کد خبر: 040602136421
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامه

آمارها در بخش سوخت کشور، نگران کننده است

مجید گودرزی/ کارشناس اقتصادی

اکنون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود، اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۱۰ میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۱۰ میلیون لیتر هستند.

میانگین جهانی قیمت بنزین به ازای هر گالن (هر گالن معادل ۴/۵۴۶۰۹۲ لیتر است) ۵/۱۳ دلار است که حدود ۱/۱۲۹ دلار به ازای هر لیتر است.

هر لیتر بنزین با دلار ۴۷ هزار تومانی حدود ۵۳/۰۶۰ تومان است. که تنها به مبلغ ناچیز ۳/۰۰۰ تومان بدون یارانه و با یارانه ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. این قیمت سرمایه های نسل آینده را نابود می کند.

بر اساس گزارش دی‌ ماه گذشته سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو ۲ است. مصرف سوخت ترکیبی چنین خودروهایی به ۹.۲ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد؛ در حالی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۰، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک باید ۷ لیتر در هر صد کیلومتر باشد. که البته این مقدار زیاد قابل اتکا نیست.

بر اساس گفته های یکی از نمایندگان مجلس روزانه ۱۱ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود که حجم بسیار بالایی است. که به قیمت جهانی با بیش از ۵۰/۰۶۰ تومان تخفیف فروخته می شود و اگر ضربدر مقدار قاچاق روزانه شود ما به رقم روزی ۵۵۰/۶۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان در روز می رسیم و سالیانه حدود ۲۰۰/۹۹۰/۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می رسیم که رقمی نجومی و وحشتناک است.

اگر بخواهیم این رقم را به کل جمعیت استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان که حدود ۴/۳۷۸/۰۰۰ نفر می شوند اختصاص دهیم، سالی ۴۵۰ میلیون تومان به هر نفر اختصاص می یابد.

بدون شک این حجم از قاچاق از عهده مرز نشینان بر نمی آید و مافیای قدرتمندی پشت این حجم از قاچاق و غارت سرمایه های ملی وجود دارد.

اکنون دولت در سیاستی اشتباه بجای واقعی کردن قیمت سوخت و دستمزد، خودرو را به چندین برابر قیمت می فروشد. که تنها جیب مافیای خودرو را پر می کند. هم مصرف سوخت بسیار بالاست و هم خسارت تصادفات بسیار بیشتر از میانگین جهانی است.

اگر چنانچه دولت بخواهد خودروهای به روز وارد کند و میانگین مصرف در هر صد کیلومتر از ۹/۲ فعلی به ۷ لیتر برسد و تنها ۳۴ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد، روزانه ۳۷/۴۰۰/۰۰۰ لیتر فقط بنزین صرفه جویی خواهد شد که به قیمت جهانی حدود روزی ۱/۹۸۴/۴۴۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان در روز و سالی ۷۲۴/۳۲۲/۰۶۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان صرفه جویی و کاهش مصرف خواهیم داشت و مردم خودروهای به روز تر و با کیفیت تری سوار خواهند شد و بدون شک تلفات تصادفات هم کاهش خواهد یافت.

این ارقام تنها مربوط به سوخت بنزین است و در فرصتهای آینده سایر سوخت ها مثل گازوییل هم بررسی خواهد شد.
این مبلغ دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا