کد خبر: 30010022921
انرژیروزنامهصفحه یک

آغاز تخمین خسارت‌ یخ‌زدگی زمستان گذشته به صنعت پالایشگاهی آمریکا

سرمای شدیدی که ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی تجربه کرد، جدای از تلفات جانی، خسارات زیادی به دنبال داشت. صنایع و واحدهای تولیدی زیادی در نتیجه این پدیده آب‌هوایی زیان دیدند. پالایشگاه‌ها نیز از جمله این صنایع بودند؛ به طوری که بر اساس داده‌های رویترز و وود مکنزی در یک بازه زمانی پنج روزه تا چند هفته‌ای، یک‌سوم کل ظرفیت تولید پالایشگاهی ایالات متحده آمریکا از چرخه تولید خارج شد.

یک سقوط شدید دمایی که برای ۵ روز طول کشید، واحدهای مستقل و گاه کل تاسیسات پالایشگاهی را در تگزاس، نیومکزیکو، اوکلاهاما، لوییزیانا و تنسی تعطیل کرد. به این ترتیب ۶ میلیون بشکه در روز از کل ظرفیت پالایشگاهی این کشور تا پیش از بازگشایی پالایشگاه‌ها در بیامونت، کورپوس کریستی و پورت آرتور ایالات تگزاس در ۲۲ فوریه از مدار تولید خارج شد.

در مقام مقایسه، باید گفت که اواخر آگوست سال ۲۰۱۷، توفان هاروی یک‌پنجم کل تولید ملی پالایشگاهی ایالات متحده آمریکا را متوقف کرد.

بنا به اطلاعات واصله از منابع آشنا با عملیات، آخرین تعطیلی ناشی از توفان، یعنی تعطیلی تاسیسات تولید ۳۸ هزار بشکه در روز در واحد تقطیر خلأ پالایشگاه چورون کورپس تگزاس با ظرفیت کل ۱۱۲ هزار و ۲۲۹ بشکه در روز، روز چهارشنبه رفع شده و این ظرفیت به چرخه تولید بازگشت.اما مانند تعطیلی‌های ناشی از توفان، مشکلات داخل پالایشگاه‌ها ناشی از قطع شدن سیستم‌های بزرگتری بود که پالایشگاه‌ها به آن‌ها وابسته‌اند.

مشکل شب ۱۴ فوریه آغاز شد، هنگامی که دمای هوا ناگهان از -۱ درجه سلسیوس به -۱۰ درجه کاهش یافت و سبب شد تجهیزاتی که واحدهای تولید پالایشگاهی به آن‌ها وابسته‌اند، یخ بزند. در تمام طول شب کارکنان تلاش خود را کردند که بتوانند حداقل تولید پالایشگاه را حفظ کنند، اما در روز ۱۵ فوریه، قطع ضروریاتی مانند محموله‌های گاز صنعتی، گاز طبیعی برای تامین نیرو و تولید بخار و منابع خارجی نیرو، سبب شد کل تولید در بسیاری از واحدهای پالایشگاهی قطع شود.

اکنون شرکت‌های نفتی تخمین میزان خسارت مالی این یخ‌زدگی را آغاز کرده‌اند.

شرکت اکسون‌موبیل در ماه مارس گفت که یک‌چهارم خسارت ۸۰۰ میلیون دلاری این شرکت در ماه فوریه، به خاطر قطع عملیات پالایشگاه‌هایش در بی‌تاون و بیامونت تگزاس بوده است.

دومین پالایشگر بزرگ آمریکا، شرکت والرو انرژی هفته پیش اعلام کرد که قیمت‌های بیشتر برق و گاز طبیعی در سه‌ماهه نخست امسال برای این شرکت بین ۵۲۰ تا ۵۳۵ میلیون دلار هزینه داشته است. ۸ عدد از ۱۲ پالایشگاه این شرکت به دلیل توفان تعطیلی را تجربه کرده بودند.

شرکت فیلیپس ۶۶ نیز اعلام کرد که زیان این شرکت در فصل نخست سال جاری به رقم ۸۶۵ میلیون دلار رسیده است، که البته ۲۱۰ میلیون دلار از زیان ناشی از کاهش ارزش در یک پروژه خط لوله بوده است.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا