کد خبر: 131202153290
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

آغاز پخش فصل نوروزی سریال کرمان موتور به زبان چینی؛ خودروهای یک بار مصرف به مقصد می رسند؟

کرمان موتور به عنوان خودروساز بخش خصوصی در تلاش است با ایجاد تنوع محصول مونتاژ و واردات در بازار بیشترین سهم را به خود اختصاص دهد. بنا به نظرکارشناسان و مصرف کنندگان گیربکس اتوماتیک و توربوشارژر محصولات کرمان موتور ضعف فنی دارد.

به گزارش خبرنگار عصر اقتصاد، تنوع محصول رمز موفقیت فروش و کسب سهم بازار نیست، بلکه کیفیت خودرو میتواند منجربه جذب مشتری و ایجاد رضایت مندی شود.

از سویی حدود یک دهه است که کیفیت در خودروسازی کشور رخت بر بسته و جای خود را به کمیت داده است. برخی از محصولات کرمان نیز یا کیفیت مطلوب ندارند یا تازه چرخشان به خیابان های کشور رسیده و مناسب شرایط سوختی نیستند.

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص ضعف فنی محصولات وارداتی و مونتاژی جدید کرمان موتور به عصر اقتصاد گفت: باتوجه به اینکه علم الکترونیک برای افزایش عملکرد و ایمنی در خودروها رشد یافته، متاسفانه ضعف فنی قطعات الکترونیکی پاشنه آشیل محصولات جدید کرمان موتور شده است. طی چند ماه گذشته نیز خرابی قطعات کابین بیشترین درصد تعمیرات را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در گذشته ضعف فنی قطعات کابین برای این مونتاژ کار وجود داشت و اکنون بهبود یافته، اظهار داشت: زمانی که جک اس ۵ به بازار کشور راه یافت در نسخه های گیربکس اتوماتیک و دستی شاهد ایرادات فنی شایعی بودیم.

جک با کپی برداری از محصولات کره ای و ژاپنی توانسته سیستم انتقال قدرت با کیفیتی نسبت به گذشته طراحی و تولید کند. برنابادی با اشاره به اینکه ارتقا کیفیت سیستم انتقال قدرت این خودرو به معنای فقدان ضعف فنی نیست، بیان کرد: در خودروهای مونتاژی جدید کرمان موتور شاهد ایراد فنی «عملکرد گیربکس اتوماتیک» ناشی از «عدم کالیبراسیون با شرایط جوی کشور» هستیم. گاهی این مساله در شهرهای گرم سبب ایجاد ضعف حرکتی خودروهای شرکت نامبرده می شود.

وی افزود: عمده ایرادات فنی گیربکس های اتوماتیک خودروهای کرمان موتور به قطعات الکترونیکی آن نیز مربوط می شود که باید شرکت مونتاژ کار نسبت به کالیبراسیون آن اهتمام ورزد. برنابادی با اشاره به موتورهای توربوشارژر خودروهای کرمان موتور و ایردات شایع آن به این روزنامه توضیح داد: در خودروهای مانند جک جی ۷ یا جک تی ۸ توربوشارژرهای که برای پیشرانه تعبیه شده است، عملکردی منطبق براساس شرایط جوی کشور ندارد، این مساله منجربه افت فشار و تاخیر در عملکرد توربوشارژر می شود. همانطور که پیشتر اشاره کردم اگر کرمان موتور اقدام به کالبیراسیون توربوشارژر و گیربکس اتوماتیک محصولات جدیدی مونتاژی خود کند، مشکلات مذکور رفع خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه فناوری های الکترونیکی جدید در این خودروهای مانند تی ۸ و جی ۷ تعبیه شده، گفت: یکی دیگر از ایرادات شایع محصولات جدید کرمان موتور ضعف در تبادل اطلاعات شبکه برقی آن است، این چالش نیز فقط با بروز رسانی نرم افزار خودروهای مذکور رفع
می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه باتوجه به فرارسیدن سفرهای نوروزی یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای کرمان موتور ضعف تامین قطعات است. گاهی مالکان خودروهای شرکت مذکور که برای تعمیر به خارج از نمایندگی یا نمایندگی مراجعه میکنند، باید چند روز یا حتی یک ماه خود را در نمایندگی جهت رفع ایراد فنی قرار دهند.

زیرا قطعات یدکی خودروهای جدید کرمان موتور به مقدار کافی احتمالا وارد نشده که فرآیند تامین آن زمان بر می شود. برنابادی با اشاره به اینکه خودروهای چینی معمولا در دنیا به عنوان محصول اقتصادی شناخته می شوند، بیان کرد.خودروهای چینی در بازارکشور ما به عنوان خودرو لوکس از نظر قیمتی شناخته می شود.

چرا که اکنون یک خودرو چینی هم قیمت یک خودرو خارجی از برندهای معتبر است. این کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش اشتباه قیمت خودروهای چینی در بازار به این رسانه توضیح داد: گرانی خودرو شاید در وهله نخست منجربه سود مالک خودرو ناشی از اختلاف نرخ کارخانه تا بازار آزاد شود، اما قیمت قطعات آن چنان افزایش می یابد که هزینه نگهداری را خارج از صرفه اقتصادی می کند.

صرفه اقتصادی خودروهای چینی از زمان آغاز تحریم داخلی واردات خودرو در بازارکشورشروع و به تدریج افزایش یافت.وی افزود: شاید مشتریان خودروها در بازار تنها انتخاب شان خرید خودروهای پردردسر چینی باشد.

اما شرکت های مونتاژ کار نیز نباید با استفاده از پتانسیل فروش خودرو در بازار اقدام به چشم پوشی از کیفیت یا کالیبراسیون محصولات جدید خودکنند.

نگارنده این مطلب معتقد است که زمان آن رسیده وزارت صمت با دیدگاهی متفاوت از وضعیت فعلی اقدام به بررسی کیفیت،کالیبراسیون و روند ارائه خدمات پس از فروش شرکت کرمان موتور داشته باشد تا «منشور حقوق مشتری» که در دهه ۷۰ شمسی برای ارائه خدمات پس از فروش تدوین شد، جامه عمل به خود بپوشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا