کد خبر: 14120072751
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطاتمجلس

آیا نفوذی‎ ها شاخ دارند؟

محسن علی‌آبادی، مشاور سازمانی

حتماً خبرهای نفوذ در رده ‎های مختلف کشور را شنیده و دنبال می‎ کنید. خیلی اوقات این خبرها تکان‎ دهنده و نگران‎ کننده است. اما چند سوال؟ آیا نفوذی‎ ها شاخ دارند؟ دارای ظاهر عجیب و غریبی هستند؟ طرح ‎ها و اقدامات عیان علیه کشور انجام می ‎دهند؟ یا خیلی ساده فقط با یک تلنگر کوچک طرح‌ها را از مسیر درست خارج می‎ کنند تا مردم رودر روی آن طرح‌ها قرار بگیرند؟

شاید مثلاً در زمان گران کردن بنزین بجای اینکه برای مردم به عنوان مالکان و حامیان کشور توضیح داده شود، خیلی یواش در گوش مسئولی گفته‌اند بگو من خبر نداشتم و صبح فهمیدم. تا این طوری غوغایی از عصبانیت برپا شود.

یا برای طرح افزایش جمعیت به جای اینکه تسهیلاتی برای افرادی که در تفکر فرزندآوری هستند قائل شوند در گوش مسئولی گفته‌اند شیوه‎ها و روش‎ های جلوگیری از بارداری را ممنوع کنید.

خیلی ساده ما در کشور افرادی داریم که شاید مردد برای فرزند‌آوری هستند، حال برای داشتن جامعه جوان و شاداب بهتر است به این افراد که خود تا حدودی مشتاق ولی مردد هستند امکانات و تسهیلات بدهیم یا برویم سراغ کسانی که اصلاً فرزند نمی‎ خواهند و آنها را مجبور به داشتن فرزند ناخواسته بکنیم؟ آیا آسیب‎ های روحی وارد به یک فرزند ناخواسته در طول رشد قابل جبران خواهد بود؟ آیا این همان تلنگر نفوذ برای از بین بردن یک طرح خوب نیست؟

بیایید مثال دیگری را بررسی کنیم، طرح صیانت از فضای مجازی. اینکه هر کشوری باید شبکه اطلاعات ملی داشته باشد و کشوری چون ما که همواره ضربه خورده از کشورهای استعمارگر مثل آمریکا بوده است و نیاز دارد فرضاً برای روزی که خدمات بعضی سایت‎ ها مثل گوگل گرفته شود، چاره ‎اندیشی کند، مطلب دور از ذهنی نیست کما اینکه همگان دیدند که خدمات گوگل از هوآوی چین گرفته شد یا اینستاگرام مطالب مربوط به سردار سلیمانی را یکطرفه سانسور کرد و امثالهم.

اما اینجا است که شبکه نفوذ تلنگر کوچکی می زند؛ در گوش مسئولی گفته می‎ شود اعلام کن اینستاگرام و واتس اپ باید در ایران دفتر داشته باشند تا اجازه کار یابند و همگان می‌دانند که امکان این درخواست در شرایط فعلی صفر است و اینگونه مردم رودرروی اینگونه طرح ‎ها قرار می‎ گیرند.

طرح‌هایی که نکات ارزنده‌ای می ‎توانند برای کشور داشته باشند اما با یک تلنگر شبکه نفوذ کاملاً کارایی خودشان را از دست می‌دهند.

نفوذی شاخ و دم ندارد، ظاهرش از همه ما موجه ‎تر و رگ گردنش از همه متورم‌تر است، بیش از همه داد و فریاد می ‎کند و به ظاهر صلاح کشور را می‎خواهد و فقط از راه دیدن نتایج تصمیماتش می‌شود فهمید که شهر نیست و مافیاست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا