کد خبر: 26020026972
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدن

آیین «تجاری‌سازی طرح های نوآورانه» برگزار شد

لیلا ابوالفتحی

امروز آیین آغاز عملیات «تجاری‌سازی طرحهای نوآورانه» در محل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین برگزار شد. در این مراسم تفاهم‌نامه طرح بازیافت ضایعات الکترونیکی، بازرسی لیزری پره‌های توربین گازی، پردازش زغال سنگ و فرآوری نیکل و کبالت شرکت‌های عضو هلدینک صدرتامین با شتاب‌دهنده صدر فردا امضا شد.

در حاشیه این مراسم، هادی کمالی، مدیرعامل صدرفردا درباره شتاب‌دهنده صدر فردا گفت: شتاب‌دهنده صدر فردا به عنوان بازوی نوآوری و فناوری در هلدینگ صدرتامین شکل گرفته است.

وظیفه شتاب‌دهنده توسعه نوآوری و فناوری و رسوخ فناوری پیشرفته در شرکت‌های هلدینگ صدرتامین است. تا به امروز که ۹ ماه از فعالیت ما گذشته است موفق شده‌ایم که طرحهای مختلفی را به مرحله شتابدهی و تجاری برسانیم.

امروز در جلسه کمیته «نوفَن» که کمیته نوآوری و فناوری هلدینگ صدرتامین است مشخصا به طرحهای سرمایه‌گذاری شتابدهنده پرداخته شد.

۵ طرح از طرحهای نوآورانه که مراحل شتابدهی را در شتاب‌دهنده صدر فردا طی کرده بودند با سرمایه‌گذارانی از خانواده صدرتامین قراردادها و موافقت‌نامه‌هایی امضا و مبادله کردند و امیدواریم در نیمه نخست بتوانیم چند کسب‌وکار نوین را به خانواده صدرتامین اضافه کنیم.

اشتغال ۲۰۰۰نفر

در ادامه مراسم، مدیرعامل توسعه معادن پارس تامین درباره این تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین گفت: ما به عنوان یک شرکت نوپا که قبل از بهره‌برداری قرار داریم برای بهره‌برداری نیاز به فناوری‌های نوین داریم و این نیاز به خوبی احساس می‌شود و به همین دلیل ارتباط تنگاتگی با شتابدهنده صدرفردا وجود دارد.

محمدنبی نوری ادامه داد: امروز ۳قرارداد با شتاب‌دهنده امضا کردیم که یکی احداث فاز اول آزمایشگاه آنالیز مواد معدنی است.

استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساختی و امکانات با کمبود مواجه است، از سویی دیگر پروژه‌های اکتشافی ما هم بسیار توسعه پیدا کرده است و حدودا ۲۰۰هزارمتر حفاری داریم که نیازمندیم نتایج آن به سرعت اعلام شود تا تصمیم‌گیری کنیم.

او ادامه داد: فاز دوم، احداث آزمایشگاه مرجع با استاندارد جهانی است که فاز مطالعات اول آن را شتاب‌دهنده صدر فردا انجام می‌دهد.

نوری درباره فعالیت بعدی این شرکت معدنی توضیح داد: یک معدن هم در حال اکتشاف داریم.

معدن مس- نیکل و کبالت است که با توجه به اینکه فناوری آن در کشور بومی نشده است، برای فرآوری و استحصال آن قبل از اینکه ذخیره آن نهایی شود به فناوری و مطالعات در این زمینه نیاز داریم.

در این منطقه یک‌سری انباشت‌های معدنی وجود دارد که بسیار باارزش است. ارزش قراردادی که امروز منعقد شد ۴۷۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل توسعه معادن پارس تامین درباره سهم این شرکت در اشتغال‌زایی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه‌های ما و یا پروژهایی که در ارتباط با شتاب‌دهنده صدر فرداست، در فاز آزمایشگاه اول نزدیک به ۲۵ نفر و در آزمایشگاه مرجع تعداد بیشتری مشغول به کار می‌شوند.

او ادامه داد: در فاز اکتشافی ما نزدیک به ۷۰نفر مشغول به کار می‌شوند. فاز اول کارخانه استحصال شمش طلای ما ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت. در فازهای اکتشافی هم ۲۰۰ نفر و در فاز دوم کارخانه اصلی که ظرفیت آن یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن خوراک است، حدود ۱۰۰۰نفر به طور مستقیم و تا ۲۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم خواهیم داشت.

نوری درباره سهم این شرکت در مسئولیت اجتماعی گفت: ما جز اولین شرکت‌های اکتشافی هستیم که قبل از بهره‌برداری و گرفتن گواهی کشف، مطالعات اجتماعی انجام داده‌ایم.

پیوست‌های اجتماعی خود را با استفاده از متخصصان بومی و طی یک دوره مطالعات کامل و جامع انجام دادیم و گزارش خوبی ارائه شده است و ما با توجه با نتایج این مطالعات، مسئولیت اجتماعی خود را تعریف کرده‌ایم. سال گذشته کمک‌هایی به دانش‌آموزان درباره تحصیل ارائه دادیم.

امسال هم ۳میلیارد تومان برای مسئولیت‌ اجتماعی در بودجه دیده شده است. احداث خانه بهداشت و خریداری ۲مینی‌بوس برای جابه‌جایی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

نوری اضافه کرد که معمولا شرکتها از درآمد خود مسئولیت اجتماعی را ایفا می‌کنند اما در شرکت ما این امر جز برنامه‌های اجرایی است که قبل از درآمدزایی در نظر گرفته شده است.

او افزود: برای جذب نیرو، آموزش آنها و توانمندسازی افراد بومی برنامه مدونی داریم که با کمک مسئولان استانی با  چشم‌انداز ۱۵ سال انجام دهیم.

مدیرعامل توسعه معادن پارس تامین درباره ملاحظات زیست‌محیطی این شرکت در منطقه گفت: معدن ما آلایندگی  و فلزات سنگین را با کمترین آلودگی محیط زیستی دارد و معدن‌کاری سبز در اولویت ماست.

ما ارتباط خوبی با منابع طبیعی داریم. یک از مطالعاتی که در حین اکتشاف انجام داده‌ایم مطالعات زیست‌محیطی است و گزارش زیست‌محیطی ما تایید شده است و قرار است که در کمیسون ماده ۲ کشوری ارائه و تایید شود.

نوری ادامه داد: یکی از شعارهای ما معدن‌کاری سبز است و برنامه مدون و طبق استاندارد جهانی خواهیم داشت.

معدن ما یک معدن در کلاس جهانی است و  باید الزامات یک معدن جهانی را داشته باشد.

اکنون الزامات معدن‌کاری رویکرد به منابع طبیعی و معدن‌کاری سبز است.

تاثیر شتاب‌دهنده‌ها در بهبود کار

غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین هم درباره تاثیر شتاب‌دهنده‌ها در بهبود کار گفت: در هلدینگ ما شرکتهایی با سابقه بیش از ۳۰ و حتی ۵۰ سال داریم اما صنایع به ویژه صنایع معدنی به شدت درگیر تغییر و تحول فناوری است.

ما به دلیل حس کردن این نیاز شتاب‌دهنده صدر فردا رو ایجاد کردیم. این شتاب‌دهنده کمک می‌کند تا فناوری‌ها و شبکه فناوران شرکتهای دانش‌بنیان و دانشگاهی به یکدیگر وصل شوند تا بتوایم از جوان‌ها و فناوران کشور استفاده کنیم که هم هزینه ما کمتر می‌شود و هم ایده‌های جوانان دیده شود و یک ارتباط دوسویه شکل می‌گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا