کد خبر: 300302130477
جهانروزنامه

آژانس بین المللی انرژی نسبت به کمبود احتمالی نفت هشدار داد

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته سازمان دیده بان انرژی، تقاضای جهانی بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸، ۶ درصد افزایش خواهد یافت.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) چشم انداز خود را برای تقاضای جهانی نفت به رکورد ۱۰۲.۳ میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش داده است و گفته است که این حجم از تقاضا ناشی از اقتصادهای با رشد سریعتر در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش میان‌مدت خود که این هفته منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ رشد ۶ درصدی داشته باشد و به ۱۰۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که ۵.۹ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح سال ۲۰۲۲ بیشتر است.

این رشد با تقاضای شدید بخش‌های پتروشیمی و هوانوردی حمایت می‌شود.

بر اساس این گزارش، حدود سه چهارم افزایش در دوره شش ساله تا سال ۲۰۲۸ مربوط به آسیا خواهد بود و هند به عنوان منبع اصلی رشد تا سال ۲۰۲۷ از چین پیشی خواهد گرفت.

این آژانس گفت که با توجه به سیاست‌های انتقال انرژی در بیشتر دوره، تقاضای نفت در آمریکای شمالی و اروپا در شرایط انقباضی قرار خواهد گرفت.

چین، که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش تقاضای نفت پس از همه گیری مواجه است، پیش بینی می شد که رشد تقاضایش از سال ۲۰۲۴ به بعد کند شود.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد که بخش پتروشیمی جهانی محرک اصلی رشد تقاضای جهانی نفت باقی خواهد ماند، زیرا گاز مایع (LPG)، اتان و نفتا بیش از نیمی از افزایش بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۸ و نزدیک به ۹۰ درصد از نفت را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، با اتمام همه گیری و با بازگشت به حالت عادی سفر بوسیله خطوط هوایی پس از بازگشایی مرزها، بخش حمل و نقل هوایی نیز به شدت گسترش خواهد یافت.

همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد که رشد تقاضای سالانه از ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ به ۰.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۸ کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده یک چرخش تاریخی به سمت منابع انرژی با آلاینده کم تر است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: “تغییر به سمت اقتصاد انرژی پاک در حال افزایش است و اوج تقاضای جهانی نفت در پیش است درست قبل از پایان این دهه که با پیشرفت خودروهای الکتریکی، بهره‌وری انرژی و سایر فناوری‌ها همراه است.”

سازمان جهانی انرژی خاطرنشان کرد که «تغییر بی‌سابقه جریان‌های تجارت جهانی» و انتشار اضطراری از ذخایر استراتژیک نفت اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در سال گذشته «به ذخایر صنعت اجازه بازسازی و کاهش تنش‌های بازار» را در میان افزایش تقاضا داد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد که انتظار دارد سرمایه گذاری در اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۳ به ۵۲۸ میلیارد دلار برسد که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ و افزایش ۱۱ درصدی نسبت به رقم سال گذشته است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا