کد خبر: 080302128733
تولید و بازرگانیجامعه و فرهنگروزنامه

آماده شدن برای گفتن من شرکت را ترک می‌کنم به رئیس‌تان

مترجم: مرتضی ایراندوست

چکیده: گفتن اینکه به رئیس خود بگویید ترک می‌کنید یکی از سخت‌ترین گفتگوهای محل کار است که شما می‌توانید داشته باشید.و پیش‌بینی اینکه آنها چه واکنشی در ان لحظه خواهند داشت دشوار است.

نویسندگان پنج واکنش احتمالی و نحوه پاسخگویی در هر مورد را تشریح میکنند : اگر رئیستان عصبانی شود، اگر با الفاظ بد ازفرصت جدید شما انتقاد کنند، اگر تهدیدکنند، اگر سعی کنند شما را با مقصر جلوه دادن سرکوب کنند، یا اگر پیشنهاد بالاتری به شما بدهند.پیشتر با مرور این سناریوها و تدوین استراتژی‌ احتمال اینکه شما بتوانیدواکنش آنها را هرچه که باشد با تفکر و متانت مدیریت کنید را میتواندتا حد زیادی افزایش دهد.

این روزها مانند بسیاری از متخصصان ، ممکن است قصد ترک شرکت خود را داشته باشید. یک مطالعه اخیر نشان میدهد که ۴۴ درصد از کارگران به دنبال شغل جدید هستند. تصمیم‌گیری برای ترک کار چالش برانگیز است، اما چیزی که اغلب سخت تر به نظر می رسد در واقع گفتن این موضوع به رئیستان است.

وقتی رو در رو با آنها نشسته اید، چه با زوم یا حضوری چه باید بگویید؟ اساساً ترک یک شغل یک شرایط ناخوشایند است. به هر حال، تصمیم شما شرایط موجود و حجم کار را برای همه آشفته می‌کند. در حالت ایده‌آل، ما می‌خواهیم که مدیر ما با حمایت بی‌قید و شرط به ترک ما پاسخ دهد و چیزی شبیه به من خیلی برای شما خوشحالم.

این گام بزرگ بعدی برای شما است – البته من درک می‌کنم را از او بشنویم. اما آنها هم انسان هستند و این همیشه اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از کارمندان، حتی اگر بدانند ترک کار درستی است، از گفتن این موضوع به رئیس خود واهمه دارند به خصوص اینکه اگر آنها پاسخ منفی دادند چگونه با آن رفتار کنند. ما درکار خود بعنوان مربیان اجرایی، ۵ واکنش رایج عاطفی را مشاهده کردیم که ممکنست مدیران وقتی کارمندی اعلام میکند در حال ترک است را داشته باشند.

امیدوارم رئیس شما به شیوه‌ حمایتی و دلگرم‌کننده به شما واکنش نشان دهد.اما محض احتیاط برای اینکه خود را اماده کنید مواردی وجود دارد که در هر شرایطی می‌توانید به رئیس خود بگویید تا کمک کند اطمینان پیدا کنید به شیوه ناخوشایند آنها را ترک نمی‌کنید.

▪ اگر آنها عصبانی شوند

بسته به وضعیت عاطفی آنها در زمان گفتگو با شما، مدیرتان ممکن است از اینکه شما در حال استعفا هستید فورا ناراحت یا حتی عصبانی شود. آنها ممکنست احساس خیانت کنند و همچنین نگران این باشند که چگونه بدون شما حجم کار را مدیریت خواهند کرد.

کسانیکه نمی‌دانند چگونه خلق و خوی خود را مدیریت کنند، ممکن است با این خبر شما عصبانی شده و به شما ضربه بزنند. آنها ممکن است بگویند من نمی‌توانم باور کنم  شما این کار را بعد از اینکه من از شما حمایت کردم، انجام میدهید.

در بیشتر اوقات، این یک واکنش استرس موقت است و با گذشت زمان ، آنها کمی ارام می شوند. شما می‌خواهید احترام بگذارید و به آنها فضایی بدهید تا پیشرفت‌های جدید را بررسی کنند و به آنها قوت قلبی دهید که آنها را در شرایط بحرانی ترک نمی‌کنید.شما میتوانید بگویید،من می‌دانم که غیرمترقبه است.

من می‌خواهم شما بدانید چقدر از حمایت و تشویق شما سپاسگزارم. احساس کردم موقعیت جدید فرصتی بود که نمی‌توانستم از دست بدهم، اما می‌خواهم بدانید که قصد دارم تمام تلاشم را انجام دهم تا این انتقال را تا حد امکان بدون مشکل انجام دهم.»

▪ اگر آنها از فرصت‌های دیگر بدگویی کردند/ یا آرزوهای شما را مورد انتقاد قرار دادند

رئیسی که احساس ناامنی میکند ممکن است انتقاد ناخواسته از برنامه های آینده شما داشته باشد.ما نمونه‌هایی از مدیرانی را دیده‌ایم که هیجان کارکنان خود در خصوص محل کار بعدی با تحقیر کارفرما آینده‌شان در پوشش «کوچینگ» کم می‌کنند.

رئیس یکی از مشتریان ما به او گفت که انتقال به یک شرکت (بسیار شناخته شده) اشتباه بزرگی است زیرا هیچکس دوست ندارد آنجا کار کند و برند آن واقعاً کاهش یافته است. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، سعی کنید با آنها بحث نکنید. درعوض ، تلاش کنید گفتگو را تغییر دهید تا از این بحث خارج شوید.

شما میتوانید بگویید من واقعا از نگرانی شما سپاسگزارم..اما من به این نتیجه رسیده ام که این بهترین راه برای من است و از این تصمیم احساس خوبی دارم، از شما هم متشکرم.

▪ اگر آنها تهدید کردند

واکنش دیگری که رئیس شما ممکن است داشته باشد این است که شما را تهدید کند تا استعفای شما را زیر سوال ببرد. یکی از ما یک مشتری کوچینگ اجرایی داشتیم که رئیسش پس از دریافت استعفای او، او را با یادآوری نقاط ضعفش تهدید کرد و گفت: «نمی‌دانم در آینده احساس راحتی می‌کنم که تو را به کسی که می‌شناسم توصیه کنم یا نه».

گفتگو در خصوص استعفای شما زمان بحث در مورد بررسی های عملکرد گذشته یا تلاش برای تغییر ذهنیت شخصی در مورد شما نیست. اگر کسی شما را تهدید کند، آنها واقعاً به شما لطف کرده اند اینکه بدانید آنها یک هم پیمان نیستند.شما می‌توانید بگویید من صدای شما رو واضح و رسا میشنوم. از اینکه به من اطلاع دادید متشکرم. و سپس سریع از آنجا خارج شوید.

▪ اگر آنها سعی کردند شما احساس شرمندگی یا گناه کنید

یکی از سخت‌ترین حرکتهایی که می‌توان در مقابل آن مقاومت کرد، زمانی است که مدیرتان باعث می‌شود در مورد تصمیمتان احساس گناه کنید.

مدیر یکی از مشتریان کوچینگ ما، پس از استعفا، به او گفت: می‌دانید چند بار از شما حمایت کردم؟ او در ادامه به اقداماتی که برای حمایت از او در برابر خطرات سازمانی انجام داده است اشاره کرد.

به خصوص اگر با مدیر خود رابطه نزدیکی دارید، ممکنست در حال حاضر احساس بدی داشته باشید بنابراین شنیدن داستان‌های وسوسه انگیز از سوی آنها  ممکن است.

خشم و غضب را بیشتر کند. شما می توانید بگویید: «می دانم چقدر از من حمایت کرده اید. من واقعا از هر کاری که برای من انجام دادید قدردانی می‌کنم.گرفتن چنین تصمیمی اسان نبود اما من واقعاً احساس می‌کنم که زمان مناسبی برای انتقال من است و من همیشه از کار کردن در کنار هم سپاسگزار خواهم بود.»

اگر آنها پیشنهاد بالاتری بدهند

سرانجام ،این غیر معمول نیست که مدیران از شما بپرسند ، برای ماندن شما چه چیزی لازم خواهد بود؟ یا اگر بتوانم باآنچه را که به شما پیشنهاد می کنند همسو باشم و آن را افزایش دهم چه؟ البته، این یک واکنش منفی نیست در واقع یک گواهی بسیار مثبت برای نقش شما در سازمان است.

اما اگر آمادگی پاسخگویی را نداشته باشید، ممکن است احساس ناراحتی کند. برای شما مهم است – قبل از اینکه گفتگو استعفا خود را انجام دهید – فکر کنید که چگونه پاسخ خواهید داد.ایا پاسخ شما قطعا منفی است و همه تلاش خود را برای محل بعد انجام می‌دهید؟ یا اگر شرکت فعلی شما بتواند شرایط شما را چه از نظر مالی و چه موارد دیگر بهتر کند، آیا در مورد آن تجدید نظر خواهید کرد؟ در مورد اول شما می توانید بگویید من واقعاً از درخواست شما متشکرم.

من واقعاً به این موضوع فکر کرده‌ام و مطمئن هستم که این انتقال قدم درستی برای من است، اما خوشحالم که شما پرسیدید در مورد دوم ، می‌توانید بگویید من به این گفتگو نیامده‌ام که به دنبال استفاده از یک پیشنهاد باشم. قصد من برای پذیرش موقعیت جدید است. اما این درست است- من دوست دارم در اینجا کار کنم و اگر واقعاً می‌توانستم با آنچه که آنها ارائه می‌کنند همسو باشم، دوست دارم بمانم.

گفتن اینکه به رئیس خود بگویید ترک می‌کنید یکی از سخت‌ترین گفتگوهای محل کار است که شما می‌توانید داشته باشید.و پیش‌بینی اینکه آنها چه واکنشی در ان لحظه خواهند داشت دشوار است.

اما مرور این سناریوها و تدوین استراتژی‌ احتمال اینکه شما بتوانیدواکنش آنها را هرچه که باشد با تفکر و متانت مدیریت کنید را میتواند تا حد زیادی افزایش دهد.

Nihar Chhaya and Dorie Clark

۶ MAY 2022

HBR

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا