کد خبر: 2310984144
اقتصادبازرگانیحقوقی و قضایی

مناظره اتاق بازرگانی و دیوان عدالت اداری درباره تسویه سنوات کارگران

آناهیتا یاوری
عصراقتصاد: نشست کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با سعید کریمی، مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری با محوریت تبیین و تشریح دادنامه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص تسویه حساب سنوات خدمت پرسنل قراردادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

احمد آتش هوش در این نشست اظهار کرد: به تازگی رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با شیوه تسویه حساب قراردادهای کارگری صادر شده که در آن ابهاماتی وجود دارد. بر اساس این رأی، کارگر بعد از تسویه حساب و پایان قرارداد می‌تواند هر زمان با شکایت از کارفرما مابه‌التفاوت و ذخیره مرخصی خود را به نرخ روز دریافت کند.

وی افزود: در حکم گذشته سقف زمانی یک سال تعریف شده بود و بعد از آن دیگر کارگر امکان شکایت نداشت. اما بر اساس رأی جدید چنین امکانی برای کارگران فراهم شده است. این مسئله از سوی کارفرمایان مورد انتقاد قرار گرفته و خواستار رسیدگی و اصلاح این مسئله هستند.

در ادامه سعید کریمی، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات دیوان عدالت اداری بیان کرد: مقررات مادون قانون یعنی مصوبات وآیین نامه ها، از کانال و فیلترینگی که مصوبات قانون می گذرد، نمی گذرند بر همین اساس دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است تا مقررات و آیین نامه ها را مورد بررسی قرار دهد.

وی ضمن بیان اینکه یک قسمت از رأی دیوان عدالت اداری در رابطه با شیوه تسویه حساب قراردادهای کارگری مورد اعتراض قرار دارد، گفت: رأی هیات تخصصی ناظر بر قراردادهای بیش از یک سال است؛ به این معنا که بعد از پایان قراردادهای دائم و یا چند ساله، کارفرما باید مابه‌التفاوت سنوات و ذخیره مرخصی را به نرخ روز بپردازد. اما در مورد قراردادهای یک ساله که تمام حق و حقوق کارگر پرداخت شد دیگر موضوع علی‌الحساب بودن مطرح نیست و تسویه حساب قطعی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این ابهام رأی مذکور وجود دارد و متأسفانه در تشریح موضوع نوع قراردادهای یک‌ساله را از قراردادهای دائم و یا چند ساله مجزا نمی‌کند.

سپس آتش‌هوش گفت: اتاق ایران درخواست کرده تا تفسیر صحیح از رأی صادرشده توسط صادرکننده رأی، در اسرع وقت اعلام شود تا بدین ترتیب از صدور احکامی علیه کارفرمایان مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت سنوات در رابطه با قراردادهای یک ساله، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: متن درخواست تهیه و ارسال شده است، امیدواریم هرچه سریع‌تر ترتیب اثر داده شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا