کد خبر: 030801105924
جهانروزنامه

آلمان چگونه گاز روسیه را جایگزین می‌کند؟

ترجمه: سلیم حیدری

آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و از لحاظ تاریخی واردکننده اصلی گاز روسیه است. به دنبال کاهش جریان‌ گاز روسیه پس از  تهاجم این کشور به اوکراین، این کشور برای برای تامین منابع جایگزین تلاش می‌کند.

 اینجا قرار است کاری که آلمان انجام می دهد را بخوانید:

جایگزین‌ها از کجا می‌آید؟

آلمان گاز بیشتری از کشورهای بنلوکس (بلژیک، هلند، لوکزامبورگ)، نروژ و فرانسه تامین می‌کند.

داده های گروه صنعت برق BDEW نشان داد؛ آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) ۳۷.۶ درصد گاز از نروژ وارد کرد که قابل مقایسه با ۱۹.۲ درصد در مدت مشابه سال گذشته است. در حالی که تحویل گاز هلند از ۱۳.۷ درصد به ۲۹.۶ درصد رسید.

BDEW گفت که حجم گاز وارداتی از روسیه در سپتامبر (شهریور) امسال صفر بود و در سپتامبر ۲۰۲۱، ۶۰ درصد بود.

قیمت‌ها

قیمت بنچمارک ماه اول در بازار هلند (TTF) نسبت به رکوردهای آگوست (مرداد) ۷۰ درصد کاهش یافته و به ۱۰۴ یورو در مگاوات ساعت (MWh) رسیده است.

این رقم هنوز ۱۵ درصد بالاتر از یک سال قبل است، اما نشان دهنده تأثیر جایگزینی است.

مخازن ذخیره گاز زیرزمینی ۹۷.۲ درصد پر هستند.

راهبردهای واردکنندگان

شرکت یونیپر (Uniper) که یک واردکننده آسیب دیده است گفت که گاز نروژی، هلندی و آذربایجانی را از طریق خطوط لوله تامین می کند و از نقش جهانی خود به عنوان تاجر گاز طبیعی مایع (LNG) برای تهیه بیشتر گاز فوق خنک به شمال غربی اروپا استفاده می کند.

این شرکت در سال ۲۰۲۱، ۳۵۰ محموله LNG دریایی را تحویل گرفت.

شرکتEnBW  که تابعه VNG است می گوید که از ماه مه دو قرارداد روسی به حجم ۱۰ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) در سال را با معاملات خارج از بورس (OTC)، دوجانبه و LNG با سایر کشورها جایگزین کرده است.

این استراتژی توسط تامین انرژی برای اروپا (Sefe) که قبلا گازپروم آلمانیا نام داشت دنبال می شود.

در سال ۲۰۲۳، Sefe می‌خواهد ۲۰ درصد از سبد خود را در قالب LNG تامین کند و درخواست‌هایی را به بسیاری از شرکای تجاری ارسال کرده است.

پایانه‌های LNG

آلمان به دلیل نداشتن پایانه‌های پذیرش LNG، در حال ساخت پایانه‌های LNG شناور (FSRUs) است که دو مورد از آن‌ها در برونسبوتل و ویلهلم‌هاون در ابتدای سال آماده خواهند شد. دو مورد دیگر در استد (Stade) و لوبمین (Lubmin) ساخته خواهند شد.

ظرفیت کل این چهار پایانه ۲۲.۵ میلیارد متر مکعب خواهد بود.

پنجمین پایانه شناور (FSRU) برای زمستان ۲۰۲۳/۲۴ برنامه ریزی شده است. و در دراز مدت، پایانه های خشکی ثابت با هدف دریافت گاز، هیدروژن بدون کربن و آمونیاک ساخته خواهند شد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا