کد خبر: 04080051265
اقتصادبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

آغاز به کار رسمی ارز دیجیتالی در نیجریه

ترجمه: محمود نواب مطلق

نیجریه که اولین قدرت اقتصادی قاره آفریقا به شمار می‌رود، ۲۴ اکتبر(۲ آبان) آغاز به کار رسمی و قانونی ارز دیجیتالی را در این کشور اعلام کرد. اکنون در قاره سیاه،  نیجریه از کشور غنا که به کار‌گیری ارز مجازی را به طور آزمایشی از ماه سپتامبر(شهریور) به جریان انداخته، پیشی گرفته است.

محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) با ابراز خرسندی از آغازبه‌کار رسمی ارز مجازی در کشورش گفت: «ما نخستین کشور آفریقایی و جزو معدود کشورهای جهان هستیم که شهروندان می‌توانند از این ارز در آن به طور رسمی استفاده کنند.»

به این ترتیب، نیجریه به عنوان اولین قدرت اقتصادی قاره آفریقا «ای‌نایرا»  به عنوان پول رسمی مجازی خود به جریان انداخت؛ هرچند که قرار بود این آغاز بکار از ابتدای اکتبر (اواسط مهر) اجرایی شود.

بر این اساس نیجریه با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر توانست از کشورغنا که از ماه سپتامبر(شهریور) به‌کارگیری آزمایشی «ای سِدی» ارز مجازی خود را برای انجام مبادلات پولی اعلام کرده است، سبقت بگیرد؛ چراکه ای‌نایرا، اکنون به طور رسمی و غیرآزمایشی در اقتصاد نیجریه به جریان افتاده است.

 رئیس‌جمهوری نیجریه در مورد فواید دیگر به‌کارگیری ارز مجازی تأکید کرد: «این ارز مبادلات برون‌مرزی را تسهیل، به‌کارگیری منابع مالی را برای افرادی که در چارجوب اقتصاد رسمی کشور قرار ندارند، تقویت و نقل و انتقال پولی را نیز افزایش می‌دهد.»

 بانک مرکزی نیجریه که بنا بود از ابتدای اکتبر (اواسط مهر) به‌کار‌گیری رسمی «ای نایرا» را اعلام کند؛ اما به دلیل برگزاری مراسم سالروز استقلال این کشور آن را به تأخیر انداخت. بر اساس مطالعات مؤسسه پژوهشی «استاتیستا»، نیجریه پس از آمریکا و روسیه سومین کشوریست که استفاده ار ارز مجازی در آن بسیار رواج دارد.

نیجریه در تلاش است با استفاده از این ارز از کاهش مستمر ارزش «نایرا» پول رسمی این کشور طی سال‌های اخیر جلوگیری کند. همچنین با این کار مبادلات پولی با سایر کشورها، چه برای اتباع نیجریه و چه برای اتباع بیگانه، تسهیل خواهد شد.

در تمام جهان بانک‌های مرکزی به دنبال ایجاد ارز مجازی نظیر وجه رایج کشور خود هستند تا بدین وسیله بتوانند مبادلات روز افزون اقتصادی با ارز مجازی را کنترل کنند. بر اساس مطالعات گروه پژوهشی  آتلانتیک کانسیل، سال گذشته چین به عنوان اولین کشورقدرتمند اقتصادی در جهان استفاده آزمایشی از این ارز را آغاز کرد و پس از آن حداقل پنج کشور این روند را ادامه دادند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا