کد خبر: 10060199262
اخبار شرکت ها

آغاز عملیات ژئوفیزیک هوایی همزمان هفته دولت در استان آذربایجان‌غربی

مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی کشور خبر داد: کاهش زمان تهیه اطلاعات اکتشافی معادن هدف طرح تحول

مدیرکل طرح و برنامه این سازمان گفت: فرآیند‌های تهیه اطلاعات پایه در این سازمان در گذشته ۲۴ تا ۳۶ ماه بود که با اجرایی شدن طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی، این زمان به یک سوم کاهش یافت.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، رضا جدیدی در خصوص جزئیات این طرح که تدوین آن با شروع دولت سیزدهم آغاز شده، افزود: تولید اطلاعات پایه در این طرح شامل نقشه‌های زمین‎شناسی در لایه نخست، نقشه‌های ژئوشیمی در لایه دوم و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی در لایه سوم است که نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی برای نخستین بار به این وسعت در حال پیمایش هستند.

وی اضافه کرد: در این نقشه‌ها، لایه‌های فلزی و غیرفلزی، عناصر راهبردی و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی می‌شود تا مردم و سرمایه‌گذاران با ذخایر معدنی آشنا شوند.

جدیدی درباره زمان اجرایی شدن این طرح از آغاز تدوین تاکنون گفت: از مهر ماه سال گذشته برای این طرح استان خراسان جنوبی به عنوان منطقه هدف و از ابتدای امسال، استان کردستان به عنوان دومین مقصد برای اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در وسعتی به مساحت ۱۵ هزار کیلومترمربع که ۵۳ درصد این استان را شامل می‌شود، انتخاب شدند و به موازات استان کردستان، در هفته دولت در استان آذربایجان غربی نیز عملیات ژئوفیزیک هوایی را برای تولید اطلاعات پایه آغاز کردیم.

وی در خصوص هدف از برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی گفت: هدف از این نوع برداشت که در استان کردستان در پهنه دیواندره به اتمام رسیده اکتشاف ذخایر پنهان معدنی است و می‌توان گفت ما در حوزه ذخایر در سطح، به دانش مناسبی دست پیدا کرده‌ایم و باید برای شناسایی ذخایر جدید، یکپارچه و اقتصادی معدنی، به عمق نیز دست پیدا کنیم.

جدیدی افزود: در نتیجه برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی ۶۰ نقشه در سه لایه نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی تهیه شد.

مدیر کل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه مدل تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی، حاصل هم افزایی مولفه‌های دولتی بخش معدن یعنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان ایمیدرو، معاونت معادن و فرآوری مواد سازمان صمت است، در خصوص هدف این توافق گفت: هدف این توافق بر این مبنا است که نتایج حاصل از این طرح در اختیار استان‌ها برای فعالیت بخش خصوصی و ذخایر بزرگی که دارای اهمیت و پیچیدگی است برای تکمیل چرخه اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری در اختیار بنگاه‌های توسعه‌ای قرار گیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا