کد خبر: 04119913291
روزنامهسلامت و رفاهکشاورزی

کرونا چگونه از ما مصرف‌کنندگانی اخلاقی ‌تر ساخته است

ترجمه: فاطمه موسی‌زاده

«سال گذشته واقعا ضربه‌ای جدی به آگاهی من وارد کرد جوری که به جلو پرتاب شدم.»؛ کیمبرلی برد، زن ۳۲ ساله ساکن شمال غربی انگلستان با این اظهار نظر می‌خواهد بگوید که همه‌گیری کرونا او را به مصرف‌کننده‌ ای با اخلاق و آگاهی بیشتر از محیط زیست تبدیل کرده است.

او می‌افزاید: «من از محصولاتی استفاده می‌کنم که گزینه‌های سازگارتری با محیط زیست دارند. از هرچه بتوانم، دوباره استفاده می‌کنم و هر چیزی را که نیازی به آن ندارم، اهدا می‌کنم.»

ویروس کرونا و موانع ناشی از همه‌گیری آن، باعث افزایش ناامنی‌های کاری و مالی برای بسیاری از ما شد؛ شاید فکر کنید که مجبور بودیم هنگام خرید بی‌سروصدا اصول اخلاقی و نگرانی‌های زیست محیطی خود را کنار بگذاریم، اما گزارش ها و مطالعات متعدد نشان داده است که عکس این قضیه صادق است و ویروس کرونا  به ایجاد جهانی بهتر و سالم‌تر کمک کرده است.

با نگاهی به نظرسنجی جهانی ۲۰۲۰ که شرکت مشاور مدیریت Accenture انجام داده است؛ می بینیم که مصرف‌کنندگان «به طرز چشمگیری تکامل یافته‌اند». مطابق با آمار ۶۰درصد اشخاص از ابتدای همه‌گیری کرونا خریدهای سازگارتری با محیط زیست داشته‌اند و البته پایدارتر و اخلاقی‌تر. این شرکت اضافه کرده است که از هر ۱۰ نفر ۹ نفر گفتند که احتمالاً به این کار ادامه می دهند.

آیا ما شاهد یک انقلاب اصلاحی هستیم؟ یعنی مصرف‌کنندگان  به نحوی اخلاقی و حافظ  محیط زیست خواهند شد که ماندگار خواهد ماند؟

الیور رایت، مدیر بخش کالاها و خدمات مصرفی در Accenture ، می گوید: «واضح است که شکل مصرف بسیار متفاوت از [قبل از ظهور کووید] به نظر می رسد.»

او اضافه می‌کند: «این یک رویداد قوی سیاه است (یک واقعه غافلگیرکننده که تأثیر عمده و پایداری دارد). این باعث می‌شود، مردم بیشتر در مورد متعادل کردن آنچه می‌خرند و نحوه گذران وقت خود با مسائل جهانی به نحو پایداری فکر کنند.»

اشلی ترنر، بنیانگذار شرکت Farmbox Direct، مستقر در نیویورک،  از نزدیک مشاهده کرده است که رفتار مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۰ چه مقدار تغییر کرده است. شرکت او از سال ۲۰۱۴ جعبه‌های میوه و سبزیجات ارگانیک را به خانه‌های مردم سراسر قاره آمریکا ارسال کرده است.

او می‌گوید سال گذشته این شرکت بیش از ۳۰ برابر در مقایسه با سال  ۲۰۱۹ سطح فروش خود را افزایش داده است. خانم ترنر ادامه می‌دهد: «یک‌شبه شرکت مجبور شد روش‌های عملیاتی خود را که معمولاً طی چند سال و با صرف چندین میلیون در بازاریابی ایجاد شده است، تغییر دهد.»

اگرچه برخی افراد شایستگی های کشاورزی ارگانیک را زیر سوال می برند ، تعداد افرادی که به طور کلی محصولات ارگانیک خریداری می‌کنند، در حال افزایش است. به طور کلی، پیش‌بینی می‌شد بازار محصولات ارگانیک ایالات متحده در سال گذشته با رشد ۹.۵ درصدی به ۲۵۲ میلیارد دلار رسیده باشد. داده‌های انجمن خاک نیز نشان داد که در انگلستان فروش دقیقاً به همان درصد افزایش یافته و به ۲.۶ میلیارد پوند رسیده است که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته است.

کلر مک درموت ، مدیر توسعه تجارت انجمن خاک، می گوید: «ویروس کرونا دقت ما را در انتخاب مواد غذایی به‌شدت بالا برده است و این نشان‌دهنده ضعف سیستم‌های تولید مواد غذایی و زنجیره‌های تأمین انعطاف‌ناپذیر است.»

گزارش‌ها در دو طرف اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) همچنین نشان داده است که کووید تعداد بیشتری از افراد را به انتخاب خرید محلی از مشاغل کوچک ترغیب کرده است. این پدیده می‌تواند با کاهش طول زنجیره‌های تأمین ، آثار زیست‌محیطی مواد غذایی و سایر محصولات را کاهش دهد.

نورینا میچان یکی از این افراد است. او که ۵۰ ساله و ساکن  لنوکستاون، نزدیک گلاسگو است، دلیل بسیار مشخصی برای شروع خرید محلی بیشتر، در سال گذشته داشت، اما می‌گوید که بعد از پایان همه‌گیری نیز به این نوع خرید ادامه خواهد داد.

با شروع اولین دوره قرنطینه در انگلستان، او در حال گذراندن دوره نقاهت بعد از سزارین بود و بنابراین نمی‌توانست به مغازه‌ها برود. او این راه حل را در صفحات محلی خود در Facebook Marketplace پیدا کرد.

میچان می‌گوید: «من میوه و سبزیجات تازه را از یک تامین‌کننده محلی تهیه می‌کنم و از قصابی در همین نزدیکی خرید  می‌کنم. من همچنین بعضی از غذاهای نیمه‌آماده را از یک هتل محلی خریداری کرده‌ام چراکه آنها [با تغییر خدماتشان] مجبور به سازگاری با این اوضاع شده‌اند.»

ارائه گزارش‌ها همچنین نشان داده‌اند که میزان فروش غذا‌های مخصوص اشخاص وگان (گیاهاخواران مطلق) در دوران قرنطینه در سال گذشته افزایش یافته است. در ایالات متحده ، گروه تجاری Plant based Food Association اعلام کرد که در سال گذشته در اولین دوران قرنطینه، فروش محصولات وگان ۹۰درصد افزایش یافته است. در همین حال ، وب سایت مواد غذایی انگلیس Vegan Kind گفته  است که فروشش در سال گذشته سه برابر شده است.

به نظر می‌رسد افزایش میزان نگرانی که اکنون در صنایع غذایی مشاهده  می شود ، در بخش پوشاک هم بی تاثیر نیست.

شرکت پوشاک کودکان انگلستان ، Frugi ، که لباس های خود را صرفاً از پنبه ارگانیک و پلاستیک بازیافتی تولید می‌کند، می‌گوید که در سال گذشته با هدایت سفارش‌های آنلاین ، ۶۰درصد افزایش فروش داشته است.

کووید آگاهی مردم را درباره مسائل زیست‌محیطی افزایش داده است.»

در حین قرنطیه، مردم وقت بیشتری را با خانواده خود می‌گذرانند ، وقت بیشتری را در داخل  خانه می گذرانند و وقت بیشتری را برای لذت بردن از چیزهای ساده زندگی سپری می‌کنند. نداشتن ترافیک هوایی و شنیدن آواز پرندگان به جای سر و صدای جاده بسیار مهیج است.

اما آیا واقعاً این افزایش مصرف‌گرایی  با اخلاق و زیست‌محیطی به همین صورت باقی خواهد ماند؟

 کارین ترینکتل، از واحد تحول پایدار شرکت کانتار می‌گوید: «در طول رکودهای اقتصادی گذشته، ما شاهد کاهش افرادی هستیم که پایداری [زیست‌محیطی] را در اولویت قرار می دهند، اما این بار داستان متفاوت به نظر می‌رسد.

دیدگاه مردم در مورد پایداری تقویت‌شده ، حتی تسریع شده است. ما در نقطه اوج قرار داریم. در سراسر جهان، مردم اشتیاق خود را برای تغییر ابراز می کنند.”

کیمبرلی برد  هم با این موضوع موافق است. او می‌گوید: «تغییرات کوچک می تواند به تغییرات بسیار بزرگتری اضافه شود.»

منبع: BBC

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا