با این مفاهیم مهم در اقتصاد توکنی، قصد داریم در ادامه این مطلب به شما بگوییم که آزادسازی توکن چیست؛ همچنین به توضیح مفهوم وستینگ و خروج از مرحله وستینگ می‌پردازیم. خواندن این مطلب را به همه افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

آزادسازی توکن چیست؟

زمانی که یک پروژه ارز دیجیتال راه‌اندازی می‌شود، توکن‌های آن به‌تدریج در اختیار کاربران قرار می‌گیرند؛ به این مفهوم آزادسازی توکن گفته می‌شود. درواقع آزادسازی توکن به فرایندی گفته می‌شود که طی آن توکن‌های یک پروژه ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مشخص «آزاد» می‌شوند و در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

بعد از آزاد سازی توکن، صاحبان توکن‌ها می‌توانند بدون محدودیت با توکن‌های خود به معامله بپردازند. درواقع، هدف از آزادسازی توکن به‌صورت تدریجی، کنترل عرضه توکن و جلوگیری از تورم آن است.

در اصل، آزاد سازی توکن به این معنا است که توکن‌ها به‌طورکامل در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرند؛ بلکه به‌صورت تدریجی و در بازه‌های زمانی مشخص آزاد می‌شوند. عرضه یکباره توکن‌های یک پروژه ارز دیجیتال باعث می‌شود که قیمت آن ارز دیجیتال به دلیل عرضه بیش‌ازحد، به‌طورناگهانی کاهش پیدا کند.

به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال گالا، برای کنترل قیمت گالا، از سال ۲۰۲۰ برای آزادسازی تدریجی توکن‌های این ارز دیجیتال برنامه‌ریزی کرده‌اند. طبق این برنامه، کلیه توکن‌های ارز گالا در مدت زمان ۱۰ سال آزادسازی خواهند شد و در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

وستینگ به چه معناست؟ ارتباط آزادسازی توکن و وستینگ

وستینگ توکن یا Token Vesting، یکی از مفاهیم مرتبط با آزادسازی توکن است. در فرایند وستینگ، توکن‌های قفل‌شده به‌تدریج در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. در اصل وستینگ به معنای محدودیت دسترسی به توکن‌ها در یک بازه زمانی مشخص است و مالکیت کامل توکن‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

به عنوان مثال شاید صاحبان یک پروژه ارز دیجیتال تصمیم بگیرند ۲۰ درصد از توکن‌های پروژه را به سرمایه‌گذاران اولیه واگذار کنند؛ اما این توکن‌ها از همان ابتدا به‌طورکامل در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد، بلکه به‌تدریج و در طول یک بازه زمانی مشخص آزاد می‌شوند. به عنوان مثال در وستینگ توکن‌های ارز وان اینچ، ۵۰ درصد از این توکن‌ها در مدت ۴ سال و به‌صورت ماهانه به سرمایه‌گذاران اولیه، تیم توسعه و مشاوران واگذار خواهد شد.

آزاد سازی توکن چیست؟ خروج از مرحله وستینگ - تصویر 1 (3)

خروج از مرحله وستینگ؛ پایان محدودیت دسترسی به توکن‌های ارز دیجیتال

اکنون که متوجه شدید مفهوم وستینگ و آزادسازی توکن چیست، بد نیست اشاره‌ای هم به یک دوره مهم یعنی خروج از مرحله وستینگ اشاره داشته باشیم. در این دوره محدودیت دسترسی به توکن‌های یک پروژه ارز دیجیتال برطرف می‌شود و توکن‌های قفل‌شده برای خرید و فروش در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

این فرایند ممکن است در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا هر ماه یکبار) یا در یک تاریخ مشخص انجام شود. خروج تدریجی توکن‌ها از مرحله وستینگ، مانع از بروز تورم و نوسانات قیمتی نامطلوب در پروژه‌های ارز دیجیتال می‌شود. در ادامه مطلب ۳ مورد از ارزهای دیجیتال که به‌تازگی آزادسازی شده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی ۳ رمزارز که به‌تازگی آزادسازی توکن را پشت سر گذاشته‌اند

فرایند انتشار و آزادسازی توکن‌های یک ارز دیجیتال، از طریق فروش توکن‌ها یا ایردراپ انجام می‌شود؛ یعنی، توکن‌ها یا برای فروش در دسترس عموم قرار می‌گیرند یا به‌طوررایگان، در اختیار افرادی با شرایط خاص قرار داده می‌شود؛ مثلا ممکن است تعدادی از توکن‌ها به صورت مساوی بین سرمایه‌گذاران اولیه یک پروژه توزیع شود.

تاریخ آزادسازی توکن‌های ارز دیجیتال از پیش تعیین و اطلاع‌رسانی خواهد شد. آزادسازی توکن‌ها روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل برای شناسایی فرصت‌های مناسب معامله، بد نیست با ارزهای دیجیتالی که به‌تازگی آزادسازی توکن را پشت سر گذاشته‌اند، آشنا شوید.

۱. ارز دیجیتال گالا؛ آزادسازی GALA2 و ایردراپ به دارندگان GALA1

یکی از ارزهای دیجیتالی که به‌تازگی در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۳ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲) توکن‌های پروژه را آزادسازی کرد، ارز گالا است. توکن گالا نماد اصلی پلتفرم بازی‌های Gala Games است. در تاریخ ۱۸ آوریل اعلام شد که این بازی به GALA v2 ارتقا پیدا می‌کند؛ همین موضوع تاثیر به‌سزایی بر قیمت ارز دیجیتال گالا گذاشت.

بعد از ارتقا به نسخه V2، کاربران این پروژه نسخه جدید توکن‌های گالا یعنی GALA v2 را به صورت Airdrop و با نسبت ۱ به ۱ دریافت کردند. بعد از این رخداد قیمت گالا افزایش یافت و بسیاری از افراد برای خرید توکن‌های این پروژه اقدام کردند.

۲. دی‌وای دی‌ایکس؛ پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم

در تاریخ ۲۹ آگوست، ۶.۵۲ میلیون توکن ارز DYDX آزادسازی شدند. این مقدار معادل ۳.۷۶ درصد عرضه در گردش این رمزارز محسوب می‌شود. ارز DYDX در رتبه ۱۲۹ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد و به شیوه صرافی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

ارز دیجیتال DYDX به‌عنوان پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز راه‌اندازی شده و مبتنی بر شبکه اتریوم است. شما عزیزان برای بررسی قیمت ارز dydx و خرید آن بدون واسطه، می‌توانید از طریق سایت صرافی آنلاین نوبیتکس اقدام کنید.

۳- وان اینچ نتورک؛ توکن حاکمیتی صرافی وان اینچ 

ارز دیجیتال ۱INCH در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، تعداد ۲۱،۴۲۹ توکن را آزادسازی کرد. در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ نیز تعدادی از توکن‌های این پروژه آزادسازی خواهند شد. تابه‌امروز ۷۲.۳ درصد از توکن‌های این پروژه آزادسازی شده‌اند. تا دسامبر ۲۰۲۴ (آذر ۱۴۰۲) حدود ۱.۲۹ میلیارد توکن به‌مرور و طی فرایند وستینگ آزادسازی خواهند شد.

آزاد سازی توکن چیست؟ خروج از مرحله وستینگ - تصویر 1 (2)

خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در صرافی نوبیتکس انجام دهید

در این مطلب به سوال «آزادسازی توکن چیست؟» پاسخی کامل دادیم و مفهوم وستینگ را نیز بررسی کردیم. درواقع، برای جلوگیری از تورم، کاهش یا افزایش قیمت ناگهانی و توزیع منصفانه توکن‌ها بین سرمایه‌گذاران، از مکانیزم‌های آزادسازی توکن و وستینگ استفاده می‌شود.

شما عزیزان برای خرید و فروش کلیه ارزهای دیجیتال که به‌تازگی آزادسازی توکن را پشت سر گذاشته‌اند یا سایر رمزارزها می‌توانید از خدمات نوبیتکس استفاده کنید. در صرافی نوبیتکس امکان معامله مستقیم و بدون واسطه انواع ارزهای دیجیتال فراهم شده است. برای شروع معامله به سایت این مجموعه سر بزنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا