کد خبر: 260802143459
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

آینده بازار بورس مبهم

حمید میرمعینی/ کارشناس بازار سرمایه

معاملاتی که طی مدت گذشته شکل گرفته نمی‌تواند نشان‌دهنده روند ریزشی باشد، به نظر می‌رسد که بازار به یک دوره اصلاحی یا استراحت نیاز داشته تا خبرهای جدید از راه برسد.

اتفاق‌هایی که در چند ماه اخیر رخ‌داده مانند انتخابات ریاست جمهوری، اوضاع سیاسی بین‌المللی، افزایش نرخ دلار و همچنین گزارش سه‌ماهه‌ شرکت‌ها اثرات خود را بر قیمت نمادها گذاشته‌اند‌ و از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار جدید بود.

در صورتی که سیاست‌گذاری‌های دولت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی یک مقداری روشن‌تر شود و همین‌طور مبتنی بر آن‌ بازارها هم تحلیل و تکلیف خود را روشن کنند، می‌توانیم شاهد اتفاقاتی در بازار سرمایه باشیم؛ چراکه سیاست‌گذاری‌های دولت در نرخ ارز در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مهم خواهد بود.

نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش‌های ۶ ماهه یا ۳ ماهه دوم شرکت‌ها هم می‌تواند اثرگذاری قابل‌ملاحظه‌ای بر روند بازار سرمایه داشته باشد که عمدتاً به نظر می‌رسد که اثرگذاری خوبی باشد.

برای اصلاحات و تغییرات معنادار زمان نیاز است. بازار قوی است و سطح تحلیل برای آن به‌درستی و منطقی شکل می‌گیرد و به نظر نمی‌رسد با ادعاها بتوان بازار را تحت کنترل درآورد.

باید محتوا و بنیان اقتصاد و بورس به صورت واقعی تغییرات با اهمیتی داشته باشد. رویکرد صرف وزیر اقتصاد نمی‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.

بازار در حال حاضر تحت تأثیر تغییرات زیرساختی بازار سرمایه نیست و بیشتر عوامل کلان مانند نرخ بهره، نرخ دلار، انتظارات تورمی و قیمت‌گذاری در آن نقش بازی می‌کنند. این موارد معلول علت‌های بزرگ‌تری مانند مذاکرات هسته ای، بحث تأمین کسری بودجه و تغییرات کلان و سیاست‌گذاری‌ها هستند.

البته قیمت جهانی نفت هم تأثیرگذار است و به نظر نمی‌رسد در قیمت جهانی تغییرات محسوسی را داشته باشیم و رویکرد دولت و سیاست‌گذاری‌های آن‌هم در حوزه پالایشی به‌گونه‌ای است که احتمالا شاهد تغییرات قابل‌ملاحظه ای نباشیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا