کد خبر: 021101117790
جهانروزنامه

آینده قیمت نفت چگونه خواهد بود؟

ترجمه: مرتضی ایراندوست

قیمت نفت خام منوط به تقاضای دوره ای و نوسانات عرضه است. شیوع COVID-19 با کاهش تقاضا بر قیمت نفت خام تأثیر گذاشته است. با وجود این که اقتصاد رو به بهبود است، عدم تردیدهای جهانی همچنان بر قیمت نفت تأثیر می گذارد.

قیمت نفت بار دیگر درحال افزایش است و باعث کاهش اعتماد مصرف کننده شده و بر اقتصاد سایه افکنده.  تشدید نگرانی ها از تداوم تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت خام تنها در ژانویه بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت و قیمت شاخص جهانی برای اولین بار در بیش از هفت سال گذشته به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

حتی با محبوبیت بیشتر خودروهای برقی و ادامه همه گیری ویروس کرونا، بسیاری از تحلیلگران انرژی پیش بینی میکنند که نفت به زودی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

اکسون موبیل و سایر شرکت های نفتی که فقط یکسال پیش توسط برخی متخصصان وال استریت بعنوان غولهای در معرض نابودی تلقی می شدند، در حال پیشرفت هستند و بهترین سود خود را در این سالها کسب می کنند.

دلایل قیمت بالای نفت

نفت خام پرمعامله‌ترین کالا درجهان محسوب می‌شود. نفت و مشتقات آن همچنان انرژی اکثر حمل و نقل جهانی و همچنین پخت و پز و گرمایش در کشورهای در حال توسعه را تامین می‌کنند.

از آنجا که جهان هنوز به نفت خام وابسته است، نرخ رشد اقتصادی،که تقاضا را تعیین می کند، تأثیر زیادی بر قیمت آن دارد.

از آنجا که ما برای حمل و نقل،مواد شیمیایی و تولید به منابع نفتی متکی هستیم، تغییر در قیمت نفت میتواند میزان رشد اقتصادی را تغییر دهد.

قیمت های نفت از یک الگو منظم پیروی می‌کند.آنها در بهار به اوج خود رسیدند زیرا فروشندگان نفت افزایش تقاضا برای رانندگی در تعطیلات تابستانی را پیش بینی کردند.

با اوج گرفتن عرضه، قیمتها در پاییز و زمستان کاهش یافت. بی ثباتی ژئوپلیتیکی و تحولات مدنی بطور قابل توجهی بر عرضه و قیمتهای جهانی تأثیر می گذارد.

Primusworkforce یک منبع عالی برای دانستن در مورد اتفاقاتی است که در دنیای نفت و گاز رخ می‌دهد. قیمت نفت امروز به دلایل مختلف غیرقابل پیش بینی است، اما پنج مورد از مهمترین آنها عبارتند از:

تهاجم روسیه به اوکراین

با افزایش قیمت نفت و گاز در بحبوحه نگرانی ها از شوک اقتصادی در سراسر جهان در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت بنزین به بالاترین حد خود رسیده است.

زمانی بود که نفت به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. این بالاترین سطح ثبت شده در یک بازه زمانی ۱۴ ساله بود. مهمتر از این ، قیمت عمده گاز برای تحویل در روز بعد بیش از دو برابر شد.

از آنجایی که روسیه سومین تولیدکننده بزرگ سوخت مایع و نفت در جهان است، حمله این کشور به اوکراین در اواخر فوریه ۲۰۲۲ تأثیری فوری بر قیمت‌های آتی نفت خام برنت داشت.

با ادامه درگیری، قیمت نفت خام به طور پیوسته افزایش یافت و در اوایل ماه مارس به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید و در ماه آوریل بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی ماند.

عرضه نفت آمریکا

بلایای طبیعی و همه‌گیری کرونا همچنان بر تقاضا و عرضه نفت تأثیر میگذارد. پس از طوفان آیدا در ماه سپتامبر که حداقل ۹ پالایشگاه را تعطیل کرد، ایالات متحده شاهد کاهش تولید بود.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ( EIA )،تولید نفت خام در ایالات متحده بطور متوسط در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۰۱ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۹۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

کاهش تولید اوپک

افزایش قیمت نفت همچنین تحت تاثیر محدودیتهای عرضه کشورهای عضو اوپک و شرکا آن است. بدلیل کاهش تقاضا در طول همه گیری، اوپک تولید نفت را در سال ۲۰۲۰ کاهش داد.

از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۲، به تدریج تولید نفت را افزایش داد. تجارت جهانی نیز در اواخر سال ۲۰۲۱  تحت تأثیر مشکلات زنجیره تأمین قرار گرفت. در دسامبر  ۲۰۲۱ اوپک اعلام کرد که به افزایش تدریجی تولید نفت به میزان ۰.۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد.

ترسیم موجودی جهان

با کاهش تولید جهانی نفت (بدون احتساب ذخایر استراتژیک نفت)، کشورها مجبور هستند از ذخایر ذخیره شده خود استفاده کنند. از آنجایی که ذخایر در حال کاهش است، این تقاضای مداوم برای نفت به افزایش قیمت ها کمک می کند.

گاز طبیعی

آسیا به طور سنتی برای تولید برق به زغال سنگ متکی بوده است، اما کمبودهای اخیر آن را مجبور کرده است که به گاز طبیعی روی آورد. درجه حرارت بالاتر در مناطق آسیا و اروپا باعث افزایش تقاضای گاز طبیعی برای تولید برق شده است.

تولید گاز طبیعی اروپا تحت تأثیر کووید-۱۹ و فصل گرمایش سردتر از حد انتظار در اوایل سال ۲۰۲۱، عرضه را محدودتر کرد. در نتیجه، قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافت و احتمالاً در سال ۲۰۲۲ همچنان بالا خواهد ماند و باعث شد چندین کشور برای صرفه جویی در هزینه تولید برق نفت را جاگزین گاز کنند.

چرا قیمت نفت ناگهان بالا می رود؟

در سال ۲۰۲۰ قیمت انرژی تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفت و برای نخستین بار شاخص قیمت نفت امریکا به زیر صفر رسید. با این حال، از آنجایی که عرضه مطابق با تقاضا نبوده است قیمت‌ها سریع‌تر و بیش از آنچه بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، افزایش‌یافته است.

برای محدود کردن افزایش عرضه، شرکت‌های نفتی غربی نسبت به قبل از شیوع همه‌گیری، چاه‌های کمتری حفر می‌کنند که بخشی از آن به دلیل فشار سرمایه‌گذاران و محیط‌زیست است.

رهبران صنعت می‌گویند که تلاش می‌کنند از اشتباهی که در گذشته مرتکب شدند، یعنی زمانی که نفت بیش از حد را با قیمت‌های بالا استخراج می‌کردند و باعث سقوط قیمت‌ها می‌شد، اجتناب کنند.

آینده قیمت نفت چگونه خواهد بود

طبق گزارش EIA، قیمت اسمی نفت خام برنت تا سال ۲۰۲۵ به ۶۶ دلار در هر بشکه خواهد رسید. انتظار می رود تقاضای جهانی قیمت نفت برنت را تا سال ۲۰۳۰ به ۸۹ دلار در هر بشکه برساند. میتوان انتظار داشت که قیمتها تا سال ۲۰۴۰ به ۱۳۲ دلار در هر بشکه برسد.

همچنین انتظار می رود که تا سال ۲۰۴۰، به دلیل خشک شدن منابع نفتی ارزان قیمت، استخراج نفت گران تر شود. قیمت نفت ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به ۱۸۵ دلار در هر بشکه برسد.

پیش بینی میشود که قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت تا سال ۲۰۲۵ به ۶۴ دلار، سپس تا سال ۲۰۳۰ به ۸۶ دلار، تا سال ۲۰۴۰ به ۱۲۸ دلار و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۷۸ دلار افزایش یابد.

از آنجا که شرکت های برق به سمت گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر روی می ‌آورند، EIA کاهش استفاده از نفت را پیش‌بینی می‌کند. همچنین نرخ رشد سالانه ۱.۹ درصدی برای اقتصاد و ۰.۴ درصد کاهش سالانه مصرف انرژی را پیش بینی می کند.

نتیجه‌گیری

از پیش بینی ها فقط می توان حدس زد که قیمت نفت در آینده افزایش خواهد یافت. بنابراین ضروری است که از قبل آماده باشید و بدانید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. اتفاقات زیادی در جهان رخ می دهد ، از جمله درگیری بین روسیه و اوکراین، عرضه نفت ایالات متحده و بسیاری موارد دیگر که باعث افزایش قیمت نفت می شود.

منبع: Europeanbusinessreview

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا