کد خبر: 04060043508
دولتسیاست

آیت الله رئیسی: انتظار مردم از دولت سیزدهم برخورد جدی با منافذ فسادخیز است

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انتظار مردم از دولت پیگیری جدی مبارزه با فساد است، خاطرنشان کرد: باید منافذ فسادخیز شناسایی و اصلاح شود تا هر روز در کشور شاهد بروز یک موضوع یا ساختن یک پرونده در کشور نباشیم.

به گزارش تسنیم، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در جریان اولین نشست هیئت دولت سیزدهم که صبح امروز (پنج شنبه ۴ شهریور) برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز شاهد شرایطی در کشور هستیم که شایسته ملت بزرگ ایران نیست و این شرایط باید تغییر کند این مهم  نیازمند برنامه و نقش آفرینی مردان و زنانی است که هدف آنها گشایش در زندگی مردم است و خداوند هم به این عزم و اراده و یک پارچگی برکت خواهد داد.

وی ضمن تبریک به  وزرایی که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند، خاطرنشان کرد:  این امانتی که ملت به بنده و شما سپرده برای اینکه کشور را اداره کنیم، شکر این امانت داری این است که در مسیر این شکر حرکت کنیم.

اولین مسیر شکر این است که نعمت را به خوبی بشناسیم و بدانیم که این نعمت از جانب خدا است و بعد بدانیم که کجا از این نعمت باید استفاده کنیم. پس از این باید از خداوند شاکر باشیم.

عقب ماندگی جدی در بعضی حوزه ها

رئیس جمهور گفت: این امانت داری و نعمتی که خداوند به این دولت از جانب ملت عنایت کرده، شکر گذاری آن از این بابت است که شب و روز نشناسیم و با همه وجود نیروهایی کارآمد را به کار بگیریم و برخی عقب ماندگی های در کشور را جبران کنند.

ما امروز در بعضی حوزه های عقب ماندگی جدی داریم که باید جبران شود. مردم باید احساس پیشرفت در اجرای امور کنند. مردم باید احساس عدالت کنند و باید این احساس را داشته باشند که عدالت صرفا در کلام نیست و در اجرا نیز باید نشان دهیم که به نام دولت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی مصمم به اجرای عدالت هستیم و بدانیم که با اراده و تصمیم هر کسی را در جای خود و هر اقدامی را در جای خود به کار گیریم.

رئیسی با بیان اینکه سوال این است که آیا انقلابی گری با قانون مداری  می سازد؟ گفت: پاسخ به این سوال مثبت است. امام خمینی در این رابطه تصریح کرده بودند که نیروهای انقلابی ما قانونمدار هستند و قانونمداران ما با روحیه انقلابی قانون را اجرا می کنند.

البته یک جایی اگر اقتضا داشت که به خاطر شرایط کشور قوانین خاصی داشته باشیم که سازوکار آن در دولت وجود دارد.  ما در نظام ولایت فقیه هیچ بن بستی نداریم.

باید منافذ فسادخیز شناسایی و اصلاح شود

امروز رهبر انقلاب به همه امور مسلط هستند و سازوکارهایی برای ساماندهی شرایط تعیین شده به نحوی که بتوانیم کارهایی که اقتضای سرعت دارد به درستی انجام شود و گرفتار نوعی پیچیدگی های اداری نشویم. انضباط اداری لازم است ولی ما نباید گرفتار بروکراسی مرسوم اداری شویم.

وی با تاکید بر اینکه انتظار مردم از دولت پیگیری جدی مبارزه با فساد است، خاطرنشان کرد: باید منافذ فسادخیز شناسایی و اصلاح شود تا هر روز در کشور شاهد بروز یک موضوع یا ساختن یک پرونده در کشور نباشیم.

این شناخت یک دستگاه یا وزارتخانه به ویژه انجایی که دولت می خواهد به بخش خصوصی مجوز یا امتیازی بدهد باید در این جاها سازوکار هایی شفافی تعبیه شود تا بسترهای فسادزا را از بین ببریم.

رئیسی یادآور شد: رهبر انقلاب در پیام۸ ماده ای که در سال  ۸۰ صادر شد، وظیفه دستگاه های مختلف را در مقابله با فساد تبیین کردند. در این فرمان ۸ ماده ای وقتی به دولت رسیده اند به مسئله اصلاح سازوکارهای فساز زا تاکید کرده اند.

وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال

بنابراین نسبت به مسئله بسیار مهمی که من به مردم عزیز قول دادم که حتما در روز آغاز دولت به مسئولان و دولتمردان تاکید خواهم کرد مسئله مبارزه با فساد و رانت است.

ما باید مبادی ایجاد رانت را شناسایی و اصلاح کنند. ما در این حوزه یک دستورالعملی را آماده کردیم که بر اساس آن پیگیر تحقق این مسئله باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: همچنین مسئله ساخت یک میلیون  مسکن در هر سال است که انشاالله آقای قاسمی با جدیت و حساسیت این وعده را دنبال خواهند کرد تا محقق شود.

ما باید دولت صادق الوعدی باشیم و وعده های ما جنبه های رسانه ای و تبلیغاتی نباید داشته باشد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم خداوند متعال کمک کند تا در این دولت بتوانیم از تجربیاتی که در دولت های پیشین وجود داشته و از عبرت های آنها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد:   مردم امروز  در حوزه مسائل سیاسی، سیاست خارجی، اقتصادی و سیاست داخلی گله مندی هایی دارند و ما باید از این عبرت ها استفاده کنیم و مشکلات گذشته را تکرار نکنیم.

مبارزه با کرونا در اولویت

ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده بشویم و در عین حال آنچه که مردم و دولت ها را کامیاب کرده را با قدرت دنبال کنیم.

امروز دو مسئله اهم در کنار مسائل مهم داریم که یکی از آنها مبارزه با کرونا است. مسئله مقابله با کرونا باید توسط همه دستگاه ها پیگیری شود.

امروز نیروهای مسلح و بخش های مختلفی از کشور دست به دست هم دادند که لازم بوده ولی کافی نیست. ما باید هم مسئله واکسیناسیون و هم مسئله سلامت را تضمین کنیم.

در رابطه با این ویروس نباید منفعل رفتار کنیم. حتما باید نگاهمان به فعال شدن تبدیل شود. پیش بینی و پیشگیری صورت گیرد که بر شرایط غالب شویم که در این جهت لازم است همه دستگاه ها کمک کنند.

رئیس جمهور گفت: امروز در حاشیه تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی و شهدا، برای عرض خسته نباشید دیداری با کارکنان  بهشت زهرا داشتیم  عزیزانی که با تعداد زیادی از خانواده های مصیبت دیده مواجه هستند.

به واقع شرایط ویژه ای است که نیاز به یک کار شبانه روزی و تحولی دارد و یک نگاه جدی به مسئله نیاز است.

معیشت مردم و مهار گرانی و تورم از مسائل مهم برای دولت سیزدهم است

آقای مخبر به مسئله ورود واکسن و افزایش تولید واکسن به طور جدی ورود کرده  و وزارت خارجه نیز باید نسبت به رایزنی برای واردات واکسن با جدیت وارد شود.

رئیسی افزود: بخش های رسانه ای و اقناع ساز نیز بسیار مهم هستند تا علی الدوام برای اقناع سازی افکار عمومی اقدام کنند. بویژه اینکه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید هستیم.

همچنین مسئله معیشت مردم و مهار گرانی و تورم از مسائل بسیار مهم برای دولت سیزدهم است و مردم از ما توقع ساماندهی مسائل اقتصادی و معیشتی را دارند.

وی افزود: شرایط تحریم وجود دارد اما ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم باید مردم را هم مشارکت بدهیم. هر جا مردم به میدان آمده‌اند مشکلات حل شده است. مردم آماده کمک به دولت هستند.

شما وزرا از نظرات نخبگان استفاده کنید

آقای رئیسی همچنین خطاب به وزرا گفت: شما وزرا از نظرات نخبگان استفاده کنید همچنین در حوزه خود یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی تهیه کنید.

رئیس جمهور  با بیان این‌که معاون اول هماهنگ کننده بخش‌های اقتصادی دولت است، تصریح کرد: با شروع کار آقای رضایی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی را فعال می‌کنیم.

ستاد اقتصادی دولت هم فعال می‌شود و با روحیه جهادی و بسیجی کارها باید دنبال شود. شما وزرا در عمل اثبات کنید در کوتاه مدت می‌توان اقداماتی انجام داد.

وی در پایان یادآور شد: شنبه خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رسیم و از رهنمودهای ایشان بهره می‌بریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا