کد خبر: 12109910564
شخصیت ها

آیت الله مصباح یزدی درگذشت

آیت الله مصباح یزدی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری پس از سال‌ها نشر معارف اهل بیت (ع) امروز به جوار رحمت حق پیوست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری که  در چند سال اخیر از بیماری گوارشی رنج می برد به دلیل ضعف مفرط جسمانی  و تشدید بیماری در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، عصر امروز در  ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

او در ۱۱ بهمن ۱۳۱۳ در یزد به دنیا آمد.

آیت الله مصباح یزدی دوره  مقدمات و سطح را در حوزه علمیه  یزد گذراند، در سال ۱۳۷۱ه‍. ق عازم نجف اشرف شد، و پس از یک سال برای ادامه تحصیل راهی قم شد او حدود ۸ سال به‌طور مداوم در درس فقه آیت الله بروجردی(ره) شرکت کرد. در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

آیت الله مصباح یزدی  به مدت  ۸ سال در دروس فقه و اصول امام خمینی(ره)،۱۵ سال در درس فقه آیت الله محمد تقی بهجت(ره) و ۲ سال در درس آیت الله محمد علی اراکی(ره) شرکت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد.

او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرده است.

آیت الله مصباح یزدی آثار متعددی درباره علوم اسلامی از جمله تفسیر، فلسفه و معارف اسلامی دارد؛ کتاب‌های «آموزش فلسفه»، «اخلاق در قرآن» و «نظریه سیاسی اسلام» از جمله آثار اوست.

او از مهم ترین نظریه پردازان و مدافعان اصل ولایت مطلقه به شمار می رفت و سخنرانی ها و آثار متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآورد.

مرحوم آیت الله مصباح یزدی ،مجتهد، بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان حوزه علمیه قم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا