کد خبر: 09020180225
جهانروزنامه

آیا رنو در روسیه در حال واگذاری مجانی سهام خود به دولت پوتین است؟

ترجمه: محمود نواب مطلق

وزیر بازرگانی روسیه اعلام کرد گروه خودروسازی فرانسوی «رنو» سهام ۶۸ درصدی خود درسرمایه شرکت «آوتوواز» را علاوه بر تمام سهام خود در این کشور؛ به صورت نمادین به ارزش یک روبل به یک نهاد روسی واگذار می‌کند.

این درحالیست که خودروساز فرانسوی به تازگی چندین میلیاردیورو برای نوسازی تجهیزات صنعتی خود در روسیه هزینه کرده‌است.

سئوال این است که چرا دولت فرانسه به عنوان سهامدار اصلی این گروه خودروساز و همچنین خود رنو هنوزهیچگونه توضیحی در این خصوص نداده‌اند؟

براساس اخبار خبرگزاری رویترز به نقل از،اینترفاکس آژانس خبری بخش خصوصی روسیه «دِنیس مانتوروف» وزیر بازرگانی روسیه تأئید کرد شرکت رنوی فرانسوی به زودی سهام ۶۸ درصدی خود در سرمایه شرکت «آوتوواز»، شریک روس خود را به یک مؤسسه علمی در مسکو واگذار می‌کند. قیمت پرداختی به شرکت رنو به صورت نمادین یک روبل (۰۱۳/۰ یورو) خواهد بود.

درعین حال وزیر بازرگانی بدون ارائه هیچگونه جزئیاتی اعلام‌کرد این امکان برای شرکت رنو وجود خواهد داشت تا بتواند  ظرف پنج شش سال آینده سهام خود را بازخرید کند.

اما در عین حال «دِنیس مانتوروف» وزیر بازرگانی روسیه تأکید کرد:« اگر در این مدت ما در این شرکت سرمایه گذاری کنیم قیمت آن در بازخرید سهام لحاظ خواهد شد.

ما به کسی هدیه نمی‌دهیم.» براساس اخبار اینترفاکس وزیر بازرگانی روسیه همچنین از واگذاری سهام شرکت رنو در دو شرکت روس دیگر به نام های «آوتووازو آوتو فراموس» به دلیل «ناتوانی در حفظ توانمندی ها و عملکرد بخش های مختلف خود در روسیه ناشی از کمبود ذخایر مالی خبر داد.»

رنو از سهامداران عمده این دوشرکت روس است. «آوتو فراموس» که در حقیقت مخففی از نام‌های «اتو»، «فرانسه» و «مسکو» است؛ کارخانه خودروسازی رنو در روسیه است که در سال ۱۹۹۸(۱۳۷۷) با مشارکت شهر مسکو تأسیس شد و از سال۲۰۱۲(۱۳۹۱) این خودروساز فرانسوی۱۰۰ درصد سهام آن را در اختیار گرفته و۶هزار کارمند در آن دارد.

این کارخانه همچنین شش مدل رنو با نام‌های« لوگان، ساندِرو، داستر، لَتیتود،فلوآنس و کُلِئوس» در مسکومونتاژ می‌کند. «آوتوواز» اولین خودورساز روس است که «لادا» را تولید می‌کرده و گروه خودروسازی «رنو» از سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷) سهامدار آن شد.

گروه خودروسازی «نیسان» نیز از سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) به این مجموعه پیوست. این دو شرکت روسی که رنو سهامدار عمده آنست در روسیه سه کارخانه دارند و۴۰ هزار نیرو به کار گرفته‌اند.

کارخانه «توگلیاتی» یکی از بزرگترین کارخانه‌های جهان و مهمترین کارخانه خودروسازی شرکت «آوتوواز» در سواحل رود ولگا در ۱۰۰۰ کیلومتری مسکو واقع شده است. این کارخانه با۳۰۰ کیلومتر خط تولید و ۳۵ هزار نیرو، ۶۵۰هزاردستگاه خودرو در سال تولید می‌کند. این کارخانه در حال حاضر دو نشان «لادا» و «رنو» را تولید می‌کند.

کارخانه «لادا ایزحِوسک» نیز در شهر« ایزحِوسک» واقع در۱۲۰۰ کیلومتری شرق مسکو نشان«لادا» را تولید می‌کند. در نهایت کارخانه رنوی شهرمسکو که از سال ۲۰۰۵(۱۳۸۵) مشغول فعالیت است و در حال حاضر چهار نشان خودرو برای رنو و نیسان تولید می‌کند. در مجموع گروه خودروسازی رنو ۳۰درصد صنعت خودروسازی روسیه را در اختیار دارد.

« دِنیس مانتوروف» گفت:« دو شرکت «نامی و رُوستِک» از این پس به صورت مشترک مدیریت شرکت «آوتووواز» را برعهده خواهند گرفت.» «نامی» در حقیقت مخفف نام« مؤسسه مرکزی پژوهشهای علمی خودرو و موتور خودرو» است.

این مؤسسه اصلی‌ترین سازمان علمی روسیه در زمینه توسعه صنعت خودرو محسوب می‌شود. « رُستِک» مجموعه بزرگی از بنگاههای اقتصادیست که اغلب آنها در زمینه‌های دفاعی فعالیت می‌کنند. این مجموعه نیز سهامدار دیگر « آوتوواز» با ۳۲درصد از سهام آنست.

مدیر«رُستِک» از فعالان سابق «کاگِبِ» و از نزدیکان ولادیمیر پوتین به نام «سِرگئی چِمِزوُف» است. به دنبال جنگ روسیه و اوکراین گروه خودروسازی رنو تحت فشارکشورهای غربی مجبور شد فعالیتهای خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد.

این گروه همچنین روز جمعه ۲۲ آوریل (۲اردیبهشت) در گزارش کاری سه ماهه نخست سال خود اعلام کرده بود به دلیل کمبود شدید نیمه‌هادیها و تعلیق فعالیتها ناشی از جنگ روسیه و اوکراین گردش مالی سالانه‌اش با افت ۷/۲ درصدی معادل۷/۹ میلیارد یورو مواجه بوده‌است.

«تیِری پیِتون» مدیر امور مالی «رنو» در این خصوص می‌گوید:«خروج از روسیه برای گروه رنو خسارت بزرگیست. چراکه از سال ۲۰۱۰(۱۳۸۷) میلیاردها یورو برای نوسازی تجهیزات صنعتی در روسیه هزینه کرده‌ایم.»

نکته قابل توجه دیگر آنکه نه گروه خودروسازی «رنو» و نه دولت فرانسه به عنوان سهامدار عمده این گروه خودروساز حاضر به پاسخگوئی در مورد این واگذاری سهام گسترده و مجانی در روسیه نیستند.

از سوی دیگر با تشدید تحریمها بر ضد روسیه دولت این کشور درصدد است کنترل بازارهای سرمایه خودرا بیشتر به دست بگیرد. مسکو تهدید کرده، سرمایه‌های خارجی را مصادره خواهد کرد. جنگ روسیه و اوکراین منجر به خروج حجم گسترده‌ای از فعالان اقتصادی خارجی مستقر در این کشور در اثر فشار دولت‌های غربی و اعمال تحریم‌ها بر ضد روسیه شده است.

اغلب این شرکتهای خارجی مجبورند با تحمل خسارات فراوان سهام خود را به مقامات محلی روسیه به حداقل قیمت بفروشند.

نمونه بارز این مورد که بسیار هم رسانه‌ای شد بانک فرانسوی «سوسیِته ژِنِرال» است که مجبور شد با ضرر ۳میلیارد یورویی سهام خود در یکی از زیرمجموعه‌های روسی‌اش به نام «روسبانک» را به شرکت «اَنتِروس کَپیتال» بفروشد.

این شرکت یک شرکت سرمایه گذاری به ریاست ولادیمیر پوتانین ثروتمند سرشناس روس است.

منبع: روزنامه تریبون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا