کد خبر: 02050192793
اقتصاداقتصاد کلان

آینده نرخ تورم در ایران چه می‌شود؟/ منتظر حذف طبقه متوسط باشید

فرامرز توفیقی، اقتصاددانی که سال‌هاست به اندازه‌گیری تاثیرات تورمی بر سبد معیشت یا همان مخارج یک زندگی عادی مشغول است، درباره آینده نرخ تورم ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: با این تورم ولنگار، اگر سبد معیشت ۱۸ میلیون تومان هم تعیین شود بازهم امکان‌ گذران زندگی وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آینده تورم برای اغلب مردم و به ویژه مزدبگیران شاغل و بازنشسته چندان روشن و امیدوارکننده نیست، برای دومین ماه متوالی نرخ تورم رکوردشکنی کرد.

این بار نرخ تورم نقطه‌ای ماه خرداد که ۵۲٫۵ درصد شده بود برای تیرماه، به نرخ تورمی ۵۴ درصدی رسید.

فرامرز توفیقی، اقتصاددانی که سال‌هاست به اندازه‌گیری تاثیرات تورمی بر سبد معیشت یا همان مخارج یک زندگی عادی مشغول است، درباره آینده نرخ تورم ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: با این تورم ولنگار، اگر سبد معیشت ۱۸ میلیون تومان هم تعیین شود بازهم امکان گذران زندگی وجود ندارد.

وی با نگاهی گذرا به روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای خودرو و مسکن گفت: خانوارها دیگر حتی قادر به تمدید اجاره خانه یا نگهداری ماشین زیرپای خود نیستند. هزینه‌های نگهداری و جاری چنان بالا رفته است که دیگر نمی‌توان خرید جدیدی انجام داد.

مسئول کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، افزود: این افزایش نرخ تورم و در پی آن کاهش ارزش پول ملی فقط به نفع دولت است. چرا که خود را از شر بدهی‌هایش خلاص می‌کند. در مقابل اما این وضعیت باعث کاهش قدرت خرید و دارایی‌های نقدی مردم خواهد شد.

حذف طبقه متوسط با افزایش نرخ تورم

وی ادامه داد: واضح است که ادامه این وضعیت به سود مردم و به ویژه مزدبگیران شاغل و بازنشسته نیست. در مقابل دولت هم در بلندمدت از این وضعیت سود نمی‌کند. جامعه به دو دسته فقیر و دارا تقسیم می‌شود و دیگر چیزی به نام طبقه متوسط وجود نخواهد داشت.

به باور توفیقی، کمترین تاثیر این وضعیت، رواج بیشتر رفتارهای نابه هنجار در مناسبات روزنانه مردم است. در واقع، همان چیزی که اکنون هم در قالب اخبار مروبط به خشونت‌هایی که جا به جا مردم نسبت به هم روا می‌دارند، دیده می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه این وضعیت از خیلی قبل قابل پیش‌بینی بود. منتها در جایی مثل جلسات تعیین مزد شورای عالی کار، نمایندگان وزارت اقتصاد مدعی شدند که براساس مدل‌های اقتصادی روز دنیا، براوضاع مسلط هستند.

غافل از اینکه این مدل‌ها هر قدر هم درست باشند باید مطابق وضعیت اقتصادی ایران بومی‌سازی شوند.

توفیقی ادامه داد: از جمله نقاط مبهمی که باید مقامات مسئول در مورد آن پاسخگو باشند، این است که بر چه مبنایی برنامه اصلاح ارز ترجیحی نوشته شد؟ یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از کجا آمد؟ چه کسانی این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند؟

اصلا مگر قرار نبود که در ازاء پرداخت این یارانه قیمت‌ها به نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ بماند؟ قیمت‌ها که ثابت نماند، اما این گرانی‌ها از کجا سبز شدند؟

وی گفت: هرگاه پاسخی روشن از طرف مقامات مسئول به این پرسش‌ها داده شد، آنگاه می‌توان برای آینده تورم در ایران برنامه‌ریزی کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا