کد خبر: 12020024778
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

ابراز تنفر میلیاردرهای مسن آمریکایی از بیت‌کوین

چارلی منگر رمزارزهای دیجیتال را مغایر با «اهداف تمدن انسانی» توصیف کرد

در حالی که پدیده‌های نوظهور جهان سرمایه‌داری مانند ایلان ماسک و همزمان قدرت‌های نوظهور جهانی مانند چین، از بیت‌کوین به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری استقبال کرده‌اند، سرمایه‌داران مسن آمریکایی علیه این رمزارز دیجیتال موضع گرفته‌اند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با وجود رشد ارزش سرمایه‌های دیجیتال در سال جاری میلادی، تنفر «چارلی منگر»، معاون مدیرعامل شرکت «برکشایر هث‌اوی» و یکی از میلیاردرهای مشهور آمریکا از بیت‌کوین تشدید شده است.

منگر در گردهمایی سهام‌داران این شرکت در روز یکشنبه گفت: « البته من از موفقیت بیت‌کوین بیزارم. من نه تنها از ارزی که مورد استفاده آدم‌ربایان و زورگیران و غیره است، استقبال نمی‌کنم، که نمی‌خواهم به دلیل فردی که از سر بیکاری یک محصول مالی (بیت‌کوین) اختراع کرده است، از میلیاردها میلیارد دلار سرمایه شما صرف نظر کنم.»

این سرمایه‌گذار اسطوره‌ای ادامه داد: « من فکر می‌کنم که باید با تواضع بگویم که کل این توسعه لعنتی (توسعه رمزارزهای دیجیتال) نفرت‌انگیز و مغایر با اهداف تمدن انسانی است.»

وارن بافت، دیگر میلیاردر آمریکایی که پیشتر از اظهار نظر در مورد بیت‌کوین خودداری کرده بود، درباره نظر مونگر در مورد این رمز ارز دیجیتال گفت: « من با این نظر کاملا موافقم».

«معجزه اوماها» (لقب وارن بافت) همچنین گفت که نمی‌خواهد در مورد رمزارزهای دیجیتال مستقیما اظهار نظر کند، چراکه نمی‌خواهد از سوی کسانی که طرفدار این محصول هستند، به او حمله شود.

بزرگترین رمزارز دیجیتال جهان (بیت‌کوین) در سال جاری میلادی رشدی بزرگ را تجربه کرده است.

در ماه آوریل، پس از آنکه استفاده شرکت تسلا و بانک‌های بزرگ وال‌استریت از این رمزارز آن را به یک ارز جریان اصلی تبدیل کرد، قیمت بیت‌کوین به ۶۰ هزار دلار به ازای هر واحد رسید.

تسلا به تازگی اعلام کرده است که ۱.۵ میلیارد دلار در بیتکوین سرمایه‌گذاری می‌کند و اکنون نیز استفاده از رمزارزهای دیجیتال در خرید محصولات خود را پذیرفته است.

همزمان «گولدمن ساکس» و « مورگان استینلی» (بانک‌های بزرگ آمریکایی) به دنبال آن هستند که به مشتریان ثروتمند خود استفاده از بیتکوین را توصیه کنند.

بیت‌کوین که آخرین قیمت معامله آن ۵۷ هزار دلار به ازای هر واحد بوده است، نسبت به ابتدای سال جاری میلادی که قیمت آن ۳۰ هزار دلار به ازای هر واحد بود، رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

مونگر مدت‌هاست که از بیتکوین به دلیل نوسان شدید آن و فقدان قانون‌گذاری انتقاد می‌کند. او در نشست سالیانه سهام‌داران «دیلی ژورنال» در ماه فوریه گفته بود که بیت‌کوین بیشتر از حدی که بتواند به عنوان یک ابزار مبادله استفاده شود، در نوسان است.

منگر در آن تاریخ گفته بود: « این (بیتکوین) در واقع نوعی جایگزین مصنوعی برای طلاست و از آنجا که من هیچگاه طلا نمی‌خرم، هیچگاه نیز بیت‌کوین نخواهم خرید.»

او اضافه کرده بود: « بیت‌کوین مرا راجع به آنچه که اسکار وایلد در مورد شکار روباه به کمک سگ‌ها گفته بود، می‌اندازد. او گفته بود که شکار روباه، تعقیب آنچه قابل خوردن نیست، به کمک آنچه نمی‌توان از آن سخن گفت، است.»

به گزارش «عصر اقتصاد»، موضع‌گیری سرمایه‌داران مسن آمریکایی در مورد بیت‌کوین در حالی اتفاق می‌افتد که هم سرمایه‌داران جوان‌تر مانند ایلان ماسک و هم قدرت‌های در حال ظهور اقتصادی مانند جمهوری خلق چین به رمزارزهای دیجیتال، و به طور مشخص بیت‌کوین روی خوش نشان داده‌اند.

به طوری که چین به تازگی عنوان کرده است که به بیت‌کوین به عنوان یک جایگزین سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند و شرکت‌های تحت مالکیت ایلان ماسک، مانند تسلا نیز استفاده از بیت‌کوین به عنوان واحد سرمایه‌گذاری و مبادله را آغاز کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که دنیای نو، در حال پذیرفتن رمزارزهای دیجیتال به عنوان جایگزین ارزهای چاپی هستند و دنیای کهنه، علیه آن موضع گرفته است.

مترجم: علی اسدی خمامی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا