کد خبر: 10030185048
جهانروزنامه

ابتکارات سوپرمارکت های فرانسوی برای حفظ مشتریانشان در شرایط تورمی

سوپرمارکتها در فرانسه برای حفظ قدرت‌خرید مشتریان خود به ابتکارت جدیدی متوسل شده و در این مسیر به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند.

تورم در بخش مواد غذایی در فرانسه بالاست و مصرف کنندگان باید آمادگی های لازم برای مواجهه با آن را کسب کنند. به‌همین منظور فروشگاه‌های بزرگ به عرضه‌های ویژه و ارائه کارت های تخفیفی متوسل شده اند. این اقدامات به منظور حمایت از مشتریان در شرایط افزایش شدید قیمت ها انجام می‌شود.

چرخهای خرید نسبت به گذشته بسیار سبکتر شده‌اند. چشمها به دنبال ارزانترین کالاها و یا پیشنهادات ویژه فروشگاههاست. تورم در فرانسه همچنان می‌تازد و سوپرمارکتها مهمترین اماکن خودنمایی آنست. مشتریان دراین مورد می‌گویند موقع خرید معلوم می‌شود تا چه‌اندازه هزینه زندگی در فرانسه افزایش یافته‌است.

این افزایش در ماه آوریل ( فروردین) رشدی ۸/۴ درصدی در یک سال داشت. ۸/۳ درصد از این رشد مختص بخش مواد غذایی بود. بر اساس آمار مراکز معتبر برخی اقلام افزایش قیمت بیشتر داشتند.

از آوریل ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲( فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین۱۴۰۱) افزایش قیمت ماکارونی۳۱/۱۵ درصد، خردل ۲۶/۹ درصد، انواع روغن ۹۸/۹ درصد، انواع آرد ۹۳/۱۰ و انواع گوشت منجمد۳۴/۱۱ درصد بوده است. مصرف خانوارها در ماه مارس(اسفند۱۴۰۰)  به میزان ۳/۱ درصد کاهش یافت. این کاهش مصرف به ویژه در بخش مواد غذایی بود: منفی ۵/۲ درصد.

قیمت میوه تازه و گوشت نیز سرسام‌آور بالا رفته‌است و دیگر نمی‌توان به آنها فکرکرد. در این میان برخی صاحبان فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ از جمله «کازینو، کارفور و دیدِل» به ابتکاراتی برای افزایش قدرت خرید مشتریان خود متوسل شده‌اند.

انتشار بنهای خرید، برقراری وجوه اشتراک ماهانه، اختصاص روزهای خاص به کالاهای خاص با قیمت کمتراز جمله این اقدامات است. با این قبیل اقدامات صاحبان این فروشگاهها معتقدند هم قدرت‌خرید مشتریان خود را افزایش می‌دهند و هم فروششان بیشتر می‌شود، بنابراین یک معامله برد- برد انجام می‌شود.

برقراری اشتراکات ماهانه و اختصاص بنهای خرید مخصوص هر فروشگاه؛ مشتریان را ملزم می‌کند خریدهای خودرا جهت‌دار و زمان‌مند کنند و این خود به نفع هر دو طرف خواهد‌بود.

تعیین جدول زمانبندی خرید و اختصاص روزهای خاص به کالاهای خاص نیز از جمله ابتکارات این قبیل فروشگاه ها برای مقابله با شرایط افزایش شدید قیمت هاست.

اختصاص کارتهای اعتباری با تخفیفات ویژه در ماه در ازای خرید اقلام مشخص و در زمانهای مشخص نیز از دیگر ابتکارات این فروشگاه هاست. البته مقامات دولتی از جمله « بورنولومِر» وزیر اقتصاد فرانسه نیز از این ابتکارات حمایت و راه های برقراری آنها را نیز تسهیل می‌کنند.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که صاحبان فروشگاه های بزرگ در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) با بسته بودن رستوران ها سودهای کلانی کرده‌اند که الآن وقت جبران این سودها به نفع مردم است. بنابراین با توسل به این قبیل ابتکارات می توان دوران تورم بالا را به شیوه ای قابل تحمل سپری کرد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا