کد خبر: 15040190037
اقتصادروزنامهصنعت و معدن

ترمیم وجهه صنعت خودرو کشور با طرح جهش کیفیت ایران خودرو

زینب غضنفری

طرح ارتقا کیفیت محصولات ایران خودرو در نخستین فاز خود اولویت را بر روی ارتقای کیفیت و توان موتور و گیربکس قرارداده است.

در هفته گذشته خبر کلید خوردن فاز نخست طرح ارتقای کیفیت در ایران خودرو منتشر شد، اتفاقی که به نظر می‌رسد، همزمان با تلاش این گروه صنعتی برای افزایش تیراژ کلید زده است؛ اما به نظر میرسد این بار ایران خودرو طرح خود را از سخت‌ترین نقطه آغاز کرده است.

ضعف صنایع ایران در موضوع نیرو موتور و گیربکس برکسی پوشیده نیست و هنوز خودروسازان ایرانی توان ارایه یک گیربکس اتوماتیک را در خود نمی‌بینند. همچنین به رغم آنکه در سال‌های گذشته صنعت خودروی ایران موفق به طراحی موتور شده هنوز نتوانسته است در این زمینه به نقطه مطلوب برسد. منظور از نقطه مطلوب ارائه یک موتور مبتنی بر دانش داخلی است که با استاندارهای روز دنیا تناسبی قابل دفاع داشته باشد و در ضمن هزنیه تولید آن به گونه‌ای باشد که در تیراژ تولید صنایع کشور توجیه اقتصادی داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد، در طرح تازه گروه صنعتی ایران خورد این دو نقطه حساس هدف گرفته شده‌اند. آمارها و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که میزان مراجعه خودروهای نو این گروه صنعتی در نیمه دوم سال گذشته و امسال طی فصل بهار به نمایندگی‌ها برای رفع ایرادات و خارج از بازدیدهای دوره‌ای گارانتی کاهش محسوسی داشته است. این اتفاق می‌تواند، گویای افزایش دقت در خط تولید و بخش آزمون‌ها کیفی باشد.

این روند در صورتی می‌تواند، تداوم پیدا کند و در صنعت خودروی کشور نهادینه شود که طرح تازه آغاز شده ایران خودرو که به نعمیق ساخت داخلی منجر می‌شود، به صورت جدی دنبال شود و به اهداف خود دست پیدا کند.

شجاعت کلید زدن چنین طرحی قابل درک است و باید به مدیران این گروه صنعتی تبریک گفت؛ اما شرط تداوم و تلاش برای به نتیجه رساندن این اقدام است که شاید جزء معدود اقداماتی است که در شاکله صنعتی کشور از نقطه سخت و درست آن آغاز شده است.

 معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو پیشتر در گفت‌وگویی رسانه‌ای در توضیح تحولات کیفی در دست اقدام این شرکت را در حوزه محصولات و خدمات گفته بود: در این راستا طرح‌های متنوع و نوینی تدوین و به اجرا گذاشته شده است و در گام نخست، محصول تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک که از ابتدای تیر امسال تحویل مشتریان شده است، مشمول طرح جهش کیفیت خدمات ایران خودرو در حوزه موتور و گیربکس خواهد بود.

سهراب برفروشان طرح ویژه در حوزه موتور و گیربکس محصولات را حاصل اجرای پروژه‌های متعدد کیفیت در زنجیره ارزش و اطمینان از ارتقای کیفیت محصولات دانست و گفت: پس از طرح ریزی و پیاده‌سازی ۲۷۲ پروژه مهم کیفی و تحقق برنامه تولید عبور مستقیم محصولات، پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های ویژه گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه خدمات، نویدبخش افزایش رضایتمندی و تامین انتظارات مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو خواهد بود.

او گفت: با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولید گیربکس و موتور، طراحی و عرضه نسخه ارتقا یافته موتورها (پلاس) و گیربکس‌های تولیدی، استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در آزمون‌های خودرویی و مجموعه‌های تولیدی در فرآیندهای قطعه‌سازان و با ایجاد هم‌افزایی موثر و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان، صیانت کامل از مشتریان محترم در حوزه قطعات موتور و گیربکس صورت خواهد گرفت.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: بر این اساس، عدم بروز ایراد با منشا موتور و گیربکس خودروهای تارا دستی و تارا اتوماتیک که از ابتدای تیر تحویل مشتریان شده، تا ۶ ماه و یا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌شود و چنانچه خودروهای مشمول این طرح به واسطه ایرادات احتمالی کیفی در سامانه موتور و گیربکس در محدوده زمانی و پیمایشی اعلام شده به شبکه خدمات پس از فروش مراجعه کنند، از بسته‌های جبرانی ویژه بهره‌مند خواهند شد.

برفروشان با اعلام این‌که براساس طرح تدوین شده، پذیرش خودروهای مشمول بدون نیاز به نوبت‌گیری از شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو است، گفت: حوزه خدمات پس از فروش این گروه صنعتی، با تخصیص کارشناس پشتیبان به هر مشتری، اقدامات ویژه‌ای را در خدمات‌رسانی به مشتریان محترم که شامل کاهش زمان پذیرش و فرآیند ترخیص است، انجام خواهد داد.

به نظر می‌رسد، براساس اظهارات معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو می‌توان گفت یکی از نکات برجسته طرح در دست اجرا تکیه همزمان با نظرات مشتریان و اعمال آن در فرایندهای تکمیلی تولید است. باید منتظر بود و دید در فرایند اجرایی گروه صنعتی تا چه حد می‌تواند مسیر بهبودی که در ارتقا رضایت مشتریان موثر است را به نتیجه برساند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا