کد خبر: 07080051624
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

آمریکا در آستانه وضع مالیات بر ثروت میلیاردرها

ترجمه: محمود نواب مطلق

بنا بر پیشنهاد رئیس کمیته مالی سنای آمریکا بر درآمدهای نجومی و نهفته آمریکایی‌ها مالیات وضع می‌شود.

بر این اساس کسانی که دارایی آنها از یک میلیارد دلار بیشتر است یا سالانه بیش از صد میلیون دلار درآمد دارند، مشمول این مالیات خواهند شد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه ۲۴ اکتبر (۲آبان) اعلام کرد: «ما احتمالا بر ثروت افراد در آمریکا مالیات وضع می‌کنیم.» گابریل زوکمان، اقتصاددان فرانسوی از دانشگاه کالیفرنیای برکلی که برای اخذ مالیات از میلیاردرها مبارزه می‌کند با ابراز خرسندی از این تصمیم در توئیتر نوشت: «این امر هنوز محقق نشده است و واکنش‌هایی مقابل آن به وجود خواهد آمد. در این حال اگر عملی شود، بیشتر از تعداد اندک حدود هزار نفری را شامل نمی‌شود. اما چه چرخش باورنکردنی‌ای! یک تغییر اساسی نسبت به همین چند سال پیش.»

در واقع، ایده مالیات بر ثروت در حال تبدیل شدن به «جریان اصلی» است. در اوایل سال جاری میلادی، یک نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از دموکرات ها و ۵۷ درصد از جمهوری خواهان موافق مالیات بر ثروت هستند؛ در حالی که تاکنون صرفا جناح مترقی حزب دموکرات و به طور مشخص دو سناتور یعنی برنی ساندرز از ایالت ورمون و الیزابت وارن از ایالت ماساچوست پیگیر این مالیات بوده‌اند.

بحران کرونا و ضرورت  استفاده هرچه بیشتر از فضای مجازی، ثروت صاحبان این فضا را چند برابر کرد. همچنین سیاست‌های بانک مرکزی در بورس وال استریت نقش مؤثری در این امر ایفا کرده است. با این حال، بر اساس اعلام سایت پرو پوبلیکا در ماه ژوئن (خرداد) ثروتمندان آمریکایی نظیر جف بزوس رئیس آمازون و ایلان ماسک از تسلا یا بنیاد جورسسوورُس گاهی هیچ مالیات‌ بر درآمد فدرالی نمی‌پردازند.

همچنین در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) ۲۵ نفر از ثروتمندترین افراد در آمریکا با ثروتی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد دلار ( ۹۴۸ میلیون یورو) یعنی معادل ثروت جمعیتی بالغ بر ۳/۱۴ میلیون نفر از هموطنان خود به طور متوسط ۷۵ برابر کمتر از آنها مالیات پرداخته‌اند.( ۹/۱ میلیارد دلار در مقابل ۱۴۳ میلیارد دلار).

به عقیده زوکمن ماجرا واضح است که «ثروتمندان کمتر مالیات پرداخته‌اند ولی سایت پرو پوبلیکا آن را بزرگنمایی و غیر قابل انکار کرده است.» وضع این نوع مالیات‌ها برای تأمین منابع مالی برنامه‌های زیرساختی و هزینه‌های اجتماعی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نظر گرفته شده است.

این در حالیست که خانم کیرستون سینما، سناتور دموکرات ایالت آریزونا، مانع افزایش مالیات بر شرکت‌های تجاری و خانواده‌های میلیونر آمریکایی شده است.

به نظر جو بایدن این نوع مالیات بر میلیونرها کفایت نمی‌کند و باید سراغ جمعیت ۷۰۰ نفری ثروتمندترین میلیاردرهای آمریکایی برای وضع مالیات رفت.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا