کد خبر: 180701104046
جهانروزنامه

آمریکا صنعت تراشه چین را هدف گرفته است

ترجمه: سلیم حیدری

قوانین صادرات جدید، فروش برخی از نیمه هادی های تولید شده با فناوری ایالات متحده را به پکن محدود می کند.

ایالات متحده بسته جدیدی از محدودیت‌های صادراتی را در روز جمعه منتشر کرد که صنعت نیمه هادی چین را با محدود کردن بیشتر دسترسی این کشور به فناوری تراشه‌های ایالات متحده هدف قرار می دهد.

این سند که در وب‌سایت وزارت بازرگانی منتشر شده است، شامل ممنوعیت صادرات تراشه‌های ساخته شده با فناوری ایالات متحده برای استفاده در هوش مصنوعی و ابررایانه‌ها به چین است.

محدودیت‌های جدید همچنین فروش تجهیزات و فناوری تولید تراشه را به شرکت‌های چینی محدود می‌کند و شهروندان و نهادهای آمریکایی را از همکاری با تولیدکنندگان تراشه چینی محدود می‌کند، مگر اینکه مجوز خاصی به آنها داده شود.

برخی از اقدامات در این ماه اجرایی می شود. بر اساس این سند، هدف کنترل‌های صادراتی جدید «جلوگیری از دستیابی به فناوری‌های حساس با کاربردهای نظامی توسط ارتش، سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی [چین] است».

اوایل همان روز، ایالات متحده همچنین YMTC، برترین سازنده تراشه‌های حافظه چین، و ۳۰ نهاد چینی دیگر را در فهرست شرکت‌های “تأیید نشده” قرار داد، به این معنی که مقامات آمریکایی نمی‌توانند آنها را برای اعطای مجوزهای صادراتی بازرسی کنند.

این بدان معناست که این شرکت‌ها ممکن است بعداً به طور کامل توسط واشنگتن در لیست سیاه قرار گیرند و شرکت‌های آمریکایی را از ارائه هرگونه فناوری به آنها منع کنند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، کنترل‌های جدید را ناعادلانه خواند و گفت که نتیجه معکوس خواهد داشت و به منافع شرکت‌های آمریکایی آسیب می‌زند.

این سخنگو روز شنبه به خبرنگاران گفت:”ایالات متحده برای حفظ هژمونی علمی خود از اقدامات کنترل صادرات برای مسدود کردن و سرکوب عمدی شرکت‌های چینی سوء استفاده کرده است… این نه تنها به حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی آسیب می رساند، بلکه به منافع شرکت‌های آمریکایی نیز آسیب می رساند.

این امر مانع تبادل بین‌المللی فناوری علمی و همکاری تجاری خواهد شد و ضربه‌ای به زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی و بهبود اقتصاد جهان وارد می‌کند.”

در همین حال، تایوان، خانه بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های جهان نشان داد که با کنترل‌های صادراتی جدید ایالات مطابقت خواهد داشت. این در حالیست که چین بزرگترین شریک تجاری آن است.

به نقل از رویترز، وزارت اقتصاد تایوان در بیانیه‌ای در واکنش به اعلامیه آمریکا گفت: “صنعت نیمه هادی تایوان مدت هاست که به مشتریان جهانی خدمت کرده است و به رعایت قوانین اهمیت زیادی می دهد…

این کشور علاوه بر رعایت قوانین و مقررات داخلی، با نیازهای مشتریان بین المللی که سفارش می دهند و هنجارهای مشتریان در کشورهایشان همکاری خواهد کرد.”

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا