کد خبر: 09109910233
روزنامهسلامت و رفاه

آغاز تزریق آزمایشی واکسن ایرانی کرونا به انسان

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام «کُوو ایران برکت» روزگذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس‎جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اولین روز تست انسانی واکسن کرونا ایرانی بیان کرد: امروز جزو امیدوارکننده‌ترین روزهای ما ملت ایران خواهد بود تلاش و پیگیری‌هایی که همکاران و دانشمندان کشور در موضوع کووید ۱۹ داشتند با گذر از مراحل، مطالعات و مدل‌هایی که پشت سر گذاشتند توانستیم اولین تزریق را به روی انسان انجام دهیم و توجه داشته باشیم اولین فردی که داوطلب شد تا تزریق واکسن کرونا که با زحمت‌های فراوان به این مرحله رسید را انجام دهد دختر دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بوده است.

وی ادامه داد: با این کار یک پیام به ملت ایران می‎رسد آن هم این است که چیزی که قرار است به ملت ایران تزریق شود، خودمان باورش داریم و قبولش می‌کنیم و اگر قرار است ملت ایران واکسنی تزریق کند که امکان عارضه در آن وجود دارد ما و خانواده‌هایمان با جان و دل خریدار آن هستیم، خون هیچکدام از ما سرخ تر از خون ملت ایران نیست.

نمکی افزود: ما حدود ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن‎ساز هستیم و اگر فکر کنیم برای اولین بار است که واکسنی را در کشور تجربه می‌کنیم باید بگویم بسیار در اشتباه خواهیم بود، چون باید بگویم که از سال ۱۲۹۹ در کشور انیستو پاستور داشتیم.

وی ادامه داد: تمام کسانی که در این مکان حضور دارند دوران زندگیشان را با واکسن‌های ایرانی سپری کردند و ما اولین واکسن‎سازی آسیا بودیم و به خیلی از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم.

وزیر بهداشت گفت: البته مظلوم ماندن دو شرکت انیستو پاستور و انیستو رازی به توسعه واکسن‎سازی کشور ما لطمه‌هایی را وارد کرد که با کمک معاونت علمی و فناوری و همچنین بقیه ساختارهای وابسته این مزیت کشور بزرگمان را به دنیا عرضه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه از دنیا عقب نمانیم تمام راه‌ها را رفتیم، زحمتی که همکاران ما در انستیتو پاستور کشیدند روی مدل‌های حیوانی کارشان به سرانجام رسید و در حال تجربه‌ تست انسانی هستیم.

نمکی افزود: باید بگویم انیستو پاستور به عنوان بزرگترین و باسابقه‌ترین واکسن ساز منطقه حضور دارد و روی پلتفرم‌های دیگری هم در حال کار کردن هستیم که به امید خدا نتیجه خواهد داد.

وی ادامه داد: من در این کار بزرگ باید از همکاران تشکر کنم که یک کار پر ریسک را شروع کردند، تیم علمی در حوزه فرمولاسیون برای مرحله تست حیوانی بعد از آن تست انسانی و صنعت تولید این واکسن را اقدام کردند.

در ادامه وزیر بهداشت از محرز عضو ستاد کرونا تشکر کرد و بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد فاز دوم بالینی و سوم انسانی باشیم تا به تولید برسیم.

تولید ماهانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ظرف ۳ هفته آینده

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  نیز در این مراسم، گفت: تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست‎جمهوری و دانشمندان شجاع کشور با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و یک کار بی‎نظیر است که در تاریخ کشور ماندگار می‎شود.

وی افزود: اگر یک چنین همکاری گروهی نبود هرگز به چنین دستاورد بزرگی نمی‎رسیدیم. البته ستاد اجرایی فرمام امام(ره) از روزهای نخست شروع شیوع کرونا در ایران در کنار وزارت بهداشت بوده است. اولین جلسه همکاری را شب انتخابات مجلس داشتیم و من به آقای نمکی اعلام کردم که هر کمکی لازم است ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خدمت وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: در روزهای اول شیوع این بیماری مشکلات زیادی داشتیم و حتی تامین وسایل ضدعفونی یا ونتیلاتور در کشور مشکل بود، اما امروز نه تنها این مشکلات را نداریم، بلکه در این مدت توانستیم هر دارویی که کمترین احتمال را  در بهبود بیماری کووید-۱۹ داشته در مدت دو تا سه هفته در کشور به تولید برسانیم و نگذاشتیم کشور دچار مشکل شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: اکنون نیز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ایرانی و حمایت و دلگرمی خانم دکتر محرز توانستیم اولین واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم و با تمام توان برای توسعه این مسیر گام برمی‎داریم.

مخبر تاکید کرد: علاوه بر این واکسن که امروز وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، شش مسیر دیگر را برای تولید واکسن دنبال می‎کنیم که خدا را شاکرم که این دانشمندان با همت و تلاش شبانه‎روزی در این مسیر اقدام کردند. از شش مسیری که دنبال می‌کنیم، به جز واکسنی که امروز (سه‎شنبه) تزریق انسانی‌اش آغاز شد، سه مسیر دیگرمان هم در همین مراحل است.

وی افزود: واقعا باید از تیم وزارت بهداشت که با شجاعت و اعتماد به نفس اقدام کردند، تشکر کنیم. خوشبختانه این اقدام انجام شده است. اینکه واکسن را به صورت آزمایشگاهی تولید کنیم، یک موضوع است و اینکه مشکل مردم را در حوزه واکسن حل کرد، مطلب دیگری است. ما این اقدامات را از روزهای اول آغاز کردیم و امروز ملت عزیزمان خاطرجمع باشند که قطعا در حوزه واکسن با دانشمندان شجاع کشور، قطعا کشور از نظر واکسن دچار مشکل نخواهد شد. در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم.

وی ادامه داد: تجهیزاتی که آورده و متصل می‌شود که بخشی از آن‌ها در داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم. قطعا اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت. امیدواریم با کمک خدابتوانیم این اقدامات را پیش بریم.

این برنامه در حالی برگزار شد که متاسفانه از رسانه‌های رسمی دعوت به عمل نیامد و پیگیری خبرنگاران برای حضور در این برنامه و پوشش آن بی‌نتیجه ماند. این در حالیست که با شیوع کرونا، خبرنگاران رسانه‌ها، در میدان و خط مقدم اطلاع‎رسانی بودند و انتظار میرفت در چنین برنامه مهمی رسانه‌ها حذف نمی‌شدند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا