کد خبر: 010503167068
آموزشروزنامهبرگ های امتحانی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم هم منتظر تغییر دولت هستند؟

آموزش و پرورش در آزمون سراسری رد شد

اکرم رضائی نژاد

خرداد ماه امسال بود که آموزش و پرورش در صدور کارت ورود به جلسه امتحان نهایی برای برخی داوطلبان به مشکل خورد و در نهایت اعلام کرد که داوطلبان صرفا با کارت شناسایی عکس دار می‌توانند به حوزه امتحانی ورود کنند، پیشتر نیز تاخیر در زمان شروع و تغییر برنامه امتحانات شوک بزرگی به دانش آموزان مقاطع مختلف وارد کرده بود و اکنون یک ماه بعد از پایان سال تحصیلی همچنان دانش آموزان در استرس و نگرانی تاخیر نتایج آزمون ها و کارنامه خود هستند.

به گفته کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در پایان عمر دولت،کارهای روتین خود را مانند اعلام کارنامه دانش آموزان مقاطع دهم به بالا را رها کرده و کارهای دیگری برایش اولویت دارد و قرار است حتی کارنامه صدها هزار دانش آموز را به دولت بعدی واگذار کند!

آموزش و پرورش در اولین آزمون خود مبنی بر سراسری شدن آزمون مقاطع دهم، یازده که معدل آنها در کنکور اثر دارد نتوانسته سر بلند بیرون بیاید و شاهد ناتوانی این نهاد در تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی و در نتیجه تاخیر در اعلام نمرات بعد از گذشت یک ماه هستیم.

به گزارش عصر اقتصاد امسال آزمون‌های سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی اعلام شد و فرآیند تصحیح الکترونیکی برای اولین بار در دو پایه دهم و یازدهم اجرا شد اما همچنان با گذشت بیش از یک ماه از پایان امتحانات، نمرات پایه دهم و یازدهم اعلام نشده است که آثار زیادی بر روحیه دانش آموزان داشته و بسیاری از تصمیمات درباره برنامه آموزشی سال آینده و انتخاب مدارس و… را برای خانواده ها به آینده نامعلوم و شاید هم تشکیل دولت بعدی موکول کرده است هر چند که مسئولان آموزش و پرورش این موضوع را قبول ندارند!

هر ساله آموزش و پرورش به منظور سنجش یادگیری دانش آموزان و همچنین ایجاد سوابق تحصیلی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکوری اقدام به برگزاری امتحانات نهایی می کند که وظیفه هماهنگی برگزاری آزمون ها و اطلاع رسانی اخبار امتحانات بر عهده مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش است.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یکی از سازمان های مربوط به وزارت آموزش و پرورش است که وظیفه برگزاری امتحانات نهایی و سنجش ارزشیابی امتحانات را برعهده دارد. در سال های قبل این سازمان تنها اقدام به برگزاری آزمون پایه های ششم، نهم و دوازدهم به صورت نهایی می کرد، اما در سال جاری و با توجه به تغییرات تاثیر سوابق تحصیلی، آزمون پایه های دهم و یازدهم نیز به صورت نهایی برگزار و اهمیت کسب نمرات بالا در این آزمون ها از اهمیت بالایی برخوردار شده است. این در حالیست که هنوز نمرات پایه دهم و یازدهم اعلام نشده است.

آموزش و پرورش در اولین آزمون خود مبنی بر سراسری شدن آزمون مقاطع دهم، یازده که معدل آنها در کنکور اثر دارد نتوانسته سر بلند بیرون بیاید و شاهد ناتوانی این نهاد در تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی و در نتیجه تاخیر در اعلام نمرات بعد از گذشت یک ماه هستیم

اعلام نمرات آزمون‌های نهایی تاخیر نداشته است

فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در این باره به عصراقتصاد گفت: نمرات آزمون پایه دوازدهم اعلام شد و کسانی که کنکور امسال شرکت کرده‌اند، در این رابطه مشکلی نخواهند داشت و براساس نمراتی که دانش آموزان گرفته اند تراز نمره کل محاسبه و به سازمان سنجش ارسال می شود.

طبری افزود: درباره پایه دهم و یازدهم نیز سوابق تحصیلی برای سال آینده یا دو سال دیگر مورد نیاز است که در آزمون کنکور شرکت می کنند که طی یکی دو روز آینده نمرات اعلام خواهد شد.

وی تاخیر در اعلام نتایج را رد کرد و گفت: فرایند تصحیح در حال طی شدن است. مراحل مختلفی از جمله رسیدگی به اعتراض، اعلام نتایج را دارد که بازه زمانی خاصی را دربرمی گیرد که در حال انجام است و تاخیری ایجاد نشده است.

مهسا شریعتی مادر یکی از دانش آموزان پایه دهم در این باره می گوید:طبق اعلام مدارس، قرار بود نتایج حداکثر دو هفته بعد از آزمون اعلام شود . اما دختر من به دلیل حساسیت بیش از حد روی نمراتش هر روز پیگیر نمرات و کارنامه است.

وی ادامه می دهد: آزمون ها هم به دلیل سراسری بودن بسیار سخت بودند به نحوی که شنیده می شود امسال کسی تا به حال معدل ۲۰ نگرفته در حالی که فرزندان ما بسیار نگران آینده و تاثیرات آن بر روی کنکورهستند ، انگار مسئولان آموزش و پرورش عجله ای برای تصحیح ورقه های امتحانی و اعلام کارنامه ندارند.

این شهروند می گوید: ما امسال تصمیم گرفته بودیم که مدرسه دخترمان را عوض کنیم اما تا کارنامه ای در اختیار نداشته باشیم نمی توانیم نسبت به جابجایی آن اقدام کنیم در حالی که مجبور به رفتن شهر دیگری هستیم.

آزمون ها هم به دلیل سراسری بودن بسیار سخت بودند به نحوی که شنیده می شود امسال کسی تا به حال معدل ۲۰ نگرفته در حالی که فرزندان ما بسیار نگران آینده و تاثیرات آن بر روی کنکورهستند ، انگار مسئولان آموزش و پرورش عجله ای برای تصحیح ورقه های امتحانی و اعلام کارنامه ندارند

تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانات نهایی

اردیبهشت سال گذشته(۱۴۰۲ ) مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اعلام کرد که از خردادماه امسال(۱۴۰۲ )، تصحیح دستی برگه‌های امتحانی به کلی جمع می‌شود و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

طبق گزارش این مرکز، “آزمون امتحانات نهایی سال جاری به دلیل تاثیر آن در سوابق کنکور دارای اهمیت زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان است لذا آموزش و پرورش برای انجام دقیق و بدون خطای این آزمون‌ها برنامه‌ریزی کرده است. یکی از کارهای مهمی که در آزمون‌های امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سوالات امتحانات نهایی است.

این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانش آموزی ضایع نشود لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود که از خرداد پارسال(۱۴۰۱ ) به صورت آزمایشی برای حوزه‌های خارج از کشور و از دی‌ماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال(۱۴۰۲ )، تصحیح دستی برگه‌ها به کلی جمع می‌شود و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی و بدون نام دانش آموز انجام خواهد شد.

در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمی‌بیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود. همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال می‌شود و برای مصححینی ابلاغ صادر می‌شود که مورد تایید گروه‌های آموزشی باشند. همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام می‌دهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت می‌کند.”

اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش: ۱۰۰۰ برگه تصحیح کنید لوح تقدیر وزیر بگیرید

اما روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای بدین مضمون منتشر کرد که فقط معلمانی موفق به دریافت لوح تقدیر وزیر آموزش و پرورش می‌شوند که توانسته باشند بیش از ۱۰۰۰ برگه امتحانی آزمون‌های نهایی را تصحیح نمایند.

در این اطلاعیه آمده است که به مصححانی که بر اساس ضوابط حداقل ۱۰۰۰ برگه آزمون نهایی را تصحیح کنند لوح تقدیر وزیر اعطا خواهد شد.

ماجرا از این قرار است که تصحیح برگه‌های آزمون‌های نهایی مقطع متوسطه برای معلمان تا سال گذشته امری اختیاری تلقی می‌شد و دبیران چنانچه در امر تصحیح برگه‌های آزمون نهایی شرکت می‌کردند، برای این کار حق الزحمه دریافت می‌کردند اما پرداخت این حق الزحمه یک سال به طول می انجامید. که این خود نشان از بی انگیزگی معلمان برای تصحیح برگه های امتحانی است.

اگرچه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ از معلمان خواسته شد تا حتما در فرآیند تصحیح برگه‌های آزمون نهایی پایه دوازدهم مشارکت کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طبق روال سال‌های قبل همه معلمان در این فرآیند مشارکت نکردند و دلیل آن علاوه بر تاخیر زیاد در پرداخت حق الزحمه، الکترونیکی شدن فرآیند تصحیح بود.

گویا امسال نیز آموزش و پرورش با همین مشکل مواجه است که اطلاعیه ای مبنی بر دریافت لوح از وزیر برای مصححان در نظر گرفته است. اگرچه این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع کیفیت تصحیح برگه‌های دانش آموزان را تحت الشعاع خود قرار داده است.

اینکه یک معلم بخواهد ۱۰۰۰ برگه اسکن شده امتحانی را از روی یک رایانه تصحیح نماید، بدون شک برای تصحیح درست و دقیق نیازمند صرف زمان بسیاری خواهد بود. این موضوع جدای از دسترسی داشتن به یک سرعت اینترنت مناسب و همچنین چشم‌های سالم است.

تمام این دغدغه‌ها در حالی مطرح می‌شود که دقیقا نمرات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش آموزان در پذیرش آن‌ها در آزمون کنکور بسیار مهم است و حتی یک نمره می‌تواند در سرنوشت آن‌ها تاثیرگذار باشد.

سال پرچالش برای کنکوری‌ها

براساس مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیرگذار خواهد بود. در سال ۱۴۰۲، سهم نمرات امتحانات ۴۰ درصد بود که این سهم در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد.

براساس مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نمرات امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیرگذار خواهد بود. در سال ۱۴۰۲، سهم نمرات امتحانات ۴۰ درصد بود که این سهم در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد.

کنکور سراسری از سال ۱۴۰۱ دستخوش یکسری تغییرات اساسی شد که یکسری از آن ها جزو مهم ترین و اصلی ترین تغییرات محسوب می شود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار خواهد بود. همچنین از سال ۱۴۰۵ معدل پایه دهم نیز در کنکور موثر خواهد شد.

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش اعمال قطعی سوابق تحصیل دانش آموزان را از مهم ترین تغییرات کنکور در این مصوبه عنوان کرده بود: منظور از سابقه تحصیلی دانش آموزان در کنکور، نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه است که امتحانات آن به شیوه نهایی و سراسری و تشریحی برگزار می‌شود نه امتحانات داخلی.

سلطانیان گفته بود: تأثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۳ از ۴۰ به ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در کنکور سال ۱۴۰۴ نیز این سهم به ۶۰ درصد قطعی و شامل پایه یازدهم و دوازدهم می‌رسد و سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۵ نیز شامل هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود.

اصرار بر مصوبه کنکور، واکنش مجلس به ناتوانی در برگزاری امتحانات نهایی بود

یکم خرداد ۱۴۰۳، مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل در مجلس تصویب شد. علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در این باره گفت: مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل که قبلا توسط شورای نگهبان ردشده بود، امروز(یکم خرداد) با اصرار نمایندگان مجلس به مجمع‌ تشخیص مصلحت نظام رفت. آموزش‌ و‌ پرورش در روز‌های اخیر، ناتوان در صدور کارت ورود به جلسه امتحان نهایی برای برخی داوطلبان بود و در نهایت اعلام کرد که داوطلبان صرفا با کارت شناسایی عکس دار می‌توانند به حوزه امتحانی ورود کنند!

سید محمد مولوی، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به اصرار نمایندگان بر مصوبه کنکوری خود، گفت: رأی بالای نمایندگان مجلس به مصوبه کنکور به علت ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی و ایرادات نحوه صدور کارت امتحانات نهایی بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس یادآور شد: در متن مصوبه مجلس که به آن اصرار ورزید آمده است؛ «وزارت آموزش و پرورش مکلف است تمامی زیرساخت‌های لازم جهت اعمال تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) سال ۱۴۰۶ و بعد از آن را فراهم کند و تا موعد یاد شده، آزمون سراسری سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال آزمون سراسری سال‌ قبل از سال‌ ۱۴۰۲ برگزار می‌شود»، اما با توجه به برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت ماه و نوبت دوم در تیرماه، قطعا این مصوبه به کنکور ۱۴۰۳ نمی‌رسد.

به گفته وی، این مصوبه پیش‌تر از سوی شورای نگهبان رد شد و یکم خرداد مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد. بر اساس روال معمول این مصوبه باید در مجمع بررسی شود که در صورت تأیید مجمع اجرایی خواهد شد.

در رابطه با طرح کنکوری مجلس، احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس عنوان کرد: نکته مهم این طرح این بود که میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌‎شود و به این ترتیب میزان تأثیر و بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری نیز در شورا تصمیم گیری خواهد شد.

وی گفت: با تصویب این طرح، چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده، ملغی خواهد شد. از ابتدا نیز معتقد بودیم شورا حق ورود به این تغییر قانون مجلس را نداشت.

تأثیر قطعی معدل در نتایج کنکور به روال جاری خواهد ماند

اما روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوبه اصراری مجلس شورای اسلامی در خصوص تاخیر تاثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) تا سال ۱۴۰۶ را به مصلحت ندانست و تاثیر معدل در تعیین تراز و رتبه کنکور سراسری طبق روال جاری خواهد ماند.

مصوبه جدیدی نداشته ایم

در این خصوص نیز طبری، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش به عصراقتصاد گفت: اتفاق جدید نیفتاده و آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای آموزش و پرورش و شورای سنجش و پژوهش دانشجو، به قوت خود باقی است و هیچگونه لغو مصوبه ای نداشته ایم. اقداماتی هم که صورت می گیرد براساس همان مصوبات است. اعمال سوابق تحصیلی فقط مربوط به پایه دوازدهم می شود که امسال ۵۰ درصد است و ما آن را محاسبه و به سازمان سنجش ارسال خواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا