کد خبر: 17080053862
سلامت و رفاه

آیا استفاده از فویل و یا ظروف آلمینیومی سرطان زاست؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد، خطر داشتن یا نداشتن استفاده از ظروف آلمینیومی در پخت غذاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس‌ای تودی، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا استفاده از ظروف آلمینیومی خطر دارد و سبب بیماری‌هایی نظیر سرطان می‌شود.

پایگاه آمریکایی «یو اس‌ای تودی» در گزارشی به تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ با عنوان «بررسی واقعیت قرار گرفتن در معرض آلمینیوم از طریق غذا سبب ایجاد مشکلات عصبی یا سرطان نمی‌شود» به این مسأله پرداخته است.

در این گزارش آمده که ادعا شده است گرما سبب می‌شود تا آلمینیوم به غذا نفوذ کرده و سبب زوال عقل، آلزایمر، پارکینسون و سرطان می‌شود. یک مقاله بدون تاریخ از وبسایتی با نام «راز‌های زیبایی طبیعی» در حال گردش در شبکه‌های اجتماعی است و هشدار داده که پخت و پز در آلمینیوم سبب می‌شود این ماده وارد غذا شده و سبب سرطان و دیگر بیماری‌های عصبی از جمله زوال عقل، آلزایمر، و اختلالات اوتیسمی می‌شود.

یو اس‌ای تودی در ادامه نوشت آلمینیوم در بسیاری از محصولات خانگی، از وسایل و ظروف آشپزی گرفته تا فویل غذا، بیکینگ پودر و حتی دارو‌های بی نسخه وجود دارد آلمینیوم، رایج‌ترین فلز در روی زمین است که ۸ درصد از جرم زمین را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل، آلمینیوم به معنای واقعی کلمه در همه جا وجود دارد؛  آب نوشیدنی، برخی میوه ها مانند مرکبات، آلمینیوم بیشتری به نسبت بقیه دارند.

به شکل طبیعی، به ندرت آلمینیوم به شکل فلزی آن دیده می‌شود معمولا آلمینیوم در محیط زیست به شکل نمک‌های آلمینیوم یا دیگر ترکیباتی مانند «سیترات آلمینیوم» یافت می‌شود این مواد در محیط و شبکه غذایی به گردش در می‌آید افراد بزرگسال به شکل طبیعی بین ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم آلمینیوم در هر زمانی در بدن خود دارند.

در ادامه این گزارش آمده است  آلمینیوم یک ماده غذایی نیست؛ اما در افزودنی‌های غذایی، ترکیبات آلمینیومی به عنوان نگهدارنده، رنگ  یا خمیر نان بدون مخمر استفاده می‌شود سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا در ایمیلی تأیید کرد این سازمان استفاده از آلمینیوم را در غذا، آماده سازی غذا و دارو بی خطر می‌داند.

تحقیقات در خصوص صحت تأثیر آلمینیوم بر سلامتی بزرگسالان

در حالی این مطلب صحیح است زمانی که در فویل آلمینیومی غذایی را می‌پزید یا با ظروف آلمینیومی غذایی را تهیه می‌کنید، مقداری آلمینیوم وارد غذا می‌شود؛ اما این مطلبی نادرست است که استفاده از آلمینیوم عوارض جانبی بر سلامت افراد بزرگسال دارد.

بدن شما کمتر از یک درصد از آلمینیوم پس زمینه را در غذا  یا آب نوشیدنی جذب می‌کند و ۹۵ درصد آن توسط کلیه‌ها پاکسازی می‌شود بیشتر آلمینیوم‌های محیطی که در معرض آن هستید، ظرف ۲۴ ساعت از سیستم بدنی شما خارج می‌شوند.

یک فرد بالغ تقریبا ۷ تا ۹ میلی گرم روزانه آلمینیوم می‌خورد و این مقدار می‌تواند بر حسب محیط زیست فرد و یا نوع رژیم غذایی و ابزار پخت و پز، متفاوت باشد با این حال، نه «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) و نه «سازمان ایمنی غذای اتحادیه اروپا» (EFSA) هیچ کدام به این نتیجه نرسیده اند که این میزان قرار داشتن در معرض آلمینیوم به قدری است که سبب ایجاد مشکلاتی در افراد بزرگسال شود.

درست است که در معرض آلمینیوم قرار گرفتن با برخی بیماری‌ها از جمله زوال عقل، اختلالات عصبی و تحریک ریه مرتبط است؛ اما این موارد با کار‌های روتین و روزانه و نیز رژیم غذایی و پخت و پز معمولی که افراد دارند، اتفاق نمی‌افتد.

به نوشته این گزارش، زوال عقل و انسفالوپاتی مرتبط با آلمینیوم در افراد سالمندی دیده شده که دارای اختلال در عملکرد کلیه هستند باید گفت این موارد گاهی اوقات (به شکل نادر) زمانی که محلول دیالیز توسط آلمینیوم آلوده شده است، اتفاق می‌افتد در واقع زمانی که کلیه‌ها کار نمی‌کنند، آلومینیوم رژیم غذایی می‌تواند در بدن انباشته شود و باعث زوال عقل شود. دیالیز قرار است سبب از میان بردن چیز‌هایی شود که یک کلیه مشکل دار و نارسا قادر به حذف آن نیست؛ بنابراین اگر محلول دیالیز توسط آلومینیوم آلوده شود، این امر سریعتر اتفاق می‌افتد.

همچنین موارد دیگری که آلمینیوم سبب مشکلات در سیستم عبی می‌شود نیز خیلی نادر است؛ به مانند زمانی که کارگران در معرض مقدار کم و یا زیاد غبار و یا دود آلمینیوم در مکان‌هایی مانند کاخانه جات آلمینیوم و یا معادن آلمینیوم قرار گیرند.

همچنین اگرچه گفته می‌شود که میان آلزایمر و اختلالات اوتیسمی با آلمینیوم ارتباط وجود دارد؛ اما در هیچ موردی، مدرکی قطعی مبنی بر اینکه آلمینیوم سبب این موارد شده است، وجود ندارد.

همچنین این ادعا که آلمینیوم باعث سرطان می‌شود نیز غلط است. نقش آلمینیوم در ایجاد سرطان هرگز ثابت نشده است. اگرچه کارگران کارخانه ذوب آلمینیوم در خطر بالاتری از ابتلا به سرطان قرار دارند؛ اما این به دلیل آن است که آن‌ها در معرض دیگر مواد شیمیایی در آنجا قرار دارند.

نتیجه پایانی

پایگاه یو اس‌ای تودی در انتها نوشت بر اساس تحقیقات ما این ادعا که آلمینیوم از طریق گرما وارد غذا می‌شود و سبب آلزایمر، اوتیسم، زوال عقل و سرطان می‌گردد «تقریبا نادرست» است. با اینکه این مطلبی درست است که غذا و آب اغلب دارای آلمینیوم است و سطح آلمینیوم در غذا در گرما و شرایط اسیدی افزایش می‌یابد؛ اما این که بودن در معرض این آلمینیوم با عوارض و پیامد‌های جانبی سلامتی در افراد بزرگسال همراه است، نادرست است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا