کد خبر: 120402131694
جهانروزنامه

آلمان از جهش غیرمنتظره بیکاری خبر می دهد

ترجمه: سلیم حیدری

افزایش نرخ بیکاری همزمان با هجوم پناهندگان اوکراینی است.

گزارش رسمی این هفته نشان داد که بیکاری در آلمان در ماه ژوئن (خرداد) به دلیل “شرایط اقتصادی دشوار” بیش از حد انتظار افزایش یافت.

آژانس کار فدرال (BA) اعلام کرد که تعداد افراد بیکار نسبت به ماه قبل ۲۸۰۰۰ نفر افزایش یافته است. این گزارش خاطرنشان کرد که بیکاری در ماه می (اردیبهشت) ۱۳۰۰۰ نفر افزایش نسبت به ماه قبل داشته است.

تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار داشتند که این رقم در ماه ژوئن (خرداد) ۱۳۰۰۰ نفر نیز افزایش یابد.

به گفته BA، بیکاری در کشور معمولا در اوایل تابستان کاهش می یابد. به طور متوسط، طی سه سال قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، در ماه ژوئن (خرداد) ۲۸۰۰۰ یا ۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، امسال، همه ۱۶ ایالت فدرال آلمان شاهد افزایش نرخ بیکاری در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۲۲ بوده اند.

رویترز به نقل از آندره ناهلس، رئیس دفتر کار گفت: “شرایط اقتصادی دشوارتر اکنون در بازار کار نیز احساس می شود.” وی افزود: “بیکاری در حال افزایش است و رشد اشتغال در حال کاهش است.”

آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است و یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در این قاره را دارد. اداره کار اعلام کرد تعداد افراد بیکار در این کشور در ماه ژوئن (خرداد) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش یافته است. تعداد کل بیکاران، بدون تعدیل فصلی، ۲۵۵۵۰۰۰ نفر است.

افزایش شدید نرخ بیکاری را می توان تا حدی به هجوم پناهندگان از اوکراین نسبت داد. بیش از یک میلیون نفر از فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) از اوکراین وارد آلمان شده اند.

سال گذشته در این زمان، دولت آلمان برنامه کمک شغلی به پناهندگان اوکراینی را آغاز کرد و نرخ بیکاری ۱۰۳۰۰۰ نفر ماه به ماه یا ۵ درصد نسبت به ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) افزایش یافت.

آمارهای رسمی نشان می دهد که تا این ماه، ۱۹۳۰۰۰ شهروند اوکراینی در آلمان بیکار هستند.

بر اساس ارقام BA، در مجموع ۴۹۹۰۰۰ اوکراینی قابل اشتغال در مراکز کاریابی و آژانس های کاریابی در آلمان ثبت نام کرده اند، در حالی که این رقم در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) تنها ۲۰۰۰۰ نفر بود.

با این حال، اداره کار اعتراف کرد که حتی بدون در نظر گرفتن پناهندگان اوکراینی، بیکاری در آلمان سال به سال افزایش می‌یابد.

آمارهای اولیه اداره آمار آلمان در روز پنجشنبه نشان داد که تورم در این کشور به طور غیرمنتظره ای از ۶.۱ درصد در ماه می (اردیبهشت) به ۶.۴ درصد در ماه ژوئن (خرداد) افزایش یافت.

آلمان در شرایطی قرار گرفته است که اقتصاددانان آن را «رکود فنی» توصیف می کنند، زیرا اقتصاد این کشور برای دو فصل متوالی در پایان سال ۲۰۲۲ و آغاز سال ۲۰۲۳ روند نزولی داشته است.

بانک مرکزی آلمان روز دوشنبه گفت که انتظار دارد رکود اقتصادی در سه ماهه بهار به پایان برسد و افزود که تولید ناخالص داخلی در دوره آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) ” اندکی افزایش خواهد داشت”.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا